A4 Beskæftigelse
Køb abonnement

Lederne: "A-kasser skal være det naturlige sted at gå hen, når man har udfordringer i arbejdslivet"

Interview|
24. juli 2023 kl. 6.00
"A-kasserne skal være efterspurgte sparringspartnere og det helt naturlige sted at gå hen, når man har udfordringer i arbejdslivet," lyder det fra Anne Bou Casals. | Foto: Pressefoto/Lederne
Fremtidens a-kasser skal styrke tilgængeligheden for medlemmerne, hvis de skal kunne fastholde og tiltrække nye af slagsen. Det mener Anne Bou Casals, a-kassedirektør hos Lederne.

A4 Beskæftigelse bringer i løbet af sommeren en række interviews med ledende figurer i de danske a-kasser. I dag spørger vi Anne Bou Casals, der er direktør for a-kasse og digitalisering hos Lederne.

Den 1. januar 2024 overtager a-kasserne kontaktforløbet med ledige medlemmer i de første tre måneder. Er jeres a-kasse klar til den store opgave? Hvordan forbereder I jer til det?

"Vi ser frem til opgaven, og vi er i fuld gang med forberedelserne. Vores nuværende samtaler med vores ledige medlemmer indeholder allerede i dag næsten de samme elementer som de nye jobsamtaler. Vi får en enkelt samtale mere end i dag inden for de første tre måneder, og den tættere kontakt med vores ledige medlemmer i starten af ledighedsperioden giver os bedre muligheder for hurtigt at hjælpe dem i job," forklarer Anne Bou Casals og fortsætter:

"Langt de fleste af vores medlemmer er ”ressourcestærke” ledige. Derfor bygger vores indsats i høj grad på ”hjælp-til-selvhjælp”, hvor vi klæder vores ledige medlemmer på til et nyt arbejdsmarked med fokus på hvilke kompetencer, de har oparbejdet og sikre, at deres jobsøgning er fokuseret på de jobmuligheder, der er."

Serie: Er a-kasser klar til større ansvar?

- Fra årsskiftet overtager a-kasserne ansvaret for kontaktforløbet for deres ledige medlemmer i de første tre måneders ledighed. Samtidig lægger regeringen op til, at a-kasserne skal spille en endnu større rolle i beskæftigelsesindsatsen fremover

- I den forbindelse bringer A4 Beskæftigelse henover sommeren en række interviews med forskellige a-kasser om deres forventninger til fremtiden. Vi hører dem, om de er klar til den store opgave, der venter

- Konceptet er, at vi stiller en repræsentant fra alle a-kasser de samme spørgsmål i et Q&A-format

Læs tidligere interviews i serien her.

Hvad bliver den største udfordring i at få overdragelsen fra jobcentrene til a-kasserne til at foregå så gnidningsfrit som muligt?

"Vi har generelt et godt samarbejde med jobcentrene rundt om i landet. Derfor forventer jeg ikke, at vi får de store problemer med overgangen. Vi fokuserer på et godt samarbejde på tværs mellem alle beskæftigelsessystemets aktører - også efter den 1. januar 2024."

"Ingen - hverken virksomheder, ledere, ledige, a-kasser eller kommunerne har nogen interesse i, at den mere centrale rolle for a-kasserne skal udvikle sig til en kampplads om, hvem der gør det bedst. Vi er vant til at arbejde tæt sammen med jobcentrene. De nye fællessamtaler, der blev til i 2015, er et godt eksempel. Dette samarbejde blev etableret med 98 kommuner, og vi har løbende haft stort fokus på at få etableret gode relationer hele vejen rundt."

A-kasse-ansvar frigiver ressourcer i kommuner

KL og arbejdsgiverorganisationer frygter, at a-kasser ikke vil kunne løfte ansvaret, fordi I ifølge dem ikke har interesse i at formidle job på tværs af brancher af risiko for at tabe medlemmer. Hvad siger du til den kritik?

"Det er skudt helt ved siden af. Vi har først og fremmest en interesse i, at vores ledige medlemmer kommer hurtigst muligt i job. Og heldigvis har vi samme interesser som vores medlemmer, for de vil gerne hurtigt i job - og helst inden ledighed. Cirka halvdelen kommer i job inden de overhovedet bliver ledige."

"Vi hjælper vores ledige medlemmer med jobsøgning, uanset hvilket job de søger. A-kasserne holder ikke på medlemmerne. Det viser tallene også. Ser vi på Ledernes a-kasse var der knap 11.000 medlemmer, der enten skiftede til eller fra Ledernes a-kasse sidste år. Samtidig har vi en selvstændig økonomisk interesse i, at vores ledige medlemmer kommer hurtigt i job. Jo længere tid medlemmerne er ledige, jo flere ressourcer koster det.  Det kan betyde højere kontingent. Og det kan få medlemmer til at melde sig ud eller skifte til en billigere a-kasse."

LÆS OGSÅ: KL: A-kassernes lokale fravær risikerer at hæmme beskæftigelsen

Regeringen vil have a-kasser til at spille en endnu større rolle i fremtidens beskæftigelsesindsats. Hvordan kan a-kasser komme til at spille en endnu større rolle?

"Der er ikke tvivl om, at det er fornuftigt, at a-kasserne får en mere central rolle i fremtidens beskæftigelsesindsats. A-kasserne har det bedste kendskab til deres ledige medlemmers arbejdsmarkedssituation og kompetencer, og vi ved derfor, hvad der skal til for at de kommer hurtigt i varigt job igen."

"Derfor bør perioden, hvor a-kasserne har ansvaret for deres ledige medlemmer være længere end tre måneder. I a-kasserne har vi desuden mulighed for hjælpe medlemmerne, inden de bliver ledige. I Ledernes a-kasse modtager alle medlemmer tilbud om hjælp og inspiration til jobsøgning samt mulighed for at booke samtaler med nogle af vores dygtige karriererådgivere i forbindelse med, at de er blevet sagt op. Endelig vil en mere central rolle til a-kasserne samtidig frigøre ressourcer i kommunerne til at styrke indsatsen for de grupper, der er længere væk fra arbejdsmarkedet. Grupper, som har brug for en mere intensiv indsats for at komme i job."

Ønsker flere unge medlemmer

Hvad skal fremtidens a-kasser kunne tilbyde medlemmerne for at holde på dem?

"A-kasserne skal være efterspurgte sparringspartnere og det helt naturlige sted at gå hen, når man har udfordringer i arbejdslivet. Økonomisk- og karrieremæssig tryghed går hånd i hånd – ingen udvikling uden tryghed. Det siger sig selv, at excellent service, høj faglighed og stort kendskab til arbejdsmarkedets krav og behov samt øget tilgængelighed skal være i top for, at a-kassen både kan fastholde de nuværende og tiltrække nye medlemmer – gerne blandt de unge, som ikke i dag har et a-kasse-medlemskab."

"Tilgængelighed 24/7/365 kan kun løses med digitale værktøjer, derfor har vi i Ledernes a-kasse et stort fokus på udviklingen af en række digitale værktøjer og tilbud til medlemmerne, så de hele døgnet rundt kan få hjælp til jobsøgning."

Mere fra A4 Beskæftigelse

GDPR