Arbejdstilsynet vil gøre det nemmere at anmelde ulykker for arbejdsgiverne

19991025-202542-L-1920x1280we
Fra 1. juli kan arbejdsgivere anmelde alle ulykker på samme måde - uanset om det er til Arbejdstilsynet eller et arbejdsskadeforsikringsselskab. Foto: Erik Luntang/Nordfoto-Nordfoto/Ritzau Scanpix
I stedet for tre forskellige kriterier og tre forskellige frister for anmeldelse af arbejdsulykker kan arbejdsgivere se frem til kun at skulle bruge et system. 

Korrekte anmeldelser af arbejdsulykker gør det lettere at forebygge, at de gentager sig, og samtidig kan tilskadekomne med varige mén og tab af erhvervsevner lettere få erstatning.

Lige nu er det imidlertid omstændigt for arbejdsgivere at anmelde arbejdsulykker. De skal nemlig forholde sig til tre forskellige kriterier og tre forskellige frister for anmeldelse af ulykkerne. 

Men det vil Arbejdstilsynet gerne lave om på, oplyser tilsynet på sin hjemmeside.

Nyt system kaldet Easy

Fra 1. juli kan arbejdsgivernederfor i stedet anmelde alle ulykker på samme måde - uanset om det er til Arbejdstilsynet eller et arbejdsskadeforsikringsselskab - i et elektronisk anmeldesystem kaldet Easy. 

Samtidig er fristen for anmeldelser af arbejdsulykker ændret til senest 14 dage efter første fraværsdag for den tilskadekomne.

Den tilskadekomne selv kan fortsat selv anmelde arbejdsulykker inden for et år.

GDPR