Arbejdstilsynet guider DHL Aviation til bedre arbejdsmiljø: "Vi har hævet niveauet"

IMG_6083
Kommunikationen er blevet bedre mellem medarbejdere og ledelsen i DHL Aviation efter konsultation af Arbejdstilsynet, mener virksomhedens interne arbejdsmiljørådgiver, Jonathan Carter. Foto: Privat
Virksomheden DHL Aviation fra Københavns Lufthavn er en af de få virksomheder, der har takket ja til Arbejdstilsynet tilbud om dialog og vejledning i arbejdsmiljøarbejdet. Efter forløbet er arbejdsmiljøet blevet bedre, mener intern arbejdsmiljørådgiver.

Jonathan Carter blev positivt overrasket, da han for nogle måneder siden modtog en mail fra Arbejdstilsynet.

Ved første øjekast troede han, at mailen handlede om et besøg, Arbejdstilsynet ville på. Men det viste sig at være en invitation til hjælp og vejledning i arbejdsmiljøarbejdet.

LÆS OGSÅ: Minister gør status: Færre end forventet benytter sig af tilsynets tilbud

Jonathan Carter er arbejdsmiljørådgiver ved DHL Aviation i Københavns Lufthavn. Virksomheden modtager forsendelser med varer fra hele Skandinavien for derefter at sende pakkerne ud til danske hjem og resten af Europa. Inden de tusindvis af pakker bliver sendt videre, opbevares de i en stor lagerhal i lufthavnen.

- Jeg så Arbejdstilsynet tilbud om dialog og vejledning som en unik mulighed for os. Det samme gjorde vores arbejdsmiljøorganisation, da vi drøftede muligheden.

- For os handler det om at forbedre vores arbejdsmiljøarbejde, og når vi har mulighed for at samarbejde med en stærk partner som Arbejdstilsynet, vil vi det rigtig gerne, forklarer Jonathan Carter til A4 Arbejdsmiljø.

Markante forbedringer

Tilbud om supplerende dialog og vejledning er det nyt tiltag, som Arbejdstilsynet tilbyder virksomheder, der enten fået påbud eller strakspåbud på grund af arbejdsmiljøproblemer.

Konkret tilbydes virksomheder et møde eller telefonsamtale af to timers varighed med en tilsynsførende. Under samtalen vejleder den tilsynsførende virksomheden i, hvordan man kan arbejde med at forbedre arbejdsmiljøet.

Det er igangsat i en tid, der har været præget af coronasituationen, som har fyldt meget ude på virksomhederne. Det kan også have påvirket virksomhedernes ønske om at takke ja til tilbuddet om dialog og vejledning
Anne-Dorthe Stanstrup, souschef, Arbejdstilsynet

Initiativet har været i gang i et par år, og hensigten er, at få flere arbejdspladser til at arbejde systematisk med arbejdsmiljøet.

Efter dialogen med Arbejdstilsynet har man i DHL Aviation forbedret kommunikationen mellem medarbejdere og ledelsen, vurderer Jonathan Carter.

- Efter forløbet med Arbejdstilsynet har jeg set markante forbedringer af måden, vi arbejder med arbejdsmiljøet på. Nu er der en bedre forståelse af, hvordan vi bør kommunikere om sikkerhed og arbejdsmiljø, og hvordan vi hele tiden kan fastholde og forbedre en god arbejdspladskultur, siger han.

Få virksomheder takker ja

Selv om DHL Aviation sagde ja til Arbejdstilsynets nye tilbud, er det langt fra alle virksomheder, der gør det samme.

Faktisk havde kun 12 procent i marts accepteret tilsynets tilbud om supplerende dialog og vejledning uf ud af i alt 4.211 tilbudte forløb.

Vi har hævet niveauet i forhold til vores arbejdsmiljøindsatser. Der er en ægte nysgerrighed nu blandt medarbejdere og ledelsen om, hvordan vi kan blive bedre
Jonathan Carter, arbejdsmiljørådgiver, DHL Aviation

Alligevel er Arbejdstilsynet tilfreds med virksomhedernes tilslutning til det nye initiativ.

- Vi er glade for, at mange virksomheder har taget imod tilbuddet indtil videre. Det viser, at der generelt er brug for input til, hvordan virksomhederne kan løse arbejdsmiljøproblemerne, siger Anne-Dorthe Stanstrup, souschef i Arbejdstilsynet, og fortsætter:

- Der er dog også en del virksomheder, der ikke har taget imod tilbuddet. Det er egentlig også positivt, fordi det viser, at virksomhederne selv er i stand til at løse problemerne.

LÆS OGSÅ: Dansk Industri: Overvej at takke nej til Arbejdstilsynets tilbud

Men en acceptrate på mellem 10 og 15 procent er vel ikke særligt højt i forhold til, hvad I havde håbet på?

- Vi har ikke et præcist tal på, hvor vi skal ligge i dag, da det er et nyt initiativ. Det er igangsat i en tid, der har været præget af coronasituationen, som har fyldt meget ude på virksomhederne. Det kan også have påvirket virksomhedernes ønske om at takke ja til tilbuddet om dialog og vejledning, erkender Anne-Dorthe Stanstrup.

Evaluering på vej

I DHL Aviation er Jonathan Carter ikke i tvivl om, at vejledningen fra tilsynet har styrket virksomhedens arbejdsmiljøindsats. 

- Vi har hævet niveauet i forhold til vores arbejdsmiljøindsatser. Der er en ægte nysgerrighed nu blandt medarbejdere og ledelsen om, hvordan vi kan blive bedre, siger arbejdsmiljørådgiveren.

I starten af februar 2023 ventes Arbejdstilsynet at præsentere en evaluering af tilbuddet om dialog og vejledning.

GDPR