Ny forskning: Unge platformsarbejdere aner ikke, hvem der er ansvarlig for deres arbejdsmiljø

20200418-161302-L-1920x1320we
Mange unge, der arbejder på digitale serviceplatforme, er i tvivl om, hvem der har ansvaret for deres arbejdsmiljø, viser ny forskning. Platformen Wolt har bl.a. medvirket i forskningsprojektet. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Mange unge er i tvivl om, hvem der kan stilles til ansvar, hvis de kommer ud for en arbejdsskade, mens de bringer varer ud til kunder.

Mange unge, der arbejder på digitale serviceplatforme, er i tvivl om, hvem der har ansvaret, hvis de får en arbejdsskade.

Det viser ny forskning fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

- Vi kan se, at særligt de unge, der arbejder freelance, er i tvivl om, hvilke rettigheder og regler der gælder for dem. De adspurgte unge tror, at platformen tager sig af arbejdsmiljøet. Det kan skabe et uklart ansvarsforhold, forklarer Johnny Dyreborg, projektleder og seniorforsker ved NFA, i en pressemeddelelse.

Forskerne har spurgt 29 unge om deres arbejdsmiljø i jobbet som digital platformsarbejder. De arbejder alle via en app, hvor kunderne kan bestille alt fra rengøringshjælp til udbringning af fødevarer og fastfood. Projektet er lavet i samarbejde mellem NFA, Aalborg Universitet og Roskilde Universitet.

LÆS OGSÅ: Wolt-afgørelse giver fagbevægelsen stærkt konfliktvåben

En del af de unge oplever platformen, som deres arbejdsgiver, selv om de fleste platforme kategoriserer de unge som selvstændige i forhold til arbejdsvilkår. Ansættelsesforholdet kan få betydning, hvis den unge kommer ud for en ulykke på cyklen, mens de bringer mad ud til kunder.

- Det betyder, at de unge arbejdstagere i praksis står alene med ansvaret for arbejdsmiljøet, selv om de oftest har begrænset kontrol over, hvordan arbejdsopgaverne planlægges og udføres.

- De unge arbejdstagere, vi har talt med, giver udtryk for, at de tror, de er forsikret gennem app’en, men det er de sjældent. Enkelte digitale platforme dækker de unge, mens andre giver de unge mulighed for at tilkøbe en forsikring, siger Johnny Dyreborg.

Forskningsprojektet har haft deltagelse af Happy Helper, HK Privat, Jobpatruljen, HK Ungdom, Bloggers Delight, Splay One, Danske bloggere under Danmarks Journalistforbund og Wolt Danmark.

GDPR