Hver fjerde oplever ofte en uoverskuelig arbejdsbyrde

20210727-125212-5-1920x1280we
Mangel på ressourcer, urealistiske mål og manglende support fra ledelsen er de største årsager til overskuelig arbejdsbyrde blandt medarbejdere. Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Mangel på ressourcer, urealistiske mål og dårlig opbakning fra ledelsen er blandt årsagerne til, at hver fjerde medarbejder hyppigt oplever en uoverskuelig arbejdsbyrde, viser ny undersøgelse.

26 procent af de danske medarbejdere oplever oftere end andre en uoverskuelig arbejdsbyrde.

Det viser ny analyse fra PwC, skriver revisions- og konsulentvirksomheden i en pressemeddelelse.

“De danske medarbejdere oplever for ofte en uoverskuelig arbejdsbyrde i deres arbejdsliv. Det er en udfordring, som man skal tage alvorligt. Det kan skabe et negativt arbejdsmiljø med stress, udbrændthed og dårligere trivsel, og derfor er det så vigtigt at adressere og være opmærksom på,” siger Kim Domdal, partner i PwC Consulting, i pressemeddelelsen.

Han anbefaler derfor, at ledere er opmærksomme på medarbejdernes arbejdsbyrde og sikrer tilstrækkelige ressourcer og realistiske deadlines.

Overvældende stor arbejdsbyrde

41 procent angiver da også mangel på ressourcer - herunder personalemangel og urimelige deadlines - 26 procent urealistiske mål og 21 procent manglende støtte fra ledelsen som de største årsager til den overskuelige arbejdsbyrde.

PwC's analyse viser endvidere, at 17 procent ofte føler sig overvældet af en for stor arbejdsbyrde, mens otte procent angiver det som en normal del af deres arbejdsliv at have en uoverskuelig arbejdsbyrde. Til sammenligning oplever henholdsvis 21 og 20 procent af de svenske og tyske medarbejdere ofte en uoverskuelig arbejdsbyrde i deres arbejdsliv.

Undersøgelsen bygger på svar fra 53.912 personer, der enten er i arbejde eller aktive på arbejdsmarkedet. Undersøgelsen blev foretaget i april 2023 på tværs af 46 lande.

I Danmark har 522 personer deltaget i undersøgelsen.

GDPR