
Øget bureaukrati og forvirring om arbejdsfordelingen mellem jobcentre og a-kasser.
Det er nogle af de faktorer, kommunale arbejdsmarkedschefer og jobcenterchefer frygter mest, når a-kasserne 1. januar overtager kontakten med ledige dagpengemodtagere i de første tre måneders ledighed.
Det viser en stikprøveundersøgelse, A4 Beskæftigelse har lavet.
17 ud af 24 af de adspurgte jobchefer peger på, at den største udfordring bliver at sikre, at den nye struktur ikke medfører mere bureaukrati -eksempelvis i forbindelse med at det fortsat er jobcentrene og ikke a-kasserne, der skal tilbyde de ledige aktiverende tilbud i de første tre måneder.
Andre peger på IT-problemer og overholdelse af lovpligtige samtaler som de største udfordringer i ansvarsoverdragelsen mellem jobcentre og a-kasserne efter årsskiftet.
En af dem er jobcenterchef i Samsø Kommune Lene Britt Jørgensen.
”Jeg kan godt frygte, at a-kasserne ikke kommer til at afholde de samtaler, de skal efter loven. Det sker ikke altid i dag. Overordnet er det fint, at a-kasserne får mere ansvar, men det kræver et supergodt samarbejde mellem jobcentrene og a-kasserne, hvis den nye struktur skal lykkes,” siger Lene Britt Jørgensen til A4 Beskæftigelse.
Artiklen fortsætter under grafikken
Vedvarende kritik
Skepsissen fra kommunerne har været der længe. De mener ikke, at a-kasserne er klar til det ansvar, der venter dem. Samtidig har jobcentrene ifølge kommunerne en langt bedre kontakt til virksomhederne. Derudover er a-kasserne ikke interesserede i at formidle job på tværs af brancher og fagområder af frygt for at miste medlemmer, lyder kommunernes kritik.
Men det er skudt helt ved siden af, mener Eva Obdrup, formand for brancheorganisationen Danske A-kasser og forretningsfører i 3F’s a-kasse.
"Jeg synes faktisk, at det er en urimelig og usaglig kritik. Vi kunne aldrig finde på at forhindre vores medlemmer i at skifte branche, hvis de ønsker det, og det er vejen til deres næste job. Det strider imod vores grundlæggende DNA og ville være hamrende dårlig medlemsservice,” sagde Eva Obdrup i et tidligere interview med A4 Beskæftigelse.
Opgaver kan være uoverstigelige
Som jobcenterchef har Lene Britt Jørgensen et godt kendskab til a-kasserne, og hun har ifølge eget udsagn også et fint samarbejde med dem. Men hun kender også deres begrænsninger, og de kommende opgaver kan vise sig at være uoverstigelige for a-kasserne, mener hun.
”Jeg tror, der venter a-kasserne en stor opgave, og jeg ved ikke, om de er gearet til det. Det må tiden vise. Men det skal jeg som leder af jobcentret ikke blande mig i. Jeg skal bare passe min egen lille butik,” siger Lene Britt Jørgensen.
Når a-kasserne overtager kontaktforløbet med de forsikrede ledige, skal de i stedet for at afholde én CV-samtale og to rådighedssamtaler afholde tre deciderede jobsamtaler med de ledige i løbet af de første tre måneder.
Samtidig bortfalder kravet om to fællessamtaler i de første seks måneder, hvor både jobcentret og a-kassen deltager. A-kassen får dog mulighed for at være med til den første jobsamtale i jobcentret, hvis deres medlem stadig er ledig, når der er gået tre måneder.
Jobchefernes bekymringer
De kommunale arbejdsmarkedschefer og jobcenterchefer har haft mulighed for at uddybe deres besvarelser i stikprøveundersøgelsen anonymt. Her er et udpluk af kommentarerne:
"Den bliver vigtigt at sikre, at a-kasserne husker at formidle på tværs af faglige områder og er tillstrækkelige pågående i de første tre måneder"
"Den største udfordring er, at alle 28 a-kasser på ingen måde er fysisk tilstede i alle større byer"
"Den største udfordring bliver at sikre, at virksomhederne får den nødvendige arbejdskraft, og at den ledige hurtigst muligt får hjælp til at finde et job også uden for egen a-kasse"
"Den største udfordring bliver, at kommunerne har økonomien, men at det er a-kasserne, der skal handle"
"Udfordringen er, at a-kasserne ikke har noget bredt blik på arbejdsmarkedet, og at de traditionelt ikke rådgiver uden for eget fagområde. Men det får formentlig ingen negativ effekt, da de fleste jo alligevel er i arbejde af sig selv inden for de første tre måneder"
"Det bliver vigtigt at sikre en god virksomhedsservice - en fælles indgang for virksomhederne og et strategisk fokus"
"Det bliver vigtigt at sikre, at de ledige får en bred tilgang til jobsøgningen fra start"
"Jeg er meget bange for, at de lokale a-kasser bliver kvalt i arbejdet"
"Man skal sikre, at a-kasserne leverer varen på samtaler. A-kasseforsøget har vist, at de har store udfordringer på det område"
Kilde: Stikprøveundersøgelse, A4 Beskæftigelse, juni 2023