PFA Pension tilbyder ansatte to dages hjemmearbejde og hæve-sænkeborde - også efter krisen

piairene
HR-direktør Pia Irene Andreasen. Foto: Pressefoto
Pensionsselskabet PFA Pension tilbyder medarbejderne to dages hjemmearbejde og en pakkeløsning til hjemmekontoret. Derudover er et ombygget domicil i København med til at fastholde virksomheden som en bæredygtig arbejdsplads, forklarer HR-direktør Pia Irene Andreasen.

Efter gode erfaringer med hjemmearbejde under coronakrisen, tilbyder pensionsselskabet PFA Pension nu medarbejderne at arbejde hjemmefra to dage om ugen.

Det er alfa omega for pensionsgiganten at tilbyde ansatte et fleksibelt arbejdsliv, hvor der er plads til fritidsaktiviteter og familieliv ved siden af arbejdet.

Det fortæller HR-direktør Pia Irene Andreasen.

- Vi har et stort fokus på fleksibelt arbejdsliv. Det har vi haft i et stykke tid, men det er blevet endnu mere aktuelt med de mange erfaringer, vi har gjort os under coronapandemien. Det er vigtigt for os at tilbyde vores medarbejdere en fleksibilitet og tænke mindre traditionelt i, hvor og hvornår arbejdet gøres, siger hun til A4 Arbejdsmiljø.

LÆS OGSÅ: Ingeniørvirksomheden Moe underviser ansatte i indretning af hjemmekontor

PFA Pension lancerede tilbuddet med to dages hjemmearbejde i foråret sidste år i forbindelse med den første nedlukning af samfundet. Tilbuddet står også til troende den dag, coronakrisen er ovre.

Omkring 500 medarbejdere har allerede takket ja til tilbuddet, oplyser HR-direktøren.

- Vi har mange medarbejdere, der har behov for at kunne fordybe sig i nogle opgaver. To dage med hjemmearbejde om ugen, synes vi, er et passende niveau. Hvor man samtidig har fællesskabet, fordi man også møder ind tre dage om ugen. Vi tror, at den kombination kan bidrage til en god trivsel for medarbejderne, siger Pia Irene Andreasen.

Tilbyder hæve-sænkeborde til privaten

Gennem det seneste år har der været en politisk diskussion om at ændre arbejdsmiljøloven, så flere virksomheder kan lade sine medarbejdere arbejde fra hjemmekontoret.

Virksomheder og Finanssektorens Arbejdsgiverforening har blandt andet været ude og sige, at den nuværende arbejdsmiljølov stiller for strenge krav til hjemmekontorets indretning, når den ansatte arbejder hjemme mere end en dag om ugen.

Omvendt afviser en række fagforbund, heriblandt HK Danmark, at loven skulle være for stram. Der er nemlig ikke krav om hæve-sænkeborde, lyder det.

Det er vigtigt for os, at vi har sunde medarbejdere. Selvfølgelig koster det penge at tilbyde medarbejdere et hæve-sænke bord, men det koster også mange penge, hvis medarbejdere får rygskader eller nakkesmerter, fordi de sidder forkert
Pia Irene Andreasen, HR-direktør, PFA Pension

I PFA Pension har man sørget for, at hjemmearbejdspladserne er sundhedsmæssige forsvarlige.

- Vi tilbyder vores medarbejdere, at de kan få en hjemmekontors-pakke, som omfatter hæve-sænkeborde, en god stol og it-udstyr, som passer til det arbejde, de skal udføre. Vi har også medarbejdere, der bor lidt småt, og som ikke har plads til det. Men heldigvis er der kommet rigtig gode løsninger på markedet, hvor man hurtigt kan trylle et spisebord om til et arbejdsbord, forklarer Pia Irene Andreasen.

Er det dyrt for jer at tilbyde medarbejderne en sådan pakke?

- Det er vigtigt for os, at vi har sunde medarbejdere. Selvfølgelig koster det penge at tilbyde medarbejdere et hæve-sænke bord, men det koster også mange penge, hvis medarbejdere får rygskader eller nakkesmerter, fordi de sidder forkert, siger hun.

80 procent løn for 80 procent arbejde

Som noget nyt tilbyder forsikringsselskabet sine ansatte en ordning, hvor de kan gå ned i tid til en lavere løn. Konkret kan PFA Pensions ansatte nu nøjes med en arbejdsuge på 80 procent mod 80 procent af deres normale løn.

Work-life balance er et nøgleord for virksomheden, fortæller Pia Irene Andreasen.

- Det er med til at give medarbejderne en større fleksibilitet. Det kan være, at nogle har behov for at få tid til at dyrke en passion i fritiden, mens andre har behov for at uddanne sig for at lave et karriereskift.

- En kortere arbejdsuge kan også være en fordel for vores seniorer, så vi kan fastholde dem og deres kompetencer på arbejdsmarkedet, forklarer hun.

Omdannet domicil styrker trivsel og effektivitet

Bæredygtige løsninger er i disse år på fremmarch i danske virksomheder, hvor grønne og klimarigtige løsninger er med til at styrke renomméet udadtil. Det gælder også i forhold til at have bæredygtige arbejdspladser med høj medarbejdertrivsel.

Det er man i PFA Pension fuldt bevidste om.

PFA Pension går som pensionsselskab op i kundernes livskvalitet og forebyggende indsatser, der fremmer sundhed i arbejdslivet. Når man udadtil har den kasket på, er det vigtigt, at man også indadtil viser, at man går op i bæredygtige løsninger, fortæller HR-direktøren.

Omgivelserne er med til at påvirke dialogen og dermed trivslen
Pia Irene Andreasen, HR-direktør, PFA Pension

Blandt andet derfor besluttede PFA Pension for få år siden at omdanne sit domicil ved Nordhavn i København. I december 2019 slog selskabet dørene op til et nyt og topmoderne hovedkvarter.

LÆS OGSÅ: Bæredygtighed og nye krav: Ny masteruddannelse i arbejdsmiljøledelse på vej

Her har man tænkt i indretning, der styrker trivslen og forbedrer effektiviteten. Der er højborde, hvor man kan holde korte møder, kaffe-øer i amerikansk dinerstil, hvor uformelle møder kan holdes, og så er der telefonbokse og andre mødelokaler med forskellig indretning.

- I forbindelse med ombygningen af vores domicil har vi arbejdet med tankesættet om aktivitetsbaseret arbejde. Det er et opgør med, at man sidder ved et traditionelt skrivebord, og at alt foregår ved skrivebordet, fortæller Pia Irene Andreasen.

Hvordan har I mærket det på arbejdsmiljøet, at I har indrettet jeres domicil anderledes?

- Det har skabt en øget opmærksomhed på, hvor meget omgivelserne påvirker os. Det, at man holder et møde ved et højbord, er med til at skabe et fokus om, at vi skal være effektive. Hvis man holder et møde i lounge-området er det måske lettere at tale om, hvordan det går med trivslen og spørge personligt ind til kollegerne. Omgivelserne er med til at påvirke dialogen og dermed trivslen, slår HR-direktøren fast.

GDPR