Direktør om årelang mobning: "Jeg har forsøgt at gøre ting, som ikke har været tilstrækkelige"

BeFunky-collage__34_
Jeg er da meget ked af, at vi har den konflikt her hos os, og at der er nogle, der lider under det, siger direktør Karen Skovgaard-Petersen. Foto: Morten Juhl/Ritzau Scanpix/pressefoto
Det Danske Sprog- og Litteraturselskab har fået et påbud fra Arbejdstilsynet om at rette op på et betændt arbejdsmiljø og årelang mobning af en ansat. Direktør erkender, at indsatsen ikke har været tilstrækkelig.

Hos Det Danske Sprog- og Litteraturselskab er en ansat blevet udsat for mobning fra kollegerne igennem flere år.

Det fik for nylig Arbejdstilsynet til at gribe ind og udstede et såkaldt rådgivningspåbud, der blandt andet pålægger litteraturselskabet at søge rådgivningshjælp fra eksterne psykologer, der skal hjælpe arbejdspladsen med at komme på ret kurs. 

LÆS OGSÅ: Massiv mobning i statsfinansieret selskab: Medarbejder udstødt fra fællesskabet

Ifølge selskabets direktør, Karen Skovgaard-Petersen, er situationen 'meget alvorlig'.

Karen Skovgaard-Petersen, hvilke redskaber er det præcist, I har brug for?

- Jeg vil ikke tale om selve sagen nu i henhold til at beskytte medarbejderne, men jeg vil gerne fortælle om substansen, når processen er gennemført. Da vil jeg kunne gå lidt mere i detaljer. Lige nu er det for følsomt at tale om indholdet, siger hun.

Direktør kendte til mobbesag i årevis

Som direktør er det vel dit ansvar, at der i årevis har fundet mobning sted. Hvad tænker du om det?

- Øhhh. Nu sker der det, at vi får nogle psykologer til at hjælpe os med det. De skal netop give gruppen og den enkelte udsatte i gruppen og ledelsen nogle redskaber. Hvad redskaberne så er, ved jeg ikke selv endnu.

- Jeg ser frem til, at vi kan lære noget af psykologerne. På en trist baggrund, synes jeg, at det kan blive en konstruktiv proces, som vi kan lære noget af, siger Karen Skovgaard-Petersen.

Har du gennem årene bemærket, at der har været mobning blandt medarbejderne?

- Ja, jeg har talt med nogle af de berørte i årenes løb og forsøgt at gøre nogle ting, som ikke har været tilstrækkelige.

Ekspert: Faglig mobning er værst

En ekspert i mobning, siger, at faglig forbigåelse, som den ansatte har været udsat for, er den værste slags mobning, fordi man ikke har mulighed for at forsvare sig. Hvad siger du til det?

- Det, tror jeg, er rigtigt. Det er en kompleks sag det her. Jeg er da meget ked af, at vi har den konflikt her hos os, og at der er nogen, der lider under det.

- Jeg har et håb om, at det skal lykkes at få problemet løst, fordi jeg synes, at vi har fået fat i nogle rigtig gode folk, der kan hjælpe os med det.

Hvordan forholder du dig til, at det overhovedet er nødvendigt med et rådgivningspåbud?

- Det tager jeg meget alvorligt, og jeg er ked af det. Men i situationen er det godt, at vi bliver skubbet til at få fat i noget ekstern hjælp. Det kan man sige, at vi burde have gjort noget før, men nu sker det. Vi må tage imod hjælpen med taknemmelighed, siger Karen Skovgaard Petersen. 

GDPR