
A4 Beskæftigelse bringer i løbet af sommeren en række interviews med ledende figurer i de danske a-kasser. Her svarer Krifas beskæftigelseschef, Conny Helgesen Hass, på A4 Beskæftigelses spørgsmål.
1. januar 2024 overtager a-kasserne kontaktforløbet med ledige medlemmer i de første tre måneder. Er jeres a-kasse klar til den store opgave? Hvordan forbereder I jer til det?
"Vi glæder os til opgaven, og det gør vi særligt, fordi det er en bedre løsning for medlemmerne. Mange medlemmer kommer i job inden for de første måneder, og fremover kan de i endnu højere grad fokusere på det næste job i stedet for at deltage i samtaler med både a-kasse og jobcentret."
"Der er ingen tvivl om, at det bliver en stor opgave, for der er både IT-systemer og processer, som skal tilrettes, ligesom jobkonsulenternes rolle bliver anderledes. Det kræver fokus, øvelse og tilvænning, at alle a-kasser nu skal give lidt mere slip på lovgivningen og i stedet fokusere på det næste job sammen med det pågældende medlem. Det er noget, vi i Krifa længe har appelleret for, så man kan have fokus på det enkelte menneske – og vi er klar. Vi er optaget af at understøtte medlemmerne i endnu højere grad i deres jobsøgning og med jobformidling," siger Conny Helgesen Hass.
Serie: Er a-kasser klar til større ansvar?
- Fra årsskiftet overtager a-kasserne ansvaret for kontaktforløbet for deres ledige medlemmer i de første tre måneders ledighed. Samtidig lægger regeringen op til, at a-kasserne skal spille en endnu større rolle i beskæftigelsesindsatsen fremover
- I den forbindelse bringer A4 Beskæftigelse henover sommeren en række interviews med forskellige a-kasser om deres forventninger til fremtiden. Vi hører dem, om de er klar til den store opgave, der venter
- Konceptet er, at vi stiller en repræsentant fra alle a-kasser de samme spørgsmål i et Q&A-format
Læs tidligere interviews i serien her.
Fortsat tæt samarbejde med jobcentre
Hvad bliver den største udfordring i at få overdragelsen fra jobcentrene til a-kasserne til at foregå så gnidningsfrit som muligt?
"Vi har stor respekt for det arbejde jobcentrene udfører, og vi ønsker fortsat at have et tæt samarbejde med dem. Vi er vant til at samarbejde om de medlemmer, som har brug for eksempelvis opkvalificering eller virksomhedspraktikker, og derfor forventer vi heller ikke, at det bliver en udfordring fremover. Vi har stadig et fælles mål om, at der er høj beskæftigelse i Danmark, og i Krifa er vi optaget af, at lønmodtagerne ikke bare får et job, men et job, hvor de trives."
KL og arbejdsgiverorganisationer frygter, at a-kasser ikke vil kunne løfte ansvaret, fordi I ifølge dem ikke har interesse i at formidle job på tværs af brancher af risiko for at tabe medlemmer. Hvad siger du til den kritik?
"Som tværfaglig a-kasse er vi interesserede i at hjælpe medlemmerne i et job, hvor de trives, uanset hvilken branche det måtte være."
"Vi ved, at det betyder meget for menneskers arbejdslyst og livslykke, at man hører til i et fællesskab, og alle, som har prøvet at være jobsøgende, ved, hvor hårdt det er at stå uden for et arbejdsfællesskab. Medlemmernes højeste ønske er hurtigst muligt at komme tilbage i arbejde igen – og det er vores fornemmeste opgave som a-kasse at hjælpe med dette. Andet ville jo være helt skørt."
Mere end kun at udbetale dagpenge
Regeringen vil have a-kasser til at spille en endnu større rolle i fremtidens beskæftigelsesindsats. Hvordan kan a-kasser komme til at spille en endnu større rolle?
"Kommunerne skal løse mange opgaver og ikke mindst prioritere mellem mange forskellige behov - for eksempel skoler, tilbud til ældre eller vedligeholdelse af veje, bare for at nævne nogle få. A-kasserne har én opgave, nemlig at være der for medlemmerne, når de skal skifte job eller er jobsøgende i en periode."
"Derfor kan vi langt bedre fokusere på opgaven og hurtig tilpasse os, når jobmarkedet ændrer sig – og det gør det med hastige skridt. Det beviste vi eksempelvis under og efter coronapandemien, hvor der var jobområder som forsvandt, og andre som skreg på arbejdskraft. Her hjalp vi rigtig mange medlemmer med brancheskift."
LÆS OGSÅ: Hovedkasserer i a-kasse afviser: Kritikere har intet at frygte
Hvad skal fremtidens a-kasser kunne tilbyde medlemmerne for at holde på dem?
"Jeg tror, at vi som a-kasser i fremtiden skal blive endnu bedre til at hjælpe i alle arbejdslivets faser. Vi oplever, at det ofte er i overgangene mellem forskellige faser, at medlemmerne bliver udfordret. Det kan være efter endt uddannelse, efter en længere sygdomsperiode, eller når man skal skifte fagområde. Her tror jeg, vi som a-kasser skal gøre os mere attraktive for medlemmerne ved at have tilbud som understøtter disse overgange."
"Vi skal arbejde for, at medlemmerne ikke tænker, at a-kassen kun udbetaler dagpenge, men kan meget mere. Vi skal være relevante, ellers har vi ingen berettigelse," slår Conny Helgesen Hass fast.