Jobcenter-ansattes virkelighed: Dødstrusler, jernstænger og chikane-SMS'er i fritiden

20190327-125632-A-1920x1280we
En borger har chikaneret en jobcenter-ansat ved at sende 10-20 SMS'er om dagen. Foto: Kasper Palsnov/Ritzau Scanpix
Ansatte på landets jobcentre oplever et så barskt arbejdsmiljø, at det går ud over deres helbred. Det viser en gennemgang af afgørelser fra Arbejdstilsynet, som A4 Arbejdsmiljø har fået indsigt i.

En ny undersøgelse blandt HK-medlemmer ansat i landets jobcentre og arbejdsmarkedskontorer viser, at færre oplever trusler og verbale overfald fra borgere sammenlignet med situationen i 2017.

Men der er fortsat massive problemer med borgere, der er frustrerede over deres situation i forhold til sygedagpenge, arbejdsprøvning eller kontanthjælp, der snart udløber.

Undersøgelsen viser da også, at mere end hver tredje HK-medlem fortsat udsættes for digital chikane eller chikane i læserbreve fra utilfredse borgere.

LÆS OGSÅ: Undersøgelse: Færre ansatte på jobcentre oplever chikane og trusler

Og når man kigger i Arbejdstilsynets tilsynsreaktioner er der stadig sorte skyer over arbejdsmiljøet i jobcentrene.

A4 Arbejdsmiljø har fået indsigt i alle Arbejdstilsynets tilsynsreaktioner om psykisk arbejdsmiljø givet til landets jobcentre i perioden 1. januar 2017 til medio juni 2019. Mange af tilsynets reaktioner handler om trusler om vold og truende adfærd fra borgere rettet mod sagsbehandlere.

Her følger en række eksempler fra Arbejdstilsynets afgørelser om vold og truende adfærd:

Arbejdsmarkedscentret, Holbæk Kommune, juli 2017:

'En borger skriver en meget lang besked på Messenger, hvor vedkommende bl.a. ønsker, at den ansattes kæreste og børn skal dø. Tonen i beskeden er ubehagelig. Den ansatte havde fri den dag, det skete (en fredag). Den ansatte prøver at kontakte sin leder (per telefon og mail), men får ikke fat i ham og efterlader flere telefonbeskeder. Den ansatte tager selv kontakt til politiet'.

'Lederen tager først kontakt med den ansatte mandag eftermiddag, hvor lederen på grund af mange møder først får set mailen og telefonbeskederne. I weekenden er den ansatte bekymret og griber sig i at tænke på, om borgeren kan finde på at møde op i privathjemmet, og hvad den ansatte ville gøre. Borgeren har ikke inden kontakten på Messenger haft en historik med trusler om. Borgeren er efterfølgende flyttet til en anden kommune'.

Integration, Jobcenter Norddjurs Kommune, juni 2018:

'Ansatte oplyser, at en borger gentagne gange har været truende mod en ansat, skrevet mails og sendt op mod 10-20 sms’er om dagen, og borgeren har blandt andet sagt til den ansatte ’jeg kommer og fanger dig’, og ’jeg er din kæreste’. Den ansatte blev meget bange for borgeren'.

'Ansatte oplyste, at borgeren for 5-6 måneder siden (red. 22. september 2017) mødte op i Borgerservice med en jernstang i hånden, og borgeren var ophidset og smadrede en storskærm med jernstangen'.

Jobcenter Team Job og Udvikling, Frederikshavn Kommune, oktober 2018:

'En borger fingerer i forbindelse med en samtale at ville slå den ansatte i ansigtet, men standsede sin armbevægelse lige før hånden ramte den ansattes ansigt'.

LÆS OGSÅ: Ansat i jobcenter trods positiv undersøgelse: Flere trusler og chikane end tidligere

Jobcenter Hjørring, Hjørring Kommune, april 2018:

'En ansat havde et møde med en borger med en psykiatrisk diagnose, og som var meget sur på kommunen. Han råbte og skreg, truede den ansatte og kastede med en kuglepen. Borgeren følte sig presset, da han troede, at det var et bagholdsangreb/kontrol fra kommunen, han deltog i'.

GDPR