Mere end 200 tillidsfolk kræver medlemsfordele i åbent brev til fagbevægelsens forhandlere

20200108-122320-L-1920x1279we
Onsdag den 4. januar starter forhandlingerne om industriens overenskomster. Arkivfoto af fagligt aktive foran Industriens Hus ved startskuddet til OK20. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Fordele, der kun gælder medlemmer af en rigtig fagforening, skal skrives ind i overenskomsterne, lyder det i et åbent brev fra tillidsfolk fra en række fagforbund.

Når fagbevægelsens topforhandlere møder deres arbejdsgivermodparter ved overenskomstforhandlingerne, er det afgørende, at ét krav kommer på bordet: Medlemmerne af overenskomstbærende fagforeninger skal have fordele, der kun kommer dem til gode.

Sådan lyder det i et åbent brev fra 212 tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og valgte fra en helt række fagforbund, herunder 3F, Malerforbundet, HK og Dansk Metal.

Fagbevægelsen og den danske model er i fare for at sin styrke, står der i brevet, som kan læses i sin fulde længde længere nede i artiklen:

"Der skal fremadrettet være en større sammenhæng mellem hvem der betaler for overenskomsterne, og hvem der får gavn af overenskomster. Medlemmerne, der betaler til overenskomstbærende fagforeninger, skal kunne mærke at de får noget for deres støtte, som de andre ikke gør," lyder det.

Brevet offentliggøres samme dag, som forhandlingerne mellem CO Industri og Dansk Industri begynder.

Åbent brev til forhandlerne af OK23

Fagbevægelsen og den danske model er i fare for at miste vores styrke. Vores kollegaer vælger i stigende grad fællesskabet i en overenskomstbærende fagforening fra, og vi har mere end nogensinde brug for, at der bliver tænkt nye tanker. Tiderne har skiftet, fagbevægelsen er nødsaget til at følge med. Det er ikke længere nok kun at vedligeholde vores overenskomster. Den moderne lønmodtager og samfundsborger har brug for noget andet – og noget mere – for fagforeningskontingentet.

Hvis vi som tillidsfolk skal lykkes med at holde hånden under fællesskabet, og hvis fagbevægelsen ønsker at bevare sin legitimitet og forhandlingsstyrke, så skal vi kunne give medlemmerne nogle fordele, der kun kommer dem og fællesskabet til gode.

Der skal fremadrettet være en større sammenhæng mellem hvem der betaler for overenskomsterne, og hvem der får gavn af overenskomster. Medlemmerne, der betaler til overenskomstbærende fagforeninger, skal kunne mærke at de får noget for deres støtte, som de andre ikke gør.

Vi ser OK23 som en oplagt mulighed for at gøre noget ved problemet.

Vi kræver, at der skal oprettes en fond, hvor arbejdsgiverne indbetaler et beløb per præsteret arbejdstime for alle ansatte. Pengene fra fonden kan så bruges til forskellige goder og tiltag, der kun kommer medlemmer og fællesskabet til gode.

Stil kravet; Gør OK23 til medlemmernes overenskomst.

Underskrevet af 212 tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og bestyrelsesmedlemmer fra 3F, Malerforbundet, HK Privat, Dansk Metal. Du kan se alle underskriverne her.

GDPR