
A4 Beskæftigelse bringer i løbet af sommeren en række interviews med ledende figurer i de danske a-kasser. I dag stiller vi spørgsmål til forretningsfører i 3F's a-kasse, Eva Obdrup.
Den 1. januar 2024 overtager a-kasserne kontaktforløbet med ledige medlemmer i de første tre måneder. Er jeres a-kasse klar til den store opgave? Hvordan forbereder I jer til det?
"Vi er helt klar til opgaven. I 55 af landets kommuner har 3FA på forsøgsbasis haft kontaktforløbet for vores ledige medlemmer i tre måneder siden 2020. Erfaringerne herfra viser, at vi har været betydeligt hurtigere til at få ledige tilbage i job, og at tilfredsheden med kontaktforløbet er større end hos dem, som har haft et almindeligt forløb, hvor de både skal møde op i jobcentre og a-kasse."
"Vi har selvfølgeligt løbende lært af de gode erfaringer og har det sidste års tid haft særligt fokus på at forberede den del af organisationen, som ikke har været en del af a-kasseforsøget," siger Eva Obdrup.
Serie: Er a-kasser klar til større ansvar?
- Fra årsskiftet overtager a-kasserne ansvaret for kontaktforløbet for deres ledige medlemmer i de første tre måneders ledighed. Samtidig lægger regeringen op til, at a-kasserne skal spille en endnu større rolle i beskæftigelsesindsatsen fremover
- I den forbindelse bringer A4 Beskæftigelse henover sommeren en række interviews med forskellige a-kasser om deres forventninger til fremtiden. Vi hører dem, om de er klar til den store opgave, der venter
- Konceptet er, at vi stiller en repræsentant fra alle a-kasser de samme spørgsmål i et Q&A-format
Læs tidligere interviews i serien her.
Hvad bliver den største udfordring i at få overdragelsen fra jobcentrene til a-kasserne til at foregå så gnidningsfrit som muligt?
"Jeg tror, at den nye arbejdsfordeling mellem jobcentre og a-kasser bliver en god oplevelse for det enkelte ledige medlem, som i sit ledighedsforløb kun skal have kontakt til én aktør, nemlig a-kassen. Det er nogle af de positive tilbagemeldinger, som vi har fået fra vores medlemmer fra forsøget."
"Den største opgave bliver at fastholde det eksisterende gode samarbejde rundt omkring i landet mellem jobcentre og a-kasser. Her skal vi særligt sikre en god overlevering til jobcentret, hvis medlemmet ikke er kommet i job efter de første tre måneder. Vi har haft rigtigt gode erfaringer med fællessamtaler mellem medlem, jobcenter og a-kasse og vi håber, at disse vil fortsætte."
Kritik er urimelig og usaglig
KL og arbejdsgiverorganisationer frygter, at a-kasser ikke vil kunne løfte ansvaret, fordi I ifølge dem ikke har interesse i at formidle job på tværs af brancher af risiko for at tabe medlemmer. Hvad siger du til den kritik?
"Jeg synes faktisk, at det er en urimelig og usaglig kritik. Vi kunne aldrig finde på at forhindre vores medlemmer i at skifte branche, hvis de ønsker det, og det er vejen til deres næste job. Det strider imod vores grundlæggende DNA og ville være hamrende dårlig medlemsservice. I 3F og 3FA vejleder vi aktivt medlemmer indenfor og udenfor 3F’s brancher. Og vi vejleder om brancheskift, hvis det er der, jobmulighederne ligger," siger Eva Obdrup og uddyber:
"Kritikken er usaglig af flere årsager. For det første er ledige medlemmer en udgift for a-kassen, så vi har intet økonomisk incitament til at holde på ledige medlemmer. Så vores angivelige motiv for at holde på medlemmerne eksisterer ikke."
"Dernæst er der intet faktuelt grundlag for påstanden. 30 procent af 3FA’s medlemmer, der har gennemført et uddannelsesløft, er efterfølgende blevet overflyttet til en anden a-kasse. Og så har vi årligt omkring 20.000 medlemmer, som enten fraflytter til andre a-kasser eller kommer til 3FA fra andre a-kasser. Det beviser alt sammen, at vi ikke holder på vores medlemmer. Lad os endelig have en debat om, hvordan vi skaber den bedste fremtidige beskæftigelsesindsats, men lad os holde os for gode til grundløse beskyldninger."
LÆS OGSÅ: KL: A-kassernes lokale fravær risikerer at hæmme beskæftigelsen
Mindre bureaukratiske forløb
Regeringen vil have a-kasser til at spille en endnu større rolle i fremtidens beskæftigelsesindsats. Hvordan kan a-kasser komme til at spille en endnu større rolle?
"For 3F og i 3FA’s vedkommende er vores stilling klar. Vi er klar til at overtage ansvaret for vores jobparate og forsikrede ledige i hele deres dagpengeforløb op til 24 måneder. Det er også den løsning, som flertallet af danskerne ønsker. Vi har foretaget en undersøgelse som viser, at langt den største andel af danskerne ønsker, at det er a-kassen eller deres fagforening, som støtter dem under et ledighedsforløb."
"For at vi skal kunne overtage indsatsen, skal det dog være et nyt og mindre bureaukratisk kontaktforløb. Vi skal gøre op med meningsløse proceskrav og aktiveringer. I stedet skal vi skræddersy indsatsen til den enkeltes behov og basere forløbet på tillid til den ledige. Har den ledige dagpengemodtager andre udfordringer end ledighed, skal vedkommende naturligvis fortsat kunne modtage en mere håndholdt indsats udenfor a-kassen. Denne model kan blive en bedre og mere værdig beskæftigelsesindsats for de ledige."
Den vejledende a-kasse
Hvad skal fremtidens a-kasser kunne tilbyde medlemmerne for at holde på dem?
"Udgangspunktet er jo faktisk ret godt. Antallet af a-kassemedlemmer er stigende. Når det er sagt, skal vi naturligvis fortsat udvikle os og sikre, at den positive trend varer ved. Vi er forskellige a-kasser med forskellige medlemssammensætninger, der efterspørger forskelligt fra a-kasserne. Dette skal afspejles i forskelligartede tilbud til vores medlemsgrupper. Det er netop derfor, der er en værdi i, at vi ikke er en stor samlet a-kasse."
"Når det er sagt, er der selvfølgelig nogle træk, som går på tværs af a-kasserne. Vi skal ikke blot udbetale dagpenge hurtigt og uden fejl. Men vi skal være en sparringspartner for vores medlemmer – både ledige og beskæftigede – igennem hele deres arbejdsliv. Derfor har vi i 3FA sat os som mål, at vi skal være Den Vejledende A-kasse. Vi skal fastholde og udbygge vores omfattende branchekendskab, så vi bedst muligt kan vejlede vores medlemmer om jobåbninger på arbejdsmarkedet og samarbejde med de gode arbejdsgivere," understreger forretningsføreren i 3F's a-kasse.