
A4 Beskæftigelse bringer i løbet af sommeren en række interviews med ledende figurer i de danske a-kasser. I dag deltager vicedirektør i FTFa, Mads Kromann Fog, i vores Q&A.
1. januar 2024 overtager a-kasserne kontaktforløbet med ledige medlemmer i de første tre måneder. Er jeres a-kasse klar til den store opgave? Hvordan forbereder I jer til det?
"FTFa har i a-kasseforsøget allerede løst opgaven med succes i 36 kommuner over de seneste tre år, og vi er klar til at geare op til alle 98 kommuner. Vores medarbejdere er særdeles kompetente til at hjælpe medlemmerne i job, og vi har efterspurgte jobservices på hylderne til medlemmerne," forklarer Mads Kromann Fog.
"Frem mod 2024 udvikler vi nye avancerede jobservices, som ved hjælp af kunstig intelligens vil styrke og øge medlemmernes jobsøgning markant. Med digitale løsninger sigter vi på, at medlemmerne bliver endnu bedre i stand til at bringe deres kompetencer i spil på jobmarkedet og får meget lettere ved at udarbejde gode jobansøgninger til arbejdsgiverne. Vi vil bruge det udvidede ansvar til at gennemføre en jobindsats, der er langt mere intensiv og personaliseret, end man ser det i beskæftigelsesindsatsen i dag," siger han.
Serie: Er a-kasser klar til større ansvar?
- Fra årsskiftet overtager a-kasserne ansvaret for kontaktforløbet for deres ledige medlemmer i de første tre måneders ledighed. Samtidig lægger regeringen op til, at a-kasserne skal spille en endnu større rolle i beskæftigelsesindsatsen fremover
- I den forbindelse bringer A4 Beskæftigelse henover sommeren en række interviews med forskellige a-kasser om deres forventninger til fremtiden. Vi hører dem, om de er klar til den store opgave, der venter
- Konceptet er, at vi stiller en repræsentant fra alle a-kasser de samme spørgsmål i et Q&A-format
Læs tidligere interviews i serien her.
Forventer gnidningsfri overgang
Hvad bliver den største udfordring i at få overdragelsen fra jobcentrene til a-kasserne til at foregå så gnidningsfrit som muligt?
"Det bliver langt enklere for de ledige, når de fremadrettet kun skal have jobrådgivning fra én myndighed. Det er et godt skridt, at der forenkles. Men samtidig skal der fortsat arbejdes med at sikre enkle og velfungerende snitflader mellem a-kasser og jobcentre, når der eksempelvis er brug for tidlig opkvalificering af den ledige for at øge jobchancerne eller for at kanalisere den pågældende over mod gode jobområder."
"I a-kasseforsøget har vi i 36 kommuner haft en stort set gnidningsfri proces med at overtage ansvaret for jobindsatsen. Udfordringerne var ganske små og handlede primært om logistik i forbindelse med de såkaldte fællessamtaler, hvor a-kasse og kommune skulle mødes med den ledige i trepartssamtaler. Fællessamtaler, som krævede koordinering og afstemte IT-løsninger, bliver der imidlertid kun få af i den fremtidige beskæftigelsesindsats som følge af forenklingerne i lovgivningen. Vi forventer på den baggrund en helt gnidningsfri overgang."
LÆS OGSÅ: KL: A-kassernes lokale fravær risikerer at hæmme beskæftigelsen
KL og arbejdsgiverorganisationer frygter, at a-kasser ikke vil kunne løfte ansvaret, fordi I ifølge dem ikke har interesse i at formidle job på tværs af brancher af risiko for at tabe medlemmer. Hvad siger du til den kritik?
"Set med mine øjne er kritikken forfejlet. I Danmark skifter et stort antal lønmodtagerne a-kasse på dagligt plan, ofte i forbindelse med jobskifte. A-kasserne arbejder aktivt på at understøtte medlemmerne i at opnå job hurtigt. I FTFa retter vi os mod hele arbejdsmarkedet og har ingen interesse i at fastholde medlemmer i ledighed - tværtimod. Derfor har vi en intensiv jobindsats og et fokus på at bringe medlemmernes kompetencer i spil over for jobåbningerne på arbejdsmarkedet."
"Når det er sagt, skal a-kasserne og jobcentrene blive langt bedre til at koordinere arbejdet med at finde egnede kandidater til arbejdsgivere, der søger arbejdskraft. Der er brug for, at aktørerne i beskæftigelsesindsatsen smidigt og sikkert udveksler data om job og kandidater, så matchningen styrkes på tværs af kommunegrænser og brancher. Og her skal der langt bedre digitale løsninger på banen, end vi har set hidtil."
Skal være tilgængelig døgnet rundt
Regeringen vil have a-kasser til at spille en endnu større rolle i fremtidens beskæftigelsesindsats. Hvordan kan a-kasser komme til at spille en endnu større rolle?
"Vi er parate til at tage et endnu større ansvar for jobindsatsen. I mine øjne kan a-kasserne gøre endnu mere gavn for samfundet, hvis vi som konkurrerende foreninger får ansvaret i endnu længere tid, eksempelvis i seks måneder. Med den sunde konkurrence i branchen vil der blive udviklet flere digitale og langt mere avancerede jobservices, end vi kender på jobmarkedet i dag. Det vil få flere i arbejde."
Hvad skal fremtidens a-kasser kunne tilbyde medlemmerne for at holde på dem?
"Fremtidens a-kasse skal i udstrakt grad levere en personaliseret service, som er tilgængelig døgnet rundt for både ledige og beskæftigede medlemmer samt arbejdsgivere," påpeger Mads Kromann Fog.