
A4 Beskæftigelse bringer i løbet af sommeren en række interviews med ledende figurer i de danske a-kasser. Turen er nu kommet til administrerende direktør i Min A-kasse, Mikkel Søe.
Han er i spidsen for en a-kasse med cirka 85.000 medlemmer, der samarbejder med 15 faglige organisationer som Business Danmark, Serviceforbundet og Prosa.
1. januar 2024 overtager a-kasserne kontaktforløbet med ledige medlemmer i de første tre måneder. Er jeres a-kasse klar til den store opgave? Hvordan forbereder I jer til det?
"Som en af de ni a-kasser, der deltager i a-kasseforsøget, har vi fået et erfaringsgrundlag, som vi kan trække på. Derfor har vi også allerede nu et rigtig godt indblik i, hvordan vi skal gribe projektet an, så vi kan skabe gode resultater og gøre en forskel for medlemmerne. Vi kender paletten af opgaver i forhold til administration, it-løsninger og andet. Og ikke mindst i forhold til indholdet i samtalerne og medlemmernes forventninger til os som a-kasse," fortæller Mikkel Søe og uddyber:
"På nuværende tidspunkt afventer vi blot de sidste bekendtgørelser, så vi kan tage højde for alle detaljer i planlægningen, der sikrer et godt og udbytterigt forløb for det enkelte medlem. Men vi er klar fra dag ét, når vi rammer januar 2024."
Serie: Er a-kasser klar til større ansvar?
- Fra årsskiftet overtager a-kasserne ansvaret for kontaktforløbet for deres ledige medlemmer i de første tre måneders ledighed. Samtidig lægger regeringen op til, at a-kasserne skal spille en endnu større rolle i beskæftigelsesindsatsen fremover
- I den forbindelse bringer A4 Beskæftigelse henover sommeren en række interviews med forskellige a-kasser om deres forventninger til fremtiden. Vi hører dem, om de er klar til den store opgave, der venter
- Konceptet er, at vi stiller en repræsentant fra alle a-kasser de samme spørgsmål i et Q&A-format
Læs tidligere interviews i serien her.
A-kassekritik skal tages alvorligt
Hvad bliver den største udfordring i at få overdragelsen fra jobcentrene til a-kasserne til at foregå så gnidningsfrit som muligt?
"Vi har allerede gode og velfungerende samarbejdsaftaler med jobcentrene, hvor vi i fællesskab har stort fokus på de enkelte medlemmer. Så i forhold til det videre samarbejde, ser vi ingen udfordringer. Der kan være noget i forhold it-systemerne, der skal finjusteres lidt op til 1. januar, men qua a-kasseforsøget er vores systemer grundlæggende på plads."
KL og arbejdsgiverorganisationer frygter, at a-kasser ikke vil kunne løfte ansvaret, fordi I ifølge dem ikke har interesse i at formidle job på tværs af brancher af risiko for at tabe medlemmer. Hvad siger du til den kritik?
"Det er en kritik vi som branche skal tage alvorligt. Men i forhold til Min A-kasse er kritikken ikke så relevant. Vi har som tværfaglig a-kasse årelang erfaring med at formidle jobs på tværs af brancher. Det er vores styrke at motivere til og italesætte jobmuligheder i alle fag, alt efter medlemmets kvalifikationer og interesser."
"Når det er sagt, så vil det for os altid være det enkelte medlems kvalifikationer, muligheder og ønsker, der går forud for a-kassens ønske om at fastholde medlemskabet. Med vores fortid som a-kasse for tjenestemænd, som jo typisk skifter fag ved ledighed, har det også altid været et vilkår for os at miste medlemmer ved jobskifte."
LÆS OGSÅ: KL: A-kassernes lokale fravær risikerer at hæmme beskæftigelsen
Dækningsgrad skal forbedres
Regeringen vil have a-kasser til at spille en endnu større rolle i fremtidens beskæftigelsesindsats. Hvordan kan a-kasser komme til at spille en endnu større rolle?
"Her og nu vil vi rigtig gerne byde ind på de første seks måneders ledighed. Efter seks måneders ledighed skal der generelt en mere omfattende indsats til, og netop den indsats løfter jobcentrene lige nu rigtig godt.
"Set i det større perspektiv er det klart, at vi som a-kasse gerne vil spille en større rolle i fremtidens beskæftigelsesindsats. Skal det lykkes for alvor vurderer vi dog, at det er afgørende, at dagpengenes dækningsgrad forbedres. Ellers vil vi højst sandsynlig se en endnu større stigning i borgere, som vælger dagpengesystemet fra. Den udvikling skal vendes, hvis det skal give mening at overgive en større del af beskæftigelsesindsatsen til a-kasserne," mener Mikkel Søe.
Hvad skal fremtidens a-kasser kunne tilbyde medlemmerne for at holde på dem?
"En dækningsgrad på dagpenge, der matcher inflationen, og som giver incitamenter til at blive og forblive medlemmer af a-kassen. Herudover et professionelt team af medarbejdere, der har et godt kendskab til arbejds- og uddannelsesmarkedet, og som er dedikerede til at sætte sig ind i det enkelte medlems situation. Vi skal tilbyde medlemmerne et kontaktforløb og aktiviteter, der giver værdi til det enkelte medlem, og som bidrager til at gøre ledighedsperioden så kort som mulig," forklarer a-kassedirektøren.