A4 Beskæftigelse bringer i løbet af sommeren en række interviews med ledende figurer i de danske a-kasser. I dag er turen kommet til Lars Axboe Caspersen, der er direktør i civiløkonomernes a-kasse CA.
1. januar 2024 overtager a-kasserne kontaktforløbet med ledige medlemmer i de første tre måneder. Er jeres a-kasse klar til den store opgave? Hvordan forbereder I jer til det?
"Vi glæder os meget til at overtage hele kontaktforløbet de første tre måneder og bliver helt klar til den 1. januar. Vi er godt i gang med at tilpasse vores medlemsrejser for ledige, så de vil få lige præcis det forløb og de tilbud, der passer til det enkelte medlem. Som det også er tilfældet i dag, er vores fokus at skabe forløb, der gør det nemt og værdifuldt at være medlem hos os."
"Vi kender vores medlemmers arbejdsmarked godt. Vi ved, hvad der virker og ikke virker i forhold til at få det helt rigtige job. Vores medlemmer er selvfølgelig forskellige, men vores dygtige medarbejdere er gode til at møde hvert medlem lige præcis i deres situation. Vi har samtidig en palet af forskellige og tilpassede medlemstilbud. De to ting gør i fællesskab, at vi kan hjælpe medlemmet med at få lige det helt rigtige job for dem," siger Lars Axboe Caspersen.
Serie: Er a-kasser klar til større ansvar?
- Fra årsskiftet overtager a-kasserne ansvaret for kontaktforløbet for deres ledige medlemmer i de første tre måneders ledighed. Samtidig lægger regeringen op til, at a-kasserne skal spille en endnu større rolle i beskæftigelsesindsatsen fremover
- I den forbindelse bringer A4 Beskæftigelse henover sommeren en række interviews med forskellige a-kasser om deres forventninger til fremtiden. Vi hører dem, om de er klar til den store opgave, der venter
- Konceptet er, at vi stiller en repræsentant fra alle a-kasser de samme spørgsmål i et Q&A-format
Læs tidligere interviews i serien her.
Overgang kræver ressourcer
Hvad bliver den største udfordring i at få overdragelsen fra jobcentrene til a-kasserne til at foregå så gnidningsfrit som muligt?
"Først og fremmest ser vi ikke overgangen til det nye kontaktforløb som en stor udfordring. Den skal vi nok løse. Men skal jeg pege på to ting, vil det være it-understøttelse og den gode overlevering til jobcentrene. IT spiller en stor rolle, fordi der heldigvis er sat strøm til en meget stor del af ledighedsforløbet. Når der skal ændres i processer – særligt på tværs af a-kasser og jobcentre – kræver det altid en del ressourcer både i tid og penge."
"Både vi og jobcentrene er opsatte på, at de ledige skal opleve et godt og sammenhængende ledighedsforløb. Det kræver et godt samarbejde i hele ledighedsforløbet og en god overlevering efter de tre måneder, så den ledige ikke føler, at der startes forfra. Heldigvis har vi et godt samarbejde også i dag, så den del skal vi også nok klare."
KL og arbejdsgiverorganisationer frygter, at a-kasser ikke vil kunne løfte ansvaret, fordi I ifølge dem ikke har interesse i at formidle job på tværs af brancher af risiko for at tabe medlemmer. Hvad siger du til den kritik?
"Som tværfaglig a-kasse favner vi alle brancher i CA, så vi ser ingen risiko. Både vores og de andre a-kassers interesse er også først og fremmest at hjælpe medlemmerne i job. Det er det, vi arbejder for hver eneste dag. Vi har i øvrigt også et glimrende samarbejde på tværs af a-kasserne og med jobcentrene, så vi har et stærkt fundament at stå på i forhold til at lykkes med den opgave også."
LÆS OGSÅ: KL: A-kassernes lokale fravær risikerer at hæmme beskæftigelsen
Oplagt at give a-kasser større rolle
Regeringen vil have a-kasser til at spille en endnu større rolle i fremtidens beskæftigelsesindsats. Hvordan kan a-kasser komme til at spille en endnu større rolle?
"Grundlæggende er det vigtigt at sige, at vi ønsker et godt samarbejde mellem alle aktørerne i beskæftigelsesindsatsen, uanset hvem der løser hvad. Samarbejdet i dag er godt, og det vil vi arbejde for, uanset hvordan kagen skæres på beskæftigelsesområdet."
"Da vi som a-kasser kender vores medlemmer og deres arbejdsmarked godt, er det oplagt at give os en større rolle. Et naturligt næste skridt vil være at have ansvaret for en længere del af ledighedsforløbet, da vi oplever, at rigtigt mange medlemmer kommer i arbejde inden for det første halve år."
Hvad skal fremtidens a-kasser kunne tilbyde medlemmerne for at holde på dem?
"Fremtidens a-kasser skal som i dag give medlemmerne tryghed og udvikling i deres arbejdsliv. Det skal de få på en måde, der er nem og værdifuld. Det skal være nemt med en høj grad af mulighed for selvbetjening og gode digitale medlemstilbud, der gør det nemt at bruge a-kassen og finde det rigtige job. Men det skal også være nemt at få hjælp fra en medarbejder."
"Det skal være værdifuldt, så medlemstilbuddene er tilpasset lige præcis den situation, man som medlem står i med behov for tryghed og udvikling. Det kræver, at vi som a-kasser har den rette indsigt i vores medlemmer og deres arbejdsmarked."
"Endelig tror vi i CA på, at en a-kasse ikke kun er noget, man først bruger, når man bliver ledig. Vi har og skal have rigtig mange medlemstilbud, som kan give tryghed og udvikling gennem hele arbejdslivet," forklarer a-kassedirektøren.