Arbejdsmiljørådgiverne presset økonomisk og må corona-udsætte populær konference

_19D5419xr-Jonna
Arbejdsmiljørådgivernes bestyrelsesformand, Jonna Pedersen. Foto: Pressefoto
Coronasituationen er en stor udfordring for brancheforeningen Arbejdsmiljørådgiverne, der er presset på økonomien. Derudover har foreningen valgt at udsætte arbejdsmiljøkonference til næste år, som ellers skulle have fundet sted til november. Det gør man for at undgå potentiel smittespredning.

Corona-pandemien presser brancheforeningen Arbejdsmiljørådgiverne på økonomien. Bestyrelsen har derfor effektueret en spareplan. Derudover gør den tilspidsede corona-situation, at foreningen må udsætte den populære Arbejdsmiljøkonferencen 2020 til april 2021. Det og meget mere fortæller bestyrelsesformand Jonna Pedersen om i dette 'Tre skarpe'-interview.

Hvad optager dig arbejdsmæssigt lige nu?

- Jeg er optaget af, hvordan Arbejdsmiljørådgiverne som forening kan styre klogt igennem denne svære tid, hvor vi har begrænset mulighed for at mødes – samtidig med at behovet for at lære og vidensdele om arbejdsmiljø på et forskningsmæssigt og fagligt højt niveau, nok aldrig har været større.

- Covid-19 har også ramt foreningen Arbejdsmiljørådgiverne hårdt. Foreningen har ikke været omfattet af hjælpepakker og økonomien er presset. Derfor tog bestyrelsen den svære beslutning at gennemføre en spareplan, samtidig med at vi fortsat skal være der for medlemsvirksomhederne. Vi har fortsat en ambition om at gennemføre den årlige store arbejdsmiljøkonference, som dog er blevet udsat til april 2021, og de aktuelle undervisningstilbud i Arbejdsmiljøakademiet sammen med NFA, forklarer Jonna Pedersen.

LÆS OGSÅ: Ny tænketank: Behov for bedre forebyggende arbejdsmiljøindsats - ikke signalpolitik

Hvad har været dit arbejdsmæssige højdepunkt i år?

- I Arbejdsmiljørådgiverne har vi i Arbejdsmiljøakademiet lavet to uddannelser, som jeg især ser som et højdepunkt, og som er meget aktuelle i den nuværende situation med covid-19. Det er uddannelsesforløb, som deltagerne har scoret meget højt. Vi skal se på, hvordan vi kan udbrede dem mere. Det ene - ’we-lift’ - løfter deltagernes viden og evne til at tilrettelægge arbejdsmiljøprocesser med fokus på at skabe større effekt og resultater af arbejdsmiljøindsatsen. Der arbejdes sideløbede med undervisningen i egne virksomheder, og deltagerne har evalueret uddannelsen meget højt.

LÆS OGSÅ: Her er Peter Hasles 2020: Corona, ny SDU-sektion og opstart af stort internationalt projekt

- Det andet kursus – ’Fakta-undersøger’ - uddanner deltagerne til at håndtere sager med mobning og chikane. Det er meget aktuelt lige nu. Især med den voksende fokus på seksuel chikane, står mange virksomheder og er usikre på, hvordan man skal tilrettelægge arbejdsmiljøindsatsen i forhold til disse spørgsmål. Når der er så mange begrænsninger på at mødes, tror jeg på, at vi med disse uddannelser med begrænsede antal deltagere kan imødekomme nogle af de behov ansatte, der arbejder professionelt med arbejdsmiljø, har for at mødes og lære og vidensdele på et højt fagligt niveau, siger Jonna Pedersen og uddyber:

- I mit arbejde i Region Midtjylland har det været et højdepunkt, at vi er lykkedes som sundhedsvæsen med den store omlægning i forbindelse med covid-19. Jeg er stolt af, at vi har bidraget til at opstille testcentre, omlægge arbejdsgange og gennemføre så mange ting sikkert – så smitten i Danmark har holdt sig nede indtil nu. Alle arbejdsmiljøprofessionelle ved, at når risikoen stiger, skal forebyggelsesniveauet også stige. At være en del af det som arbejdsmiljøafdeling, og at det i stor udstrækning lykkes både som sundhedsvæsen, samfund og de fællesskaber, vi hver især er en del af, synes jeg er et højdepunkt. Det giver mig håb, hvor meget vi kan, når vi hjælper hinanden. Men også bekymring, når smittet nu stiger igen.

Hvilken betydning har coronakrisen haft for dit arbejde i år?

- I Arbejdsmiljørådgiverne har det sat økonomien under pres. Det er vanskeligt, fordi behovet for at gennemføre de opgaver, vi har som forening, er endnu større i en situation, hvor verden forandrer sig så meget. Arbejdsmiljøarbejde på et højt fagligt niveau, hvor der er rådgivere, der kan kombinere viden om sikkerhed, risikovurdering, sundhedsplanlægning og forebyggelse med medarbejdertrivsel, engagement og faglighed, mener jeg er afgørende at have til rådighed for vores virksomheder i Danmark.

- Covid-19 har ændret mange ting, og det har sat mange virksomheders økonomi under pres. Det gælder også foreningen Arbejdsmiljørådgiverne, hvor jeg er formand. Vi kunne godt bruge en hjælpepakke eller en politisk håndsrækning til rådgiverbranchen, som i Danmark halter bagefter den organisering, der er i vores nabolande og i store dele af EU, fortæller bestyrelsesformanden.

GDPR