Elev filmede vred lærer: Så nedlagde kollegerne arbejdet

20200814-193800-A-1920x1280we
En elev filmede en lærerers vredesudbrud, og videoen havner på det sociale medie TikTok. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
En video af en lærer på Herlev Gymnasium og HF, der skælder en elev ud, er endt på et socialt medie. Det førte til faglige møder blandt lærerene, og nu er der langt skrappere regler på vej.

En elev sparker til en vante, der flyver gennem lokalet og rammer lærerens vandglas. Læreren bliver vred og skælder ud: "Det er kraftedeme ikke i orden".

En anden elev filmer lærerens vredesudbrud, og videoen havner på det sociale medie TikTok.

Den situation førte tirsdag til fagligt møde blandt lærerne på Herlev Gymnasium & HF, og mødet blev så langvarigt, at de elever, der ikke allerede var gået hjem, blev sendt hjem. Det skriver TV 2 Lorry.

Der blev ingen undervisning tirsdag eftermiddag.

Og lærerne på Herlev Gymnasium & HF skal mødes igen i dag, onsdag.

For de er ifølge rektor Jan Vistisen dybt utrygge ved risikoen for at blive filmet, mens de arbejder.

- Vi ser med stor alvor på den her sag. Man skal ikke føle sig utryg ved at passe sit job her eller på andre skoler. Vi har et kæmpe problem med de mange kameraer, som er løs i vores samfund. Og den eneste måde, vi kan kontrollere det på, er ved at arbejde med elevernes forståelse af problemstillingen og med digital dannelse. Med udgangspunkt i den her situation og som konsekvens af den her ulykkelige episode har vi tænkt os at stramme markant op, siger Jan Vistisen, der er rektor på Herlev Gymnasium & HF, til TV 2 Lorry.

Og den opstramning er velkommen. I hvert fald hvis man spørger den 25-årige HF-elev, Pernille Schultz, der beskriver en let kaotisk situation i mange undervisningstimer, hvor lærere igen og igen må bede eleverne om at lægge mobilerne væk.

- Lærerne gik til fagligt møde i går. Vi ventede i lang tid og kunne ikke få at vide, om der var undervisning. Mange valgte at gå hjem. Vi var nogle få, der blev - og lige efter at vores sidste modul skulle være begyndt, fik vi at vide, at vi skulle gå hjem. Ingen undervisning, fortæller Pernille Schultz.

Hun synes, at det er en overreaktion, at episoden endte i fagligt møde og hjemsendelse af elever. Men samtidig efterlyser hun strammere regler på skolen.

- Vi har en regel, der hedder, at mobiltelefonen ikke må være fremme i timerne. Jeg er 25 år og kan godt finde ud af det. Men det er der mange andre, der ikke kan. Der bliver brugt ekstremt meget tid på at lærere beder elever om at lægge telefonerne væk og så gentager det, når eleverne ikke reagerer. Der er meget larm, og uro. Hvis der blev gjort op med det, så var vi ikke havnet der, hvor vi endte i går, mener Pernille Schultz.

Står det til rektor Jan Vistisen, så bliver der gjort noget ved situationen hurtigst muligt - både i forhold til mobiler, der er fremme i timerne - og i forhold til den noget mere alvorlige situation, at de bliver brugt til at filme lærere eller andre.

- Vi har tænkt os at gøre det meget firkantet og klart i vores ordensregler, og det kan få den mest alvorlige sanktion, at man bortvises, hvis man forbryder sig imod reglerne, siger han og tilføjer, at der skal arbejdes på, at eleverne også har forståelse for, at der bliver tale om sanktioner på "øverste hylde", når man filmer en lærer og lægger det på sociale medier.

Også i GL - Gymnasieskolernes Lærerforening - kender man problemet med mobiler og videokameraer, der både kan bruges - og misbruges. Formand Tomas Kepler, siger, at han ikke kender den konkrete sag fra Herlev, men fagforeningen hører om lignende sager fra tid til anden. Og ligesom Jan Vistisen tøver han ikke med at kalde mobiloptagelser af lærere for fuldstændigt uacceptable.

- Vores holdning er klar - det er ulovligt, når det foregår. Det at filme folk uden samtykke er i strid med GDPR-reglerne, og det er ulovligt. Det er fuldstændig uacceptabelt og udannet at filme folk og lægge det på sociale medier uden deres samtykke. Man kan jo hurtigt blive udstillet som offentligt ansat og lærer. Det at overvåge og dokumentere hinanden er i modstrid med almendannelse, siger Tomas Kepler.

 

 

 

 

 

GDPR