Mangel på kvalificerede ansøgere: Minister dropper "Femern-forskning" trods videnshuller

20220614-155112-L-8256x5504ma
Ansøgninger til nyt forskningstema har haft "utilstrækkelig videnskabelig kvalitet," fortæller Peter Hummelgaard. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Beskæftigelsesministeren opgiver særskilt forskningsprojekt om de helbredsmæssige konsekvenser ved lange arbejdstider. Idéen til forskningen opstod, da hollandske firmaer ved Femern-projektet ville have medarbejderne til at arbejde i 28 dage uden et fridøgn.

For beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) var det helt centralt, at der kom mere forskningsbaseret viden om, hvilke konsekvenser flere ugers arbejde uden fridøgn har for helbredet.

Derfor bad han i oktober 2020 Arbejdsmiljøforskningsfonden om at opslå et særskilt tema om emnet, hvor forskere kunne søge om midler til at undersøge  de "helbredsmæssige konsekvenser af arbejdstidens tilrettelæggelse."

Men knap to år senere opgiver Peter Hummelgaard nu det særskilte forskningstema. Årsagen er, at der simpelthen ikke har været tilstrækkeligt kvalificerede ansøgere.

"Der er modtaget i alt fem ansøgninger, som alle har fået afslag af fonden på grund af utilstrækkelig videnskabelig kvalitet," skriver ministeren i et notat til Folketingets beskæftigelsesudvalg, hvor han også fortæller, at Arbejdsmiljøforskningsfonden har slået temaet op tre gange uden held.

Peter Hummelgaard oplyser dog, at der fortsat kan indsendes ansøgninger om emnet i forbindelse med fondens ordinære opslag.

Trak blåstempling tilbage

Ønsket om mere forskning opstod i forbindelse med en konkret sag ved byggeriet af Femern-forbindelsen. 

Her havde to hollandske firmaer valgt at indgå partsaftaler, der gjorde det muligt at fravige arbejdsmiljølovens regler om, at der under normale omstændigheder skal være et døgns fri i løbet af syv dage.

Arbejdstilsynet blåstemplede aftalen, og det blev derfor tilladt, at medarbejderne kunne arbejde i 12-timers vagter 28 dage i træk uden en hviledag.

Tilsynet trak dog senere godkendelsen tilbage, og Femern Belt Contractors (FBC) - som det ene hollandske konsortium hedder - indgik efterfølgende en overenskomst med danske byggeforbund, der bragte de lange arbejdstider til ophør.

Ifølge 3F Lolland ønskede FBC i februar 20202 igen at tilbyde medarbejderne en længere arbejdscyklus på op til 14 eller 28 dage uden fridøgn. Men det ønske imødekom medarbejderne ikke.

Femern-projektet er et af de største anlægsprojekter i Danmark, og med den kommende tunnelforbindelse bliver det østlige Danmark landfast med Tyskland.

GDPR