På to hjul:
Lars fra Arbejdstilsynet cykler sig til et bedre arbejdsmiljø: "Man får tømt hjernen"

Lars_billede
Lars Flindt Pedersen deltager i kampagnen 'Vi Cykler Til Arbejde', selvom han i forvejen cykler til daglig. Det giver sammenhold at være med, og det styrker arbejdsmiljøet, siger han. Foto: Sigrid Friis Neergaard
Sommeren er på vej, og det markerer Cyklistforbundet ved at skyde cykelsæsonen i gang med sin årlige cykelkampagne. Arbejdstilsynet cykler med, og det fremmer arbejdsmiljøet for medarbejderne i tilsynsmyndigheden, fortæller medarbejder.

Cyklistforbundet har siden 1997 afholdt kampagnen 'Vi Cykler til Arbejde', hvor det arbejdende folk springer op på jernhesten og cykler til og fra arbejde. Traditionen bliver videreført igen i år.

Formålet med kampagnen, der startede 1. maj og kører måneden ud, er at promovere sundere transport til pendlerne, som samtidig gavner miljøet og trafikken. Men noget tyder også på, at det kan have en positiv effekt på arbejdsmiljøet.

Sådan lyder det fra professor ved det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Lars L. Andersen.

- Hovedet, kroppen og det sociale hænger sammen. Når vi taler sammen på arbejdet om eksempelvis cykling til arbejde, kan det påvirke det sociale sammenhold, som igen kan påvirke humøret og muligvis have positiv indflydelse på fysiske problemer med ryggen, nakken osv., siger Lars L. Andersen til A4 Arbejdsmiljø.

Ude på Arbejdstilsynets kontor på Københavns Østerbro oplever medarbejderen Lars Flindt Pedersen også, at der sker noget ved arbejdsmiljøet, når kampagnen starter. For selvom man ikke behøver at cykle sammen, fylder det en del i den daglige snak.

- Man bakker hinanden op. 'Har du husket at cykle?' På den måde synes jeg, at det gør noget godt for arbejdsmiljøet. Det er også noget man snakker om i kantinen og i kaffekøkkenet, siger han.

Artiklen fortsætter under videoen

Sammenhold og sundhed

Lars Flindt Pedersen har deltaget i kampagnen, så længe han kan huske, og siden han startede hos Arbejdstilsynet for to et halvt år siden, har han været med på et fast hold: Team DIS, som står for direktionssekretariatet.

- Det er ikke svært for mig at finde et hold, fordi vi er et fast hold, hvor stort set alle er med hver gang. Det giver et godt sammenhold. Så kan det godt ske, at man driller de andre hold, hvis de ikke får cyklet så meget. Vi konkurrerer internt i afdelingerne, siger han.

Gennem et forskningsforsøg som har målt reduktionen i smerter gennem træning hos henholdsvis en gruppe, som trænede hjemme, og en gruppe, som trænede sammen på arbejdspladsen, har Lars L. Andersen påvist, at dem, der trænede sammen, fik en større effekt.

- Jeg ved ikke, hvad effekten af 'Vi Cykler til Arbejde'-kampagnen er, men den kan potentielt have de samme fordele som for de folk, der trænede sammen. Selvom man ikke cykler på arbejdet sammen, kan det nemlig virke som fællestræning, når man er tilmeldt som et hold, og man snakker om det på arbejdet med kollegaerne, siger han.

Kampagne eller ej cykler Lars Flindt Pedersen til dagligt de knap fire kilometer, han har til arbejde, hver vej. Han bruger blandt andet turen til at forberede sig til og reflektere over arbejdsdagen.

- Det giver en god mentalt ro, hvor man både får hældt noget på hjernen og tømt hjernen på samme tid. Jeg får motion, gør noget godt for klimaet og mindsker trafikken på vejen. Det er alle ting, som jeg vægter højt og motiverer mig til at cykle, også når vejret ikke er cykelvejr, siger han.

Lars Flindt Pedersen tager gerne sin tandemcykel til arbejde. Han kalder den 'den lange'. Foto: Sigrid Friis Neergaard

Hos Cyklistforbundet har kampagnechef Jane Kofod også svært ved at begrænse antallet af fordele ved at tage cyklen.

- Det giver frihed, frisk luft, energi, sundhed og bedre trivsel. Eksperterne anbefaler en halv times motion om dagen, og der tæller cykling med, så for nogen sparer det tid i forhold til at skulle i et fitnesscenter, siger hun.

Lars L. Andersen fortæller, at det endda kan virke bedre for nogle at cykle, hvis man eksempelvis har skader i forvejen.

- Det er sundt at cykle. Man får bedre kondition, og hjerte-kar-systemet bliver sundere for bare at nævne nogle af de sundhedsmæssige fordele. Derudover er det en sikker form for motion, idet det ikke er belastende for knæ og ryg, som andre typer træning kan være, siger han.

Et skub i den rette retning

Med alle fordelene ved at cykle, burde det ikke være svært at overtale folk. Men for nogle kan det være svært at finde motivationen frem og støve cyklen af.

Nogle folk har for langt til arbejde, erkender Jane Kofod, men tal fra Institut for Transport viser, at 47 procent af danskerne har mindre end 10 kilometer til arbejde hver vej. Det er blandt dem, Cyklistforbundet håber på at rekruttere flere cyklister gennem kampagnen.

- Det er slet ikke urealistisk at få flere til at cykle mere i hverdagen. Vi hører fra virksomhederne, at når medarbejderne cykler sammen på 'Vi Cykler til Arbejde'-hold, kan det være med til at give det skub, man behøver for at vælge cyklen, siger hun.

Hos Arbejdstilsynet går det meget godt med at cykle. I hvert fald hvis man ser på deltagertallet i maj i en virksomhed hvor tilsynsførende dagligt er afhængig af bil for at komme på tilsyn. Af omtrent 580 ansatte har 89 tilmeldt sig kampagnen fordelt på 10 hold.

- Vi er en arbejdsplads, hvor mange kan lide at bevæge sig, og derfor er det en helt naturlig del af Arbejdstilsynet at være med. Selv cykler jeg altid til arbejde, men jeg vil gerne bakke op omkring kampagnen og måske få nogle af mine kollegaer, som ellers ikke cykler til arbejde, med, siger Lars Flindt Pedersen, hvis hold består af 12 deltagere.

Tilmeldingen er åben hele maj og indtil videre har flere end 55.000 mennesker fra 2.000 virksomheder af alle størrelser formet næsten 6.000 hold.

Forbliv motiveret

Cyklistforbundet kommer ikke efter folk, der holder op med at cykle, så snart der ikke er præmier at vinde længere. Alligevel håber Jane Kofod, at folk bruger kampagnen som et afsæt for en vaneændring.

- Vi følger ikke op, men det giver folk en introduktion til, at det kan lade sig gøre at cykle på arbejde. Kampagnen er startskuddet for mange og en god ramme for virksomheder til at støtte op om medarbejdernes cykling, siger hun.

Til dem, der har svært ved at finde motivationen, har Lars L. Andersen et godt råd.

- Mærk efter, hvorfor du synes, det er dejligt at cykle. Bliver du i bedre humør? Får du en bedre kondition? Fokuser på det positive, siger han.

Lars Flindt Pedersen behøver ikke overtalelse for at tage på arbejde via cykelstien. Men han genkender den dalende motivation fra kollegaerne. Især når temperaturen daler.

- Det er ikke alle der bliver ved, når sneen falder og regnen rusker. Det er ærgerlig, fordi det handler jo bare om den rette påklædning. Det ved alle, der bor i Danmark, siger han med et smil.

Så du har tænkt dig at cykle, når sneen falder?

- Ja, det har jeg. Jeg cykler hver dag, siger Lars Flindt Pedersen.

Fakta om 'Vi Cykler Til Arbejde'

- I 1997 afholdt Cyklistforbundet for første gang kampagnen

- Formålet er at motivere folk til at cykle til arbejde

- Alle ansatte, ledige, pensionister og studerende kan deltage

- Et hold skal bestå af 4-16 deltagere

- Det koster 60 kroner per person at deltage

- Man noterer cykeldage, der er dage man som minimum har cyklet noget af den ene vej til eller fra jobbet eller studiestedet, eller til daglige gøremål, hvis man ikke er på arbejdsmarkedet eller arbejder hjemme

- Det tæller også, hvis man cykler til toget eller bussen

- Antallet af cykeldage divideres med antallet af deltagere på holdet og bliver lagt i puljen til lodtrækningen om en række præmier

- Hovedpræmien er et rejsegavekort på 10.000 kroner til alle deltagere på holdet

Kilde: VCTA Cyklistforbundet

GDPR