
Der har været en stribe startvanskeligheder i det nye kontaktforløb i a-kasserne. Det mener flere kommunale jobchefer i en ny survey, A4 Beskæftigelse har foretaget.
”A-kasserne er desværre ikke gearet til opgaven. De har skulle omstille sig for hurtigt,” skriver en jobcenterleder i en kommentar i surveyen.
LÆS OGSÅ: Evaluering vækker dyb undren i dumpede a-kasser
En anden konstaterer, at ”der er usikkerhed i samarbejdet (mellem jobcenter og a-kasser, red.), gældende fra begge sider. Virksomheder er også usikre, og så har vi oplevet IT-udfordringer”.
A-kasserne har fra årsskiftet overtaget ansvaret for de forsikrede ledige fra jobcentrene i de første tre måneder. Og surveyen, der er sendt ud til 105 arbejdsmarkeds- og jobcenterchefer i hele landet, giver det første fingerpeg om, hvordan a-kasserne - ifølge de kommunale topledere - klarer sig.
36 jobchefer har besvaret surveyen, og mens flere af dem peger på en svær start for a-kasserne, er de samtidig delte om, hvor god overgangen til det nye kontaktforløb har været.
Således mener 21 af jobcheferne, at overgangen til det nye forløb i a-kasserne hverken er gået godt eller dårligt. Syv vurderer, at det er gået godt, mens otte svarer, at det har været decideret dårligt.
Artiklen fortsætter under grafikken
Jobcenter må afvise a-kassemedlemmer
Jørgen Dan Pedersen, jobcenterchef i Ishøj Kommune, er en af dem, der har oplevet, at den nye arbejdsdeling mellem jobcenter og a-kasse har ført til misforståelser.
”Vi har oplevet, at borgere har stået i vores reception, hvor de fortæller, at de gerne vil have et kursus, og at de er blevet sendt ned i jobcentret af deres a-kasse. Men vi kan ikke gøre noget, for de er ikke borgere i vores system. Arbejdsgangen er sådan, at a-kassen skriftligt skal sende en anmodning til os om, hvorvidt vi kan dække et kursus for en af deres medlemmer. De skal begrunde det og beskrive, hvorfor det er en god ide. Men det har de i flere tilfælde ikke gjort,” forklarer jobcenterchefen til A4 Beskæftigelse.
Ishøj Kommune har indgået samarbejdsaftaler med lokale a-kasser, inden den nye lovgivning trådte i kraft 1. januar. Alligevel oplever Jørgen Dan Pedersen, at nogle a-kassemedarbejdere ikke helt har sat sig ind i de nye regler.
”Selv om vi har lavet samarbejdsaftaler, tyder det på, at de ikke er nået ud i yderste led af a-kassernes organisation,” siger jobcenterchefen og afviser, at der skulle være problemer med forståelsen af de nye regler hos de ansatte i Jobcenter Ishøj.
Artiklen fortsætter under tabellen
Tekniske problemer og manglende viden
A4 Beskæftigelse har i surveyen også spurgt de kommunale jobchefer, hvad de mener, har været de største udfordringer i samarbejdet med a-kasserne i den første tid af det nye kontaktforløb. Ligesom Jørgen Dan Pedersen peger flere andre på en ”manglende viden hos a-kassemedarbejdere om den nye arbejdsdeling”.
Flest mener dog, at IT-udfordringer udgør det største genvordighed i det nye kontaktforløb i a-kasserne.
”Der har været en del tekniske problemer med afmeldinger af ledige på Jobnet, som Star ikke har fået rettet. Mange a-kasser benytter sig ikke af de udviklede IT-løsninger, og fællessamtaler er der ikke længere ressourcer til,” skriver en afdelingsleder i en kommentar i surveyen, der ønsker at være anonym.
Endelig har A4 Beskæftigelse også spurgt jobcheferne om, hvorvidt de mener, at den første tid med kontaktforløbet i a-kasserne har vist, at det var en forkert beslutning, at de overtog opgaven fra jobcentrene.
Hver tredje jobchef er ”enig” eller ”meget enig” i det. Hovedparten er imidlertid hverken enig eller uenig (12), mens to svarer, at de er ”uenig” eller ”meget uenig”.
A-kasser: Der vil altid opstå tvivl
I brancheforeningen Danske A-kasser er man tilfredse med, at kun otte ud af 36 arbejdsmarkeds- og jobcenterchefer svarer, at overgangen til kontaktforløbet i a-kasserne har været dårlig.
”Overgangen til nye regler og nyt kontaktforløb er ikke uden kompleksitet, hverken i jobcentre eller i a-kasser. Det omhandler nye regler, nyt IT, nye snitflader i samarbejdet og nye arbejdsgange, og det øger selvfølgelig kompleksiteten,” siger Eva Obdrup, formand for Danske A-kasser, til A4 Beskæftigelse.
”Jeg tror, at i en sådan overgangsfase vil der opstå tvivl om arbejdsgange. Jeg kunne sikkert også finde eksempler, hvor vi ikke oplever, at kommunernes medarbejdere ikke er klædt tilstrækkelig på til opgaven, eller hvor de ikke har fået kommunikeret ud om reglerne i yderste led. Men vi bliver klogere sammen, og vi drøfter de usikkerheder, der måtte opstå, i en god samarbejdsånd,” uddyber hun.
LÆS OGSÅ: Serie: Mere magt til a-kasser - er de klar til opgaven?
De forsikrede ledige skal i den nye ordning have tre jobsamtaler i a-kassen. Hvis de fortsat er arbejdsløse efter tre måneder i a-kassen, overgår de til jobcentrene, som så overtager ansvaret for jobindsatsen.
Hvis a-kassen sammen med den ledige vurderer, at der er behov for et aktiveringstilbud i de første tre måneder, mens a-kassen har ansvaret, er det fortsat jobcentret, der skal bevilge det. Det sker ved, at a-kassen sender en indstilling om det til jobcentret.