3F ansætter arbejdsmiljøkonsulent: Fortsat hård arbejdskultur, hævder tidligere ansatte

20220125-125539-L-1600x1067we
Den konstituerede 3F-formand Tina Christensen mødte pressen efter, at Per Christensen trak sig i januar. Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix
Fagforbundet 3F afviser, at der fortsat er dårligt arbejdsmiljø i topledelsen. Alligevel ansætter forbundet nu en arbejdsmiljøkonsulent i formandssekretariatet, der tilbage i 2018 fik alvorlige påbud fra Arbejdsmiljøet efter sager om stress og mobning.

Artiklen er torsdag aften blevet opdateret, efter at det er kommet frem, at en leder i 3F's Sekretariat for Organisationsudvikling er fratrådt sin stillling.

--

Der er fortsat udfordringer med arbejdsmiljøet i toppen af Danmarks største fagforbund 3F.

Det vurderer en række tidligere medarbejdere i forbundet, der udtaler sig anonymt i en artikel i Politiken.

Arbejdsmiljøet er ganske vist blevet bedre, siden Arbejdstilsynet i 2018 gav 3F to alvorlige påbud efter problemer med stress og en systematisk mobbekultur i formandssekretariatet. Men der er ikke for alvor blevet rettet op på den hårde arbejdskultur, hævder de.

LÆS OGSÅ: Bag 3F-dramaet: Sådan faldt Per Christensen

Den konstituerede 3F-formand Tina Christensen siger imidlertid til Politiken, at der ikke er aktuelle problemer med arbejdsmiljøet, men at man nu vil ansætte en arbejdsmiljøkonsulent tilknyttet formandssekretariatet.

Tina Christensen har ikke over for A4 Arbejdsmiljø ønsket at uddybe, hvilke arbejdsopgaver arbejdsmiljøkonsulenten konkret skal varetage. 

Leder trådt tilbage

Torsdag eftermiddag kunne Politiken fortælle, at en leder i 3F's Sekretariat for Organisationsudvikling netop er trådt tilbage.

Ifølge avisen skulle det være den samme person, der i 2017 og 2018 stod bag mobnigen af en anden medarbejder i formandssekretariatet. Mobningen dannede grundlag for Arbejdstilsynet ene påbud i 2018.

Politiken har talt med en tidligere medarbejder i 3F, der sagde op, fordi ledelsesstilen i 3F's øverste ledelse var blevet for grov.

- Jeg ønskede ikke at være i det miljø. Det var et rigtigt dårligt arbejdsmiljø. Og jeg kunne ikke i al evighed kigge den anden vej. Meget få turde sige fra. Mange gode og dygtige folk har sagt op, fordi de havde det svært i formandssekretariatet, siger personen til Politiken.

"Ledelsessekretariatet er ikke for alle"

Den nu tidligere 3F-formand Per Christensen sad for bordenden i formandssekretariatet, da Arbejdstilsynet gav påbuddene i 2018. Men som bekendt stoppede han som formand i januar, da det kom frem, at han havde haft et hemmeligt dobbeltliv med flere kvinder.

Per Christensen afviser i et skriftligt svar til Politiken, at han ikke genkender beskrivelsen af det hårde arbejdsmiljø i formandssekretariatet. Men det kan være travlt at arbejde i toppen af Danmarks største fagforbund, slår han fast.

- Jeg vil derimod godt stå ved, at der i et formandssekretariat er travlt, at ambitionerne er høje, og at det kræver dygtige medarbejdere, der vil kæmpe for 3F’s medlemmer. At nogle synes, at det er hårdt, kan jeg godt forstå. Et ledelsessekretariat er ikke for alle, skriver Per Christensen til Politiken.

Fredag afholder 3F en ekstraordinær kongres i Odense, hvor de skal vælge ny formand efter Per Christensen. Den eneste, der har meldt sit kandidatur til posten, er forbundssekretær Henning Overgaard.

GDPR