FGU Aarhus: Vi kan rumme flere af de unge, som kommunen visiterer til andet tilbud

FGU_Aarhus
“Jeg bliver bekymret, når jeg kan se elevtallet fra vores tætteste samarbejdspartnere begynder at falde, vel vidende at der lige nu er mange årsager til faldet, så er det måske også på tide vi ser på, hvordan vi kan rumme flere elever på FGU,” siger direktør for FGU Aarhus Claus Bentsen. Foto: Google Street View
FGU Aarhus er langt hen ad vejen tilfreds med institutionens samarbejde med Aarhus Kommune, men peger samtidig på, at FGU'en kan rumme nogle af de unge, som kommunen sender til et andet tilbud, og at samarbejdet kan blive skarpere.

Aarhus Kommune visiterer de unge, der kan have svært ved at indgå i større sociale sammenhænge, til et andet tilbud end FGU.

Og det har fået direktør for FGU Aarhus Claus Bentsen op ad stolen. Ifølge ham er FGU nemlig et fælles projekt mellem FGU-institutionen og kommunen.

“Vi har to skoler med under 100 elever. Vi kunne godt arbejde strategisk med at få nogle af de mest sårbare unge til at gå på de skoler - det mener jeg godt, de unge kan rumme,” siger han.

LÆS OGSÅ: Færre unge i Aarhus begynder på FGU: "FGU har ikke nok ressourcer til at rumme de svage unge"

En anden grund til, at Aarhus Kommune sender nogle af de unge, som ellers godt kunne være i målgruppen for FGU, i et andet tilbud, er et tilstedeværelseskrav på 26 timer. Men også her synes Claus Bentsen, at Aarhus Kommune kunne komme den lokale FGU-institution mere imøde.

“Der er svage elever, der for os kan være svære at rumme. I den forbindelse kunne Aarhus Kommune godt understøtte den opgave ved at tilbyde eleven en skolegang på nedsat tid,” mener Claus Bentsen.

Aarhus Kommune ønsker ikke FGU-elever på nedsat tid

Centerchef for Aarhus Kommune Anders Skov er dog ikke videre begejstret for nedsat tid på FGU. Han fortæller, at kommunen tilbyder få elever nedsat tid på skolebænken, og at det er ud fra en hensigt om, at de kun skal være deltidselever i omkring tre måneder.

"FGU er en fuldtidsuddannelse. Vi har en fast plan for, at eleverne på deltid efter en overskuelig fremtid kan komme op på fuldtid. Vi visiterer de elever, hvor vi ikke kan se, at det kan lade sig gøre, til LAB," siger Anders Skov med henvisning til loven om aktiv beskæftigelse (LAB). 

LÆS OGSÅ: Ny FGU-analyse slår fast: Styrtdyk i elever på 25 procent på et enkelt år

FGU Aarhus har ifølge Claus Bentsen desuden et "velfungerende online tilbud, som Aarhus Kommune ikke benytter i særlig stor udstrækning".

Det er rettet mod unge, der er ramt af angst eller generelt er udfordrede på fysisk tilstedeværelseskrav, fordi de befinder sig på et opholdssted eller er indlagte i psykiatrien, fortælleer Claus Bentsen, der dog understreger, at det tilbud ikke er for alle. 

Vi skal være bedre til at være i dialog med det kommunale. Vi har lang vej endnu
Claus Bentsen, direktør for FGU Aarhus

Men også det tilbud er der ifølge centerchef for Aarhus Kommune Anders Skov en helt klar årsag til ikke altid at vælge. 

"Vi er i kommunen optaget af, at de unge lærer at indgå i fællesskaber, hvilket online undervisning ikke tilgodeser," siger Anders Skov. 

Ønsker mere dialog og flere løsninger

På trods af uenighederne er FGU Aarhus og Aarhus Kommune i løbende dialog om visiteringen til FGU og differentierede undervisningsmuligheder for den enkelte, påpeger Claus Bentsen. Men også her er der ifølge FGU-direktøren plads til forbedringer.

“Jeg kunne godt tænke mig, at vi udfordrede vores samarbejde og mulighederne for hver enkelt elev sammen med kommunen. Vi skal være bedre til at være i dialog med det kommunale. Vi har lang vej endnu. Vi skal udnytte mulighederne i reformen i langt højere grad, end vi gør i dag,” siger Claus Bentsen. 

LÆS OGSÅ: De har allermest brug for uddannelse: Men der mangler flere tusinder elever på FGU

Han påpeger samtidg, at ressourcerne skal følge med fra kommunens side, hvis FGU skal være en bærende institution. Samtidig understreger han, at FGU Aarhus og Aarhus Kommune sammen har et ligebyrdigt ansvar for at undersøge og udnytte de mange muligheder, som ligger i FGU-reformen. 

“Det er godt og spændende, at vi er tæt forbundet som kommune og institution. Vi skal gøre vores del, men kommunen skal også se ind i, hvordan vi sammen kan understøtte og fastholde de svageste unge i undervisningssystemet, hvilket nedsat tid og online undervisning kan være gode bud på,” pointerer Claus Bentsen.

GDPR