Chauffør og talsmand fyret af Nemlig.com-ejer: - Man går på arbejde, selvom man er syg

20160226-163109-3-1920x1045we__4_
Nu vil Københavns Kommune afgøre, om samarbejdet med Nemlig.coms moderselskab Intervare kan fortsætte. (Arkivfoto) Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
En kontrakt får eksperter til at sætte spørgsmålstegn ved en forklaring fra Nemlig.coms moderselskab Intervare. I dag udløber et ultimatum fra Københavns Kommune, der afgør, om kommunen vil fortsætte samarbejdet med firmaet.

Det er selvstændige vognmænd, der leverer varer til udsatte borgere i blandt andre Københavns Kommune.

Sådan har Nemlig.coms moderselskab Intervare flere gange forklaret. Men nu sår eksperter tvivl om den forklaring, skriver Politiken, der er kommet i besiddelse af en kontrakt mellem Intervare og en chauffør.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com-konkurrent tegner overenskomst med 3F

Avisen har forelagt den for juridiske eksperter, der vurderer, at den minder om en funktionærkontrakt, og derfor holder forklaringen med de selvstændige vognmænd ikke vand.

- Efter min bedste overbevisning er der tale om en ren omgåelse af det at etablere et ansættelsesforhold. De krav, der bliver stillet til chaufførerne, er ikke noget, man normalt ser i en aftale med en reel selvstændig leverandør. Man kræver eksempelvis, at den påståede selvstændiges bil, påklædning og opførsel skal være på en særlig måde, og det ligner mere en stillingsbeskrivelse og en personalepolitik, siger Karen-Margrethe Schebye, advokat med speciale i arbejds- og ansættelsesret og partner i advokatfirmaet SJ Law, til Politiken.

Hun henviser til, at chaufførerne skal køre i en bil og en uniform med Intervares logo, ligesom det bliver krævet, at de er 'velsoigneret, herunder renvasket, nybarberet osv.'

Strid om millionkontrakt

Om chaufførerne er at betragte som selvstændige, er lige nu er et afgørende punkt i en strid mellem Intervare og Københavns Kommune, der har en millionkontrakt med firmaet. Kommunen har nemlig en arbejdsklausul, der kræver, at chaufførerne arbejder på overenskomstlignende vilkår. Klausulen gælder dog ikke for selvstændige.

Overborgmester Lars Weiss (S) har givet firmaet et ultimatum. Inden fredag aften klokken 23.59 skal Intervare have rettet op på de kritisable arbejdsforhold og den underbetaling, som Københavns Kommune fandt frem til i en undersøgelse fra foråret, ellers vil kommunen tilbageholde sine betalinger eller i sidste instans ophæve kontrakten.

Chauffører går syge på arbejde

I kommunens egen undersøgelse af arbejdsforholdene hos Intervare kunne man konstatere massiv underbetaling, manglende ferie og arbejdsdage på op til 12 timer med tunge løft af kasser med dagligvarer.

LÆS OGSÅ: Københavns Kommune: Lønfusk for knap en halv million og kritisabelt arbejdsmiljø i Nemlig-selskab

Politiken har talt med den nu tidligere Intervarechauffør Roshan Ahmadzai. For kort tid siden blev han opsagt som vognmand og chauffør hos Intervare. Begrundelsen lød, at han larmede for meget. Noget han selv oversætter til, at han brokkede sig for meget, da han fungerede som talsmand for sine kolleger. Han har derfor besluttet sig for at stå frem og fortælle om de arbejdsforhold, han og kollegerne, der alle kører med selvstændige cvr-numre, hver dag har arbejdet under.

Ifølge Roshan Ahmadzai er det først, efter der er kommet fokus på chaufførernes arbejdsforhold, at han og kollegerne har turdet tage en sygedag.

- Ellers går man på arbejde, selvom man er syg. Jeg kender chauffører, der måtte arbejde, da deres børn blev født. Chauffører der ikke kunne holde fri, selvom de havde syge børn, siger han til Politiken.

Han fortæller også, at han har kolleger, der er mødt syge på arbejde, selvom de leverer varer til ældre mennesker og kan risikere at smitte dem. Der er også chauffører, der har mødt på arbejde, selvom de har været smittet med corona.

Intervare vil ikke svare på kritikken af, at chaufførerne møder syge på arbejde. I et skriftligt svar til Politiken, skriver Mikkel Pilemand, der er kommerciel direktør i Intervare:

'Intervare kommenterer aldrig på konkrete samarbejdsaftaler eller årsager til, at disse ophører. Men generelt kan vi sige, at hvis den enkelte transportvirksomhed ikke lever op til de aftaler, der er indgået, herunder fx udebliver eller ikke leverer en acceptabel service ud mod kunderne, så ophører samarbejdet. Forud for dette er der meget ofte et forløb, hvor der gives både mundtlige og skriftlige advarsler til den pågældende transportvirksomhed, inden samarbejdet ophæves.'

GDPR