Matas 'corona-tester' medarbejdere: Sikkerhed overskygger alt andet

BeFunky-collage__63_
Retaildirektør i Matas, Allan Kristoffersen. Foto: Pressefoto/Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
I foråret holdt detailkæden Matas mange butikker åbne, selvom samfundet blev lukket ned. Blandt andet derfor har kæden i hele 2020 sat tryghed og sikkerhed i butikkerne foran alt andet i deres arbejdsmiljøindsats.

Mens butikker, centre og caféer i marts blev beordret til at holde corona-lukket, fik Matas lov til at holde åbent flere steder.

Butikskæden med hudplejeprodukter, håndkøbsmedicin og kosmetik, blev af myndighederne vurderet som samfundsnødvendig butikskæde, der ikke behøvede at lukke.

Derfor har Matas længe haft tryghed og corona-sikkerhed for medarbejdere og kunder i centrum. Faktisk er tryghed og sikkerhed det altdominerende tema for kædens arbejdsmiljøindsats i 2020.

- Vores arbejdsmiljøindsatser kører fra maj til maj. Da vi skulle til at beslutte dette års arbejdsmiljøindsats, var coronaen så småt i gang. Både arbejdsmiljørepræsentanter og ledelsesrepræsentanter i vores arbejdsmiljøudvalg var enige om, at vi skulle arbejde med tryg og sikker butik i år, hvor fokus dels er på medarbejderne og dels på kunderne, forklarer Ditte Thygesen Gullach, arbejdsmiljøkonsulent i Matas.

Retaildirektør i Matas, Allan Kristoffersen, er enig.

- Vores fokus på sikkerhed og tryghed i forhold til coronavirus overskygger alt andet i vores arbejdsmiljøindsats i år, siger han.

Medarbejdere tager 'corona-test'

Som så mange andre detailforretninger er Matas-ansatte i tæt kontakt med kunderne. Derfor har medarbejderne visse steder – længe før kravet om mundbind og visir blev indført – haft mulighed for at bruge værnemidlerne på job. Særligt i de områder i Danmark, hvor smitten har været størst.

Allan Kristoffersen fortæller, at ledelsen har modtaget et hav af henvendelser fra ansatte om, hvordan man tolker de forskellige corona-retningslinjer, som myndighederne spytter ud. Kommunikationen med arbejdsmiljørepræsentanterne har været helt central for at undgå eventuelle misforståelser.

- Vi holder jævnligt møder med vores arbejdsmiljørepræsentanter og vi har intensiveret samarbejdet med dem. Vi har en app, hvor vores medarbejdere og arbejdsmiljørepræsentanter er er på. Her kommer der gode idéer til forebyggelse. Eksempelvis blev en medarbejder meget inspireret af et visir, man brugte på en restaurant, siger Allan Kristoffersen.

Vi har fået mange spørgsmål fra vores arbejdsmiljørepræsentanter om, hvad gør vi med kunder, der ikke vil bruge mundbind eller har glemt det. Indtil videre har det ikke være problemer
Allan Kristoffersen, retaildirektør, Matas

Som noget nyt har Matas indført et såkaldt certificeringsprogram om corona-sikkerhed i butikken, som alle medarbejdere skal igennem. Programmet skal sikre, at alle ansatte forstår myndighedernes retningslinjer korrekt.

- Medarbejderne skal i programmet til sidst gennemføre en test, så vi sikrer os, at butikkerne er sikre for både medarbejdere og kunder. Vi lavede også et certificeringsprogram under den første corona-bølge i foråret, men med det nye går vi et spadestik dybere og spørger mere specifikt ind til de forskellige retningslinjer.

- Vi lancerede programmet i denne uge (forrige, red.), og i nogle butikker har alle medarbejdere allerede gennemført det, fortæller Allan Kristoffersen.

Kundekonflikter og mundbindskrav

Stresshåndtering og kundekonflikter fylder en del i Matas’ generelle arbejdsmiljøarbejde, og risikoen for kundekonflikter er noget, ledelsen er opmærksom på i forbindelse med de nye krav om mundbind i butikker.

Derfor var Allan Kristoffersen også på rundtur til forskellige Matas-butikker den dag, de nye krav blev indført, for blandt andet at se, om kunderne ville acceptere det.

- Vi har fået mange spørgsmål fra vores arbejdsmiljørepræsentanter om, hvad gør vi med kunder, der ikke vil bruge mundbind eller har glemt det. Indtil videre har det ikke være problemer.

- Men hvis kunderne nægter det eller siger, at de ikke kan tåle at gå med det, afviser vi dem ikke. Vi gør, hvad vi kan for, at de tager det på for at beskytte vores medarbejdere. Men vi skal ikke varetage myndighedernes opgave, slår retaildirektøren fast.

Matas beskæftiger omkring 2.500 ansatte i hele Danmark.

 

GDPR