Internt dokument: Disse spørgsmål vil Arbejdstilsynet stille for at afdække cykelbudes arbejdsmiljø

20210215-140516-L-1920x1147we
Landets Wolt-bude bliver om kort tid kigget over skulderen af Arbejdstilsynet. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix/arkivfoto
Arbejdstilsynet har udarbejdet 19 spørgsmål, tilsynsførende kan stille platformsvirksomheder som Wolt og Hungry i forbindelse med en ny indsats, der skal afdække, hvem der har ansvaret for cykelbudes arbejdsmiljø.

Om kort tid bliver cykelbude, der arbejder fra digitale platforme som Wolt, Hungry og Foodora, kigget over skuldrene af Arbejdstilsynet, når de bringer pizza og hamburgere ud til kunderne.

Inden årsskiftet forventer tilsynet nemlig at påbegynde anden del af den nye brancherettede tilsynsindsats mod platformsvirksomheder, og her vil fokus være på de algoritmestyrede arbejdstagere, der får arbejdsopgaver serveret direkte fra en digital platform. 

Det gælder blandt andet cykelbude, men også rengøringsarbejdere, der via appen Hilfer gør rent i private hjem.

LÆS OGSÅ: Evaluering afslører: Svært for Arbejdstilsynet at afdække arbejdsmiljøansvaret hos platformsfirmaer
 
Arbejdstilsynet har været i gang med at forberede indsatsen i flere måneder. Udover at slå ned på konkrete overtrædelser af arbejdsmiljøloven, vil tilsynet også vurdere, hvem der har arbejdsgiveransvaret for eksempelvis cykelbudenes arbejdsmiljø.

Arbejdstilsynet vil inden kontrolbesøgene hos cykelbudene holde et indledende møde med Wolt, Hungry og andre platformsvirksomheder. 

Her vil de tilsynsførende forsøge at afdække arbejdsgiveransvaret ved at stille en række spørgsmål. A4 Arbejdsmiljø har fået indsigt i et dokument fra tilsynet fra oktober 2022, der viser et forslag til en spørgeramme. 

Spørgsmålene fremgår her:

Tema: Hvem stiller buddet sin arbejdskraft til rådighed for?

Hvordan er den ansættelsesretlige/kontraktmæssige relation mellem jer og buddet?

Må bude, som arbejder for jer, arbejde for andre platformsvirksomheder?

Er alle bude ”ansat” på samme vilkår?

Hvordan sikrer I jer, at der er ’nok’ bude på gaden? Kan I stille krav om, at et bud skal møde på arbejde?

Tema: Instruktion og tilsyn af arbejdet

Vejleder/instruerer I cykelbudene om, hvordan de skal udføre arbejdet?

Vejleder/instruerer I cykelbudene om, hvordan de skal håndtere fx besværlige kunder/restauranter?

Vejleder/instruerer I cykelbudene om forebyggelse af ulykker?

Registrerer I data om cykelbudenes arbejdsdag – fx hvor de befinder sig?

Kan kunder klage over et cykelbud til jer? Hvis ja, hvordan håndterer I det? 

Planlægger I ruterne for budene?

Hvad karakteriserer et ’godt bud’ hos jer? Og belønner I ’gode bude’? hvis ja, hvordan?

Hvilke foranstaltninger gør I brug af, hvis I ikke er tilfredse med et bud?

Hvordan kommer opgaverne ind til buddet?

LÆS OGSÅ: Arbejdstilsynet afviser Bring: I har ansvaret for jeres underleverandørs arbejdsmiljø

Tema: Stille arbejdsredskaber til rådighed

Stiller I udstyr til rådighed for budene?

Hvem ejer tasken, cyklen, telefonen mm.?

Tema: Hvem har ansvaret for, at maden bliver leveret?

Har I retningslinjer for, hvad et bud skal gøre, hvis det ikke er muligt at aflevere maden hos kunden?

Har det økonomiske konsekvenser for buddet, hvis maden ikke kan afleveres hos kunden?

Andre spørgsmål, der kan stilles:

Hvad gør I, hvis et bud er udsat for fx en trafikulykke?

Udelukker I kunder, som fx er voldelige (psykisk og fysisk) over for bude?

GDPR