
A4 Beskæftigelse bringer i løbet af sommeren en række interviews med ledende figurer i de danske a-kasser. I dette interview stiller vi spørgsmål til Brian Elsted Hansen, der er administrerende direktør i Det Faglige Hus.
1. januar 2024 overtager a-kasserne kontaktforløbet med ledige medlemmer i de første tre måneder. Er jeres a-kasse klar til den store opgave? Hvordan forbereder I jer til det?
"Det er en stor og spændende proces, især for a-kasser, der ikke har været med i a-kasseforsøget, både i forhold til IT-løsninger, ressourcer og omlægningen af opgaverne. Vi finder det positivt, at man fremover flytter fokus i samtalerne fra kontrol til et mere motiverende og jobrettet fokus. Det er en velkommen videreudvikling af de samtaler med vores ledige medlemmer, som vi gennemfører i dag. Det er en opgave, vi imødeser med glæde, og vi er og bliver 100 procent klar til at løfte opgaven," understreger Brian Elsted Hansen.
Hvad bliver den største udfordring i at få overdragelsen fra jobcentrene til a-kasserne til at foregå så gnidningsfrit som muligt?
"Vi oplever som sådan ikke ændringerne som en udfordring, men som en ny opgave til gavn for vores medlemmer, og en opgave som vi glæder os til."
Serie: Er a-kasser klar til større ansvar?
- Fra årsskiftet overtager a-kasserne ansvaret for kontaktforløbet for deres ledige medlemmer i de første tre måneders ledighed. Samtidig lægger regeringen op til, at a-kasserne skal spille en endnu større rolle i beskæftigelsesindsatsen fremover
- I den forbindelse bringer A4 Beskæftigelse henover sommeren en række interviews med forskellige a-kasser om deres forventninger til fremtiden. Vi hører dem, om de er klar til den store opgave, der venter
- Konceptet er, at vi stiller en repræsentant fra alle a-kasser de samme spørgsmål i et Q&A-format
Læs tidligere interviews i serien her.
KL og arbejdsgiverorganisationer frygter, at a-kasser ikke vil kunne løfte ansvaret, fordi I ifølge dem ikke har interesse i at formidle job på tværs af brancher af risiko for at tabe medlemmer. Hvad siger du til den kritik?
"Den oplevelse kan vi ikke genkende og ej heller kommentere på, da vores a-kasse jo er et produkt af det tværfaglige arbejdsmarked. Vi har altid haft fokus på, at vores medlemmer skal søge både fagligt og geografisk bredt. Så for os handler det udelukkende om at få medlemmerne hurtigt i job igen og skabe værdi for dem."
LÆS OGSÅ: KL: A-kassernes lokale fravær risikerer at hæmme beskæftigelsen
Regeringen vil have a-kasser til at spille en endnu større rolle i fremtidens beskæftigelsesindsats. Hvordan kan a-kasser komme til at spille en endnu større rolle?
"Vi er klar på at påtage os en endnu større rolle i beskæftigelsesindsatsen på det fremtidige arbejdsmarked. Lige nu handler det om at vise, at vi som a-kasser kan levere varen, og så ligger det jo lige til højrebenet, at man udvider ordningen, så vi overtager alle samtaler de første seks måneder."
Hvad skal fremtidens a-kasser kunne tilbyde medlemmerne for at holde på dem?
"For os er opskriften at fortsætte den linje, som vi altid har haft med en høj grad af faglighed og en høj service og specielt med blik for, at medlemmerne også i fremtiden hurtigt og nemt kan komme i kontakt med os digitalt og via telefon. Det har en stor værdi for medlemmerne, kan vi se ud fra de tilfredshedsmålinger, som vi løbende gennemfører. Sidst, men ikke mindst, tilstræber vi at fortsætte vores prispolitik, hvor vi nu for ottende år i træk har sænket administrationsbidraget med en krone om måneden," fortæller Brian Elsted Hansen.