
A4 Beskæftigelse bringer i løbet af sommeren en række interviews med ledende figurer i de danske a-kasser.
I FOA's a-kasse ser man frem til at få større ansvar i at formidle job til ledige medlemmer fra nytår, fortæller Erik Damgaard, der er uviklingschef i a-kassen.
Den 1. januar 2024 overtager a-kasserne kontaktforløbet med ledige medlemmer i de første tre måneder. Er jeres a-kasse klar til den store opgave? Hvordan forbereder I jer til det?
"FOA’s a-kasse er særdeles godt forberedt på den overtagelse. Vi har været en del af det forenklingsforsøg, der ligger til grund og har således haft kontaktforløbet for vores medlemmer over hele landet i tre år. Inden da arbejdede FOA’s a-kasse i øvrigt som om, vi havde forløbet, og vi har via vores faglige tilknytning altid været meget tæt på vores
medlemmer og deres arbejdspladser," fortæller Erik Damgaard.
Serie: Er a-kasser klar til større ansvar?
- Fra årsskiftet overtager a-kasserne ansvaret for kontaktforløbet for deres ledige medlemmer i de første tre måneders ledighed. Samtidig lægger regeringen op til, at a-kasserne skal spille en endnu større rolle i beskæftigelsesindsatsen fremover
- I den forbindelse bringer A4 Beskæftigelse henover sommeren en række interviews med forskellige a-kasser om deres forventninger til fremtiden. Vi hører dem, om de er klar til den store opgave, der venter
- Konceptet er, at vi stiller en repræsentant fra alle a-kasser de samme spørgsmål i et Q&A-format
Læs tidligere interviews i serien her.
Hvad bliver den største udfordring i at få overdragelsen fra jobcentrene til a-kasserne til at foregå så gnidningsfrit som muligt?
"Samarbejdet mellem os og jobcentrene har fungeret fortrinligt, særligt i forsøgsperioden. Både medarbejdere i a-kasser og jobcentre møder dagligt op på arbejde for at gøre en forskel for de ledige."
Automatreaktion fra KL og arbejdsgiverne
KL og arbejdsgiverorganisationer frygter, at a-kasser ikke vil kunne løfte ansvaret, fordi I ifølge dem ikke har interesse i at formidle job på tværs af brancher af risiko for at tabe medlemmer. Hvad siger du til den kritik?
"Det virker lidt som en automatreaktion. Vi holder ikke på vores medlemmer, hvis de skal noget andet. Vi ønsker først og fremmest at hjælpe dem i arbejde. FOA’s a-kasse formidler dagligt arbejde til ledige, også til ledige fra andre a-kasser. Vi har et fortrinligt samarbejde med de øvrige fagligt funderede a-kasser. Det giver sig selv, at det er vanskeligt at formidle til en a-kasse, der ikke har et tilhørende arbejdsmarked, men det har de fleste."
"Blandt de arbejdsgivere, der får flest formidlinger fra FOA’s a-kasse og fra vores søsterorganisationer via os, er KL’s medlemmer, kommunerne, men der er måske lidt langt fra kommunikationsenhederne i KL og Dansk Arbejdsgiverforening og ud til deres medlemmers praktiske virkelighed."
LÆS OGSÅ: KL: A-kassernes lokale fravær risikerer at hæmme beskæftigelsen
Håber på mere ansvar
Regeringen vil have a-kasser til at spille en endnu større rolle i fremtidens beskæftigelsesindsats. Hvordan kan a-kasser komme til at spille en endnu større rolle?
"Det vil være klogt og rigtigt at overlade hele kontaktforløbet for de forsikrede ledige til a-kasserne. Jobcentrene har en vigtig opgave i at hjælpe de borgere, der af forskellige årsager står udenfor forsikringssystemet. Med de fagligt funderede a-kassers branchekendskab og erfaring vil det kun være til fordel for de forsikrede ledige at skulle henvende sig et sted."
Hvad skal fremtidens a-kasser kunne tilbyde medlemmerne for at holde på dem?
"Udover, at det er de eksisterende a-kasser, der skal tilbyde medlemmerne noget i fremtiden, vil vi i FOA's a-kasse først og fremmest forsøge at møde medlemmernes ønsker. Det betyder blandt andet en øget digital tilgængelighed og tilstedeværelse. Det betyder, at a-kasserne skal følge medlemmernes adfærd og indrette sig efter den. Rigtig mange medlemmer kommer heldigvis ikke til at nyde godt af ydelserne, men de skal kunne se sig i det solidariske fællesskab," understreger Erik Damgaard.