Martin er butiksassistent: 'Jeg har affundet mig med risikoen for at blive smittet'

Martin_Lauritsen
- Vi tager det i strakt arm og en dag af gangen, og hvis vi får symptomer, bliver vi sendt hjem, indtil vi er raske igen, siger den 22-årige butiksassistent Martin Lauritsen, der arbejder i en Netto-butik i Valby i København. Foto: Pr-foto
TEMA: Corona i Danmark
Selvom Martin Lauritsen arbejder som butiksassistent i Netto, frygter han ikke at blive syg af coronavirus. Han fortæller, at den første store hamstringsbølge er overstået, men ser stadig små tegn på, at krisen har sat sine spor hos danskerne og deres indkøbsvaner.

- Jamen, hvor skal jeg begynde?, spørger Martin Lauritsen.

- Det gik helt amok. Jeg var ikke selv på arbejde, men vores butik holdt åbent en time ekstra, fordi vi ikke kunne få kunderne ud. Der var sindssygt lange køer, og vi havde alle kasser åbne dagene efter. Det var totalt kaos, siger den 22-årige butiksassistent.

I dag er det præcis to uger siden, at statsminister Mette Frederiksen (S) gik på landsdækkende tv med en besked om, at hun og regeringen lukkede det halve Danmark ned. Meldingen skabte i de følgende timer et indkøbskaos i dagligvarebutikkerne, som man skal lede længe efter i Danmarkshistorien. 

Men hverdagen - omend en ny en af slagsen - er igen ved at indfinde sig i den Netto-butik i Valby i København, hvor Martin Lauritsen arbejder.

LÆS OGSÅ: Corona har forandret bedemænds arbejde radikalt: Frygter pladsmangel i lighuse

- Det er faktisk ok at være på arbejde igen, siger Martin Lauritsen i telefonen på sin fridag, som han gerne vil bruge på at give en stemningsrapport fra en af landets mest udsatte arbejdspladser.

- Folk har forstået budskabet om, at der er mad nok, og kunderne har spredt sig mere ud over hele dagen, i stedet for at alle kommer på én gang mellem 16 og 18. Det letter også vores arbejde.

Han tror, at det gjorde en stor forskel, da fødevareminister Mogens Jensen (S) holdt pressemøde sidste tirsdag med en beroligende besked.

- Fødevareministeren meldte ud, at hvis det gik helt galt, ville der være mad nok til hele Danmark i seks uger på de store lagre. Efter den melding tror jeg, at folk har tænkt, at det nok skal gå det hele, siger Martin Lauritsen. 

Hver dag modtager han og kollegerne 'corona updates' fra Salling Groups hovedkontor med nye sikkerhedstiltag, som skal begrænse spredningen af coronavirus i Netto-butikkerne.

Kassepersonalet skal afspritte deres hænder mindst hver halve time, der er blevet sat plexiglas op ved kassen for at beskytte personalet og kunderne, og personalet gør løbende kunderne opmærksomme på, at de skal betale kontaktløst eller med Dankort.

Håndterminalen og 'safe pay'-terminalen skal også desinficeres og tørres af jævnligt, og inden for få dage får butikken en anbefaling fra hovedkontoret om, hvor mange kunder der må være i butikken ad gangen.

I starten var jeg da lidt bange for corona, og jeg kan selvfølgelig også risikere at blive smittet. Det har jeg affundet mig med
Martin Lauritsen, butiksassistent i Netto

Som butiksassistent hører Martin Lauritsen til en af de faggrupper, som fortsat går på arbejde hver dag og møder nye mennesker - helt på linje med blandt andre buschauffører, pædagoger, politibetjente og sygehuspersonale

Men han er ikke bekymret for at blive smittet med coronavirus. 

- I starten var jeg da lidt bange for corona, og jeg kan selvfølgelig også risikere at blive smittet. Det har jeg affundet mig med, siger han.

Sådan har hans kolleger det også, fortæller han.

- Vi tager det i strakt arm og en dag ad gangen, og hvis vi får symptomer, bliver vi sendt hjem, indtil vi er raske igen.

En ny slags hverdag er med andre ord ved at gøre sit indtog i Netto-butikken i Valby.

- Selvfølgelig taler vi meget om det, og at vi skal passe på hinanden, og vi beder da kunderne om at huske at følge de nye klistermærker på gulvet, så de holder halvanden meters afstand til hinanden, men ellers går vi rundt og joker og hygger, som vi ville gøre på en normal arbejdsdag, fortæller Martin Lauritsen.

Små forsyningsproblemer

Butikken oplever dog fortsat små forsyningsproblemer på enkelte varer.

- Der bliver stadig hamstret gær, og det er lidt underligt, synes jeg. Vi fik 12 kilo gær hjem forleden, og det røg på 2 dage. Normalt tager det lidt over en uges tid at sælge så meget gær, siger han. 

Martin Lauritsen oplever generelt, at kunderne har stor forståelse for, at tingene ikke er, som de plejer at være. Også selvom der mangler varer hist og her. 

- Kunderne er søde og forstår godt, at det ikke er vores skyld, hvis vi mangler varer, fordi vores leverandører ikke kan levere som normalt. Der er respekt for, at vi lægger et stort arbejde i at holde Danmark kørende, som man siger for tiden, siger han.

GDPR