Nyt udspil: Regionerne vil styrke sam­arbejdet mellem uddannelser og sundhedsvæsen 

20211220-005816-3-1920x1280we
“Vi oplever lige nu et skift i, hvad der kræves af sundhedspersonalet og det er derfor, vi har lavet det her uddannelsesudspil,” siger Karen Friis Bach, formand for sundhedsudvalget i Danske Regioner, til A4 Uddannelse.  Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Danske Regioner ønsker at styrke samarbejdet mellem sundheds­uddannelserne og sundhedsvæsenet i et nyt udspil. Men "hvad med selve praktikken?" spørger Danske Professionshøjskoler. 

Landets sygeplejersker, jordemødre, sosu’er og øvrige sundhedsmedarbejdere står over for nye krav i sundhedsvæsenet. 

Derfor er Danske Regioner kommet med et nyt udspil, hvormed regionerne blandt andet ønsker at styrke samarbejdet mellem uddannelserne og sundhedsvæsenet.  

“Vi oplever lige nu et skift i, hvad der kræves af sundhedspersonalet og det er derfor, vi har lavet det her uddannelsesudspil. Vi ser nogle mindre ungdomsårgange, samtidig med at der kommer flere ældre, og flere ældre som er multisyge og kronikere,” siger Karen Friis Bach, formand for sundhedsudvalget i Danske Regioner, til A4 Uddannelse. 

Ud over et stærkere samarbejde foreslår Danske Regioner at fremme en "fleksibel opgavevaretagelse" og at arbejde for mere praksisnære uddannelser, fremgår det, af den del af udspillet som A4 Uddannelse har fået tilsendt. 

Behov for et forpligtende samarbejde 

Som et element i udspillet ønsker Danske Regioner at uddannelsesinstitutionerne og de kliniske uddannelsessteder skal samarbejde mere om at give de studerende en praksisnær uddannelse.

Eksempelvis ønsker man, at klinikere fra hospitalerne hentes ind for at undervise på skolerne, og at undervisere fra skolerne kan tage ud på hospitalerne for at undervise de studerende under praktikforløbene.

“Det fungerer godt, fordi så bliver uddannelsens dele ikke så opdelt. På den måde sikrer man jo også hele tiden, at man har både det kliniske fokus og samtidig den teoretisk faglige del,” siger Karin Friis Bach. 

Her skal de to læringsformer altså "befrugte hinanden" under det samlede uddannelsesforløb, står der i udspillet. Det ser Randi Brinckmann, medlem af Robusthedskommissionen og i spidsen for Danske Professionshøjskolers udvalg for sundhedsuddannelser, også en fordel i. 

“Jeg synes, at vi skal have et supertæt samarbejde, og det synes jeg, fordi vi skal lave nogle uddannelser, der svarer til det behov, der er i sundhedsvæsenet,” siger Randi Brinckmann til A4 Uddannelse.

Robusthedskommissionen er nedsat i forbindelse med aftalen om en sundhedsreform for at sikre robusthed i opgaveløsningen og adgang til uddannet personale i hele landet. 

Udspillet fra Danske Regioner

Her er nogle af de ting, Danske Regioner foreslår i den del af udspillet, A4 Uddannelse har fået tilsendt

- Der bør sikres finansiering til praktikdelen af grunduddannelserne, for eksempel i form af refusionstaxameter på alle sundhedsuddannelser

- Praktikforløb skal styrke den enkelte studerendes kompetencer og i højere grad forberede studerende på de opgaver og det arbejdsliv, der venter efter endt uddannelse

- Der skal være et større fokus på breddekompetencer på sundhedsuddannelserne

- Der skal være mere fællesindhold mellem uddannelserne på professionsuddannelserne, så de studerende får bedre forudsætninger for at samarbejde om patienten efter endt uddannelse

- Regionerne skal som den største aftager af sundhedsprofessionelle have medindflydelse på udviklingen af sundhedsuddannelsernes indhold

- Undervisningen skal forberede de studerende på de problemstillinger og den hverdag, de kommer til at møde i sundhedsvæsenet

Kilde: Danske Regioner

Professionshøjskolerne: Hvad med praktikken?

Randi Brinckmann fra sundhedsudvalget i Danske Professionshøjskoler savner til gengæld forslag til, hvordan regionerne vil arbejde med at forbedre selve praktikforløbet i udspillet fra Danske Regioner. 

“Jeg synes ikke, de forholder sig ret meget til den del af uddannelsen, som de bedriver - nemlig praktikken. Hvad kan blive bedre her, og hvordan kan det være med til at skabe mere attraktive uddannelser? Det synes jeg, de mangler,” siger Randi Brinckmann.

Det er ifølge medlemmet af Robushedskommissionen ikke nok med forslaget om at få undervisere ud i klinikken under praktikforløbet.

“Det er da helt klart en god løsning til at skabe sammenhæng mellem teori og praktik, men det ændrer ikke på, at rigtig mange af de studerende, der går på vores uddannelser, finder ud af, at de ikke vil læse på uddannelsen, når de kommer ud i praktik,” siger Randi Brinckmann.

Det er dog helt bevidst, at Danske Regioner ikke har skrevet flere konkrete forslag til ændringer i praktikforløbet, fortæller formanden for sundhedsudvalget i Danske Regioner, Karin Friis Bach. 

“Vi ønsker at sætte nogle retninger, men vi ønsker ikke at gøre det konkret. Vi har jo ikke talt med professionshøjskolerne eller faggrupperne om det. Så det her er sådan en mere overordnet politisk retning,” siger Karin Friis Bach. 

Fremme fleksibel opgavevaretagelse 

Endnu et forslag i udspillet fra Danske Regioner er, at der skal indføres mere fælles indhold mellem forskellige faggrupper i undervisningen på professionsuddannelserne. Det indbærer mere fælles undervisning på tværs af uddannelserne og flere fælles fag, uddyber Karin Friis Bach.

“Det er, for at man bedre skal lære andre faggrupper og deres faglighed at kende. Man kommer til at stå sammen om patienterne, og man kommer til at skulle samarbejde, når man er ude på arbejdspladsen efterfølgende,” siger Karin Friis Bach. 

Det vil ifølge hende betyde, at arbejdet kan glide nemmere og være mindre "stift", hvis man kan være fælles og samarbejde om forskellige opgaver. 

“Det kunne for eksempel være, at man skal have en patient op at gå, efter at de har været opereret. Det er fysioterapeuter gode til, men måske har en fysioterapeut travlt og ved så i hvor høj grad, de kan bede en assistent eller en sygeplejerske om at hjælpe,” siger Karen Friis Bach. 

Og det forslag vil medlem af Robusthedskommissionen Randi Brinckmann gerne tale mere om.

“Jeg synes, det er rigtig fint, at det lægger op til, at det må godt være lidt mere fleksibelt. Og derfor er det også vigtigt, at vi får talt om, hvad det så er for nogle opgaver, som man synes, at mange skal kunne, og hvor det er vigtigt at professionerne har en særlig kernefaglighed,” siger Randi Brinckmann. 

GDPR