Direktør: Vi må ikke glemme vores medarbejdere og arbejdsmiljøet i jagten på profit

Martin_Bjergegaard_1650px
Martin Bjerregaard. Foto: Pressefoto
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].
Vi lever i en tid, hvor profit og optimering står højt på dagsordenen, men hvor er medarbejderne i regnestykket?

DET BEKYMRER MIG, at der i erhvervslivet længe har været et altoverskyggende fokus på profitoptimering, hvilket kun er blevet mere udtalt det seneste årti. Tankegangen har det med at skabe et usundt arbejdsklima, hvor medarbejderne ikke bliver set på som hele mennesker, der skal have en hverdag til at fungere, men blot som ressourcer der kan udføre et stykke arbejde og udskiftes, når de brænder ud.

Er det på en sådan måde, vi ønsker at drive virksomhed?

Profit er vigtigt for en virksomhed, ja, men lad os ikke glemme vores medarbejdere og virksomhedskulturen

Martin Bjergegaard, CEO hos able

Det er det ikke for mig. Vi bruger alle en stor portion af livet på vores arbejde, så det er essentielt for vores livsglæde, at vi skaber arbejdspladser, hvor vi rent faktisk har lyst til at være.

LÆS OGSÅ: Pseudoarbejde: Vi får stress af meningsløst arbejde og usikre ledere

Som leder må man spørge sig selv, om man ønsker at skabe en kort- eller langsigtet forretning. Hvis man ønsker succes på den lange bane, må man skabe en virksomhedskultur, der i lige så stor grad er til for medarbejderne som for kunderne.

Arbejde og livskvalitet skal være tæt forbundet

Vi har derfor indført en række initiativer i vores virksomhed, able, som skal gøre, at arbejdspladsen først og fremmest bliver et sted, der er med til at skabe både mening og livskvalitet for alle, som er med på holdet. Vi har eksempelvis fælles meditation mandag og fredag morgen. Her får alle, som gerne vil deltage, mulighed for at blive guidet til ro og bedre overblik. Det er dels et modsvar til, at vi levet i et samfund, hvor vi altid skal optimere alting, og hvor der altid er noget, som vil have vores opmærksomhed.

LÆS OGSÅ: Forfatter og psykiater: Stresskurven kan knækkes, hvis ledere blander sig noget mere

Det er derudover også videnskabeligt bevist, at meditation er et af de mest effektive redskaber til at modstå stress og opbygge livsglæde, og kan vi kombinere det med arbejdslivet, er det et plus. Det skaber et større overskud både på arbejdet og i vores liv generelt. Det har også vist sig, at vores medarbejdere oplever meditationen som et positivt element i ugen, hvor de kan samle tankerne og få ro, og det løfter arbejdsglæden.

En stærk og tydelig virksomhedskultur

Da jeg kom til virksomheden og satte gang i udviklingen af en ny virksomhedskultur, hvor der skulle være fokus på medarbejdernes arbejdsglæde og livskvalitet, oplevede jeg et par bump på vejen; nye ansigter kom til, mens andre forlod virksomheden. Jeg så det som en uundgåelig konsekvens, for med en stærk og tydelig virksomhedskultur, er det også lettere for personer at finde ud af, om de passer ind i virksomheden eller ej.

Der er altid usikkerhed forbundet med at ændre på en virksomhed, som har kørt på en bestemt måde i mange år. Selvom det kan lyde som en stor og måske uoverskuelig opgave for ledelsen af en virksomhed, skal vi ikke være bange for at gå i den retning.

LÆS OGSÅ: Europas bedste offentlige arbejdsplads: Frihed og indflydelse giver pote på en offentlig arbejdsplads

Det, vi særligt har været interesseret i hos able, har været at skabe et fælles mål, som alle vil arbejde for. Når en virksomhed har et tydeligt formål og en stærk kultur, tiltrækker den mennesker, som kan identificere sig med værdierne. I sidste ende er det vigtigste for at skabe en god virksomhedskultur også, at virksomheden sørger for at, medarbejderne arbejder sammen med mennesker, de har det godt med og deler værdier med. Sådan lykkes vi som virksomhed.

Profit er vigtigt for en virksomhed, ja, men lad os ikke glemme vores medarbejdere og virksomhedskulturen. Det er vores medarbejdere, der skal generere profitten, så måske vi i større grad skal måle en virksomheds succes ud fra glæden og engagementet hos dens medarbejdere?

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR