A4 Beskæftigelse bringer i løbet af sommeren en række interviews med ledende figurer i de danske a-kasser. Serien er nu nået til Teknikernes A-kasse, hvor a-kassechef Lone Varslev-Pedersen giver svarene.
1. januar 2024 overtager a-kasserne kontaktforløbet med ledige medlemmer i de første tre måneder. Er jeres a-kasse klar til den store opgave? Hvordan forbereder I jer til det?
"Vi er fuldt ud bevidste om opgaven og dens omfang, da vi har fulgt a-kasseforsøget løbende og har draget nytte af de erfaringer, som vores kolleger i a-kasserne har gjort sig. Derudover har vi sørget for at udvikle vores organisation, så vi kan løfte de opgaver, der følger med overtagelsen af kontaktforløbet de tre første måneder. Samtidig klæder vi vores ansatte på med kompetenceudvikling, så de er klar til at yde en forsat kvalificeret og jobrettet vejledning til vores ledige medlemmer," fortæller Lone Varslev-Pedersen.
Serie: Er a-kasser klar til større ansvar?
- Fra årsskiftet overtager a-kasserne ansvaret for kontaktforløbet for deres ledige medlemmer i de første tre måneders ledighed. Samtidig lægger regeringen op til, at a-kasserne skal spille en endnu større rolle i beskæftigelsesindsatsen fremover
- I den forbindelse bringer A4 Beskæftigelse henover sommeren en række interviews med forskellige a-kasser om deres forventninger til fremtiden. Vi hører dem, om de er klar til den store opgave, der venter
- Konceptet er, at vi stiller en repræsentant fra alle a-kasser de samme spørgsmål i et Q&A-format
Læs tidligere interviews i serien her.
Hvad bliver den største udfordring i at få overdragelsen fra jobcentrene til a-kasserne til at foregå så gnidningsfrit som muligt?
"Når man laver så store ændringer i lovgivningen, som der her er tale om, vil der naturligvis opstå problematikker og være småfejl, når det skal udmøntes i dagligdagspraksis. Vi regner dog med, at dér, hvor der er størst sandsynlighed for udfordringer, vil være i forhold til IT-understøttelsen af kontaktforløbet. Ved sådanne store ændringer skal der være fuldstændig styr på IT-understøttelsen – blandt andet fra relevante myndigheder - så systemerne kører gnidningsfrit."
Forstår ikke kritik
KL og arbejdsgiverorganisationer frygter, at a-kasser ikke vil kunne løfte ansvaret, fordi I ifølge dem ikke har interesse i at formidle job på tværs af brancher af risiko for at tabe medlemmer. Hvad siger du til den kritik?
"Vi stiller os uforstående over for kritikken. Vi er en fagligt funderet a-kasse, der kender vores medlemmers fag og deres arbejdsmarkeder. Vi har altid formidlet job til vores medlemmer. Nu skal vi til at arbejde med det endnu mere systematisk, fordi det går fra at blive en kan-opgave til en skal-opgave. Samtidig har vi løbende investeret ressourcer i vores egen jobformidling og den tværfaglige jobformidling. Vi er eksempelvis med i et større Star-projekt om tværfaglig jobformidling sammen med andre faglige a-kasser."
LÆS OGSÅ: KL: A-kassernes lokale fravær risikerer at hæmme beskæftigelsen
Jobindsats afhænger af a-kassers succes
Regeringen vil have a-kasser til at spille en endnu større rolle i fremtidens beskæftigelsesindsats. Hvordan kan a-kasser komme til at spille en endnu større rolle?
"Særligt de fagligt funderede a-kasser har en stor rolle at spille i beskæftigelsesindsatsen, da vi besidder stor viden om vores medlemmers uddannelser, fag og arbejdsmarked. Vi ser det derfor også som en naturlig videreudvikling, at a-kasserne overtager en endnu større del - hvis ikke hele kontaktforløbet - for vores forsikrede ledige på længere sigt."
"Vi skal huske på, at det eneste problem, som vores forsikrede ledige har, er, at de tilfældigvis har mistet deres arbejde eller har afsluttet deres uddannelse og skal finde job. Vi skal være der for at hjælpe dem videre. Vi har virksomhedskontakt, og vi ved, hvor og hvordan vores medlemmer arbejder. Vi har dermed et solidt fundament for at kunne tilbyde en mere individuelt tilrettelagt beskæftigelsesindsats for vores medlemmer."
Hvad skal fremtidens a-kasser kunne tilbyde medlemmerne for at holde på dem?
"Vi skal blive ved med at skabe værdi og være relevante for medlemmerne. Vi kan se på de tilbud, som vi har haft på dimittendområdet, at vores medlemmer efterspørger kvalificerede kursus- og vejledningsforløb baseret på faktuel viden om job og arbejdsmarked og adgang til målrettet jobsøgningsportal. Derudover efterspørger vores medlemmer adgang til faglige netværk, som de kan læne sig op ad, og hvorigennem de kan deltage på kurser, der videreudvikler deres kompetencer. Derfor er dette områder, vi har stort fokus på. Fremtidens beskæftigelsesindsats har brug for a-kasserne for at lykkes."