Opråb: Der mangler undersøgelser af LGBT+-personers trivsel på erhvervsskolerne

IMG_2272
Foto: Foto: Maja Vang
Manglende trivselsundersøgelser af LGBT+-personer på erhvervsskoler kan gøre det svært at kortlægge størrelsen af problemets omfang. Noget tyder dog på, at minoriteter på netop erhvervsskolerne er ekstra udsatte, fortæller Erhvervsskoler imod Fordomme.

- På utallige bænke og toiletter på min skole står der skrevet ubehagelige skældsord, og især ’bøsse’ optræder mange steder.

Sådan fortæller en LGBT-elev fra en teknisk skole i København til læringsportalen EMU.

LÆS OGSÅ: Hovedstadens Beredskab taber udbud: FOA kan miste hundredvis af medlemmer til 3F

Og spørger man Erhvervsskoler imod Fordomme (EIF) er den historie langt fra at være et engangstilfælde. Ved en konference for LGBT+-ligestilling på det danske arbejdsmarkedet fortæller Oscar Tulloch og Katja Sarup fra EIF fredag, at der er presserende behov for at bryde med normer og seksualitet på erhvervsskolerne. 

- Det er ikke nok bare at sige, at der skal være plads til alle. Der skal gøres noget på erhvervsskolerne for at øge trivslen blandt minoritetspersoner. Vi oplever, at diskrimination desværre er hverdag for mange queer-personer på landets erhvervsskoler, og vi risikerer, at de grupper fravælger erhvervsuddannelserne eller falder fra, siger Oscar Tulloch.

Det var 3F, der afholdt konferencen i anledning af pride-ugen.

Seks konkrete råd

Blandt de problemer, der går igen, er den hårde jargon og kønsstereotyperne, der hersker på visse erhvervsuddannelser- og fag.

Oscar Tulloch og Katja Sarup fortæller, at et eksempel på det er, at de hører historier fra erhvervsskoleelever, hvor de af deres lærere med fuldt overlæg bliver omtalt med et forkert pronomen. Det giver dem en følelse af ikke blive taget seriøst. Særligt oplever de, at de meget kønnede fag halter bagefter med ligestilling og inklusion af minioritetsgrupper. Derfor er EIF kommet med seks råd til mere inkluderende erhvervsskoler: 

1. Nultolerance for diskrimination af LGBT+-elever i skolens antimobbestrategi 

2. Inkludér LGBT+-elevers trivsel, når skolen laver interne trivselsundersøgelser

3. Revidér plakater og billeder på skolerne, så de gør op med stereotypen om kønnede fag

4. Hæng plakater op, der støtter op om LGBT+-elever

5. Flag mindst to gange årligt med prideflaget

6. Inkluder LGBT+ i undervisningen om seksualitet og sundhed på første grundforløb 

Trivsel skal kortlægges 

Undersøgelser har kortlagt en overrepræsentation af mistrivsel, ensomhed og en følelse af, at man ikke kan være sig selv blandt LGBT+-personer:

Således svarer 37 procent, at de føler sig ensomme i skolen, og 27 procent føler ikke, de kan være åbne om deres seksualitet på arbejdspladsen.

Den slags data mangler på erhvervsskolerne, og det skal der gøres noget ved, for problemerne er der, og minoritetsgrupper må ikke blive den blinde vinkel og oversete gruppe på erhvervsskolerne, mener Oscar Tulloch og Katja Sarup: 

LÆS OGSÅ: Debatten raser om jobcentrenes fremtid: Ansat beskriver en 'uskøn kampagne' mod dem

- Der er intet quick fix, men det skal afdækkes endnu mere, således vi kan få en kulturændring med synlighed og opbakning og inklusion i undervisningen.

 

 

GDPR