
Jobcenter Ishøj har siden årsskiftet måttet afvise ledige i døren. Det er ikke, fordi de ikke vil hjælpe, men de ledige optræder ganske enkelt ikke i jobcentrets systemer.
De er nemlig a-kassemedlemmer på dagpenge, og som konsekvens af en ny lov, som trådte i kraft 1. januar, skal de have de første tre måneder af deres ledighedsforløb i a-kassen.
Når de alligevel møder op i det kommunale beskæftigelsessystem, skyldes det, at det fortsat er jobcentrene, der skal bevilge aktiveringstilbud og virksomhedspraktikker, mens de er under a-kassens vinger. Men det skal ske på baggrund af en fælles indstilling fra den ledige og a-kassen.
LÆS OGSÅ: Jobchefer: Usikkerhed og IT-problemer præger nyt kontaktforløb i a-kasserne
Problemet er bare, at a-kasserne har sendt de ledige i jobcentret uden at give dem en indstilling med i hånden, fortæller Jørgen Dan Pedersen, jobcenterchef i Ishøj Kommune.
”Jeg har haft en ret frustreret receptionist, fordi hun er blevet ved med at måtte afvise folk. Det har givet flere problemer, end hvad vi havde håbet på. Det er også synd for de ledige a-kassemedlemmer at blive kastebold mellem systemerne,” siger han til A4 Beskæftigelse.
Betragter kontaktforløb som fælles opgave
A4 Beskæftigelse kunne mandag fortælle, at det nye kontaktforløb i a-kasserne har været præget af en række børnesygdomme i opstarten. Flere kommunale arbejdsmarkeds- og jobcenterchefer fortæller i en ny survey, som A4 Beskæftigelse har foretaget, at der har været misforståelser om arbejdsdelingen mellem a-kasser og jobcentre.
Der har desuden været problemer med IT-systemerne, som blandt andet er opstået i forbindelse med registrering af fravær.
(..) Den tætte dialog er ikke mindre væsentlig, nu hvor vi har taget hul på den nye virkelighed
Daniel Bomholt, arbejdsmarkedschef i Vejle Kommune, om samarbejdet med a-kasserne
I Vejle Kommune har den største udfordring været at finde ud af, hvem der har ansvaret for hvilke ledige. Det bunder i IT-mæssige udfordringer, fortæller arbejdsmarkedschef Daniel Bomholt.
”Nogle ledige har af IT-mæssige årsager ikke fået registreret deres kontaktforløb hos a-kassen, og andre ledige har fået registreret deres kontaktforløb hos a-kassen, selvom det er jobcenteret, der varetager deres kontaktforløb. Men uanset hvem, der har ansvaret for den ledige, så betragter vi fortsat kontaktforløbet som en fælles opgave også efter den 1. januar 2024,” fortæller Daniel Bomholt i et skriftligt svar til A4 Beskæftigelse.
Trods IT-problemer og uafklarede spørgsmål om de nye regler, så mener Daniel Bomholt, at kommunens jobcenter generelt har et velfungerende samarbejde med de lokale a-kasser.
”For både jobcenter og a-kasser er der tale om en stor omstillingsproces, og det kræver en vis tålmodighed – også med hinanden,” udtaler arbejdsmarkedschefen.
Det er Eva Obdrup, formand for Danske A-kasser, enig i.
”Vi bliver klogere sammen, og vi drøfter de usikkerheder, der måtte opstå, i en god samarbejdsånd,” sagde hun forleden til A4 Beskæftigelse.
Vigtige drøftelser på seminar
I april afholder Jobcenter Vejle et seminar sammen med medarbejderne i de lokale a-kasser. På seminariet vil man drøfte erfaringerne med den nye arbejdsdeling samt styrke koordineringen mellem de to parter. Seminariets overskrift er ”det gode samarbejde”, fortæller Daniel Bomholt.
”Seminaret skaber en mulighed for, at medarbejderne kan lære hinanden endnu bedre at kende, og at de kan få en dialog om, hvordan vi bruger hinandens viden og faglighed til at lykkes med den fælles opgave, som vi er sat i verden for at løse, nemlig at de ledige kommer i job, og virksomhederne får den kvalificerede arbejdskraft, de har behov for,” påpeger Daniel Bomholt og tilføjer:
”Vi tror på, at tæt dialog om opgaven er helt afgørende og udgangspunktet for et frugtbart samarbejde, og den tætte dialog er ikke mindre væsentlig, nu hvor vi har taget hul på den nye virkelighed.”
LÆS OGSÅ: Serie: Mere magt til a-kasser - er de klar til opgaven?
Også i Ishøj Kommune ser man frem til at evaluere a-kassernes nye kontaktforløb. Ifølge Jørgen Dan Pedersen er det dog for tidligt at drage de store konklusioner allerede nu. Men han er sikker på, at de indledende startvanskeligheder forsvinder på sigt.
”Det er jeg ret fortrøstningsfuld med vil ske,” siger han.
Frygter travlhed i jobcenter
Til gengæld frygter Jørgen Dan Pedersen, at hans medarbejdere kan få travlt, når jobcentret overtager de ledige fra a-kasserne efter tre måneder. På grund af lovændringerne skal jobcentrene nemlig nå at afholde tre jobsamtaler med de ledige mellem fjerde og sjette ledighedsmåned. Tidligere var kravet fire samtaler på seks måneder.
Hvor travlt afhænger dog af, hvor mange ledige det lykkes a-kasserne at få i job, mener han.
”Vi er blevet frataget ressourcer i forbindelse med den nye ordning, så medarbejderne i jobcentret sidder med lige så store sagsstammer, som de gjorde før.”
”Jeg vil blive glædeligt overrasket, hvis a-kasserne får 80 procent i arbejde de tre første ledighedsmåneder, så vi ikke overtager så mange af dem. Men det er for tidligt at sige noget om, da vi af gode grunde ikke har set de ledige endnu. Det vil vi kunne evaluere om et halvt år,” siger jobcenterchefen.