Tesfaye vil afskaffe stemplet ”ikke uddannelsesparat”

20230301-143818-L-1920x1289we
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) vil efter påskeferien indkalde Folketingets partier til forhandlinger om en erstatning for uddannelsesparathedsvurderingen.  Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Børne- og undervisningsministern vil droppe uddannelsesparatheds­vurderingen i sin nuværende form, fordi den kan påvirke unges trivsel og selvopfattelse negativt.

Det omdiskuterede begreb ”uddannelsesparat” skal ryge i affaldsskakten - eller i det mindste omfortolkes hvis det står til børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), oplyser han i en pressemeddelelse.

Meldingen kommer, efter at en arbejdsgruppe har anbefalet, at parathedsvurderingen burde droppes, fordi vurderingen øger børn og unges mistrivsel.

Som uddannelsesparathedsvurderingen ser ud nu, kan unge i 9. klasse nemlig blive erklæret ”ikke uddannelsesparate” til enten gymnasiet eller erhvervsuddannelser ud fra en vurdering af deres faglige kompetencer såvel som deres sociale og personlige færdigheder. 

Men ifølge Mattias Tesfaye skal eleverne ikke bremses af en vurdering af personlige eller sociale kompetencer. Arbejdsgruppen vurderer således, at stemplet ”ikke uddannelsesparat” sender negative signaler til de unge, som kan føre til mistrivsel og kritisk selvopfattelse. Derfor skal parathedsvurderingen ifølge ministeren blot handle om elevernes faglige kunnen – altså om eleven er dygtig nok i for eksempel dansk eller matematik.

DEG-B: Ingen elever skal stemples

”Ingen kan alt, men alle kan noget. Det gælder også unge i folkeskolen. Derfor skal vi ikke stemple dem som parate eller ikke-parate. Spørgsmålet er snarere, hvilke potentialer den enkelte rummer,” siger Mattias Tesfaye i pressemeddelelsen. 

Kasper Palm, som er formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne (DEG-B), er positivt stemt over for forslaget. 

”Ingen elever skal stemples ud fra, hvad de ikke kan, men i stedet opmuntres ud fra de muligheder, de har og deres evner. Det er vigtigt, at der ikke kun er fokus på, hvor eleven er nu, men også på elevens udviklingspotentiale," siger Kasper Palm på Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers hjemmeside.  

Mattias Tesfaye vil efter påskeferien indkalde Folketingets partier til forhandlinger om en erstatning for uddannelsesparathedsvurderingen. 

GDPR