IT-rådet i internt dokument: Overvej at skifte ud i uenig styregruppe

20190325-105241-L-1920x1280we
Arkivfoto. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Om nødvendigt bør det overvejes at ændre i Esas-styregruppen, hvis den ikke kan enes. Sådan lyder en anbefaling fra Statens IT-råd efter seneste statusmøde. Professor bakker op: Interessekonflikter hører ikke til i en styregruppe.

Hvis uenighederne i Esas-systemets styregruppe fortsætter, kan det være, at der skal skiftes ud.

Sådan læser to professorer en anbefaling fra IT-rådet til Esas' projektledelse i Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (UFS).

I anbefalingen, som A4 Uddannelse har fået aktindsigt i, skriver IT-rådet, at det har et billede af, at styregruppen har "udfordringer med at blive enige om og træffe beslutning om planen for færdiggørelsen af esas-projektet".

Serie: Esas - et IT-system i kaos

- IT-systemet Esas har udviklet sig til en massiv hovedpine for Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og de uddannelsesinstitutioner, der skal bruge det, siden udviklingen startede i 2016

- Systemet er forsinket med flere år og indeholder så store fejl, at det har resulteret i sygemeldinger og opsigelser blandt administrative medarbejdere på flere af de skoler, som tester systemet

- Mens ekstraregningerne til at rette fejlene hober sig op, vokser bekymringen hos professionshøjskoler, erhvervsakademier og maritime uddannelsesinstitutioner, der i forvejen er pressede på økonomien. De frygter at ende med regningen, hvis ikke Christiansborg stiller flere midler til rådighed

- I en artikelserie sætter A4 Uddannelse fokus på det kaotiske forløb, som har omgærdet udviklingen og udrulningen af Esas. Hvorfor er det gået skævt? Hvordan kommer projektet godt i mål? Og hvem kommer til at betale ekstraregningen?

Tidligere artikler:

I forlængelse skriver rådet, at det er essentielt for et IT-projekt, at "styregruppen tager ansvar for den fælles opgave og retning for projektet", og at styringen af projektet vanskeliggøres uforholdsmæssigt, hvis styregruppen agerer som et "interessentforum".

De betragtninger leder frem til følgende anbefaling:

“Om nødvendigt bør det overvejes, om den nuværende organisering af styregruppen er hensigtsmæssig,” skriver IT-rådets formand, Bettina Hagerup, til Esas' projektleder, vicedirektør i UFS Sine Søgaard Jeppesen.

Ministeriet har sikkert ikke flere penge, og skolerne mener ikke, de har fået det, de er blevet lovet. Så det er nærmest en uløselig konflikt,
Jan Pries-Heje, professor i datalogi ved Roskilde Universitet

A4 Uddannelse har bedt IT-rådets formand, Bettina Hagerup, der står bag anbefalingen, om en uddybning. Men Bettina Hagerup har ikke ønsket at udtale sig, da IT-rådet "rådgiver og risikovurderer statslige IT-projekter", men ellers ikke "har en rolle i projektet", lyder svaret på mail fra presseafdelingen.

Fakta: Styregruppen bag Esas

- Styregruppen står for den overordnede politiske styring og ledelse af projektet.

- Styregruppen er sammensat af repræsentanter fra uddannelsesinstitutioner, Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og leverandør.

Styregruppen består af: 

  • Sine Søgaard Jeppesen, vicedirektør med ansvar for IT og digitalisering i Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
  • Anders Hanberg Sørensen, rektor på Aarhus Maskinmesterskole
  • Niels Egelund, rektor på Erhvervsakademi Kolding
  • Poul Højmose Kristensen, direktør for University College Nordjylland
  • Kristian Ørnsholt, direktør for Professionshøjskolen Absalon
  • Christoffer Rubæk Steiro, kontorchef i Center for IT i Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
  • Jan Winther, partner i Netcompany

Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet

Vicedirektør i UFS og formand for styregruppen Sine Søgaard Jeppesen har heller ikke ønsket at kommentere artiklen.

"Esas er ufærdigt"

I seneste uge beskrev A4 Uddannelse, hvordan der var opstået en konflikt i styregruppen bag Esas, da UFS sendte en status til IT-rådet forud for et opfølgningsmøde om projektet i juni.

Heri kunne det læses, at skolernes medlemmer af styregruppen modarbejdede Esas' færdiggørelse, hvilket skolernes medlemmer blev så utilfredse over, at et længe planlagt møde i styregruppen måtte aflyses.

LÆS OGSÅ: Konflikt i styregruppen bag IT-systemet Esas: Ekspert har aldrig hørt om noget lignende

I det samme materiale stod også, at institutionerne "stiller sig stærkt kritiske over for flere nøgleforhold" ved projektet.

For eksempel anser uddannelsesinstitutionerne, "Esas-løsningen som ufærdig i forhold til det produkt, som de mener sig stillet i udsigt," skrev UFS.

Hører ikke til i styregruppen

Med de uenigheder in mente lyder det ifølge professor i datalogi ved Roskilde Universitet Jan Pries-Heje ikke helt urealistisk, at styregruppen delvist kan være blevet et interessentforum.

"Der er tydeligvis en interessekonflikt, mellem hvad skolerne mener, at de er blevet lovet, og hvad styrelsen mener, at de har lovet. Den konflikt hører ikke til i en styregruppe. De forventninger bør være afklaret, før man sætter projektet i gang," siger Jan Pries-Heje til A4 Uddannelse.

Hvad hvis der ikke er enighed om det?

"Så bør man tage det uden for styregruppen - skolerne og ministeriet imellem. Men de bliver sikkert ikke enige. Ministeriet har sikkert ikke flere penge, og skolerne mener ikke, de har fået det, de er blevet lovet. Så det er nærmest en uløselig konflikt, medmindre man finder flere penge. Det plejer bare ikke at være ministeriernes tilgang," siger Jan Pries-Heje.

LÆS OGSÅ: Skoler kræver svar fra ministeriet: Dybt bekymrede for, at ekstraregning for forfejlet IT-system ender hos os

Professoren fra Roskilde Universitet kalder det for en ulykkelig situation.

"Men jeg er helt enig med IT-rådet i, at det er det gale forum at tage den i styregruppen," siger Jan Pries-Heje.

Professor i digitalisering ved Copenhagen Business School Kim Normann Andersen ønsker ikke at kommentere på den konkrete sag. Men ifølge ham hører det til sjældenhederne, at der skiftes ud i styregrupper, hvis tingene går glat. Hvis det sker, skyldes det oftest problemer med fremdriften og styringen af projektet, siger han.

"Det kan skyldes, at sammensætningen måske var rigtig i starten, men at der er andre behov nu. Så det er ikke nødvendigvis et udtryk for, at dem, der sidder med nu, er dårlige, men at noget har ændret sig, siden man sammensatte gruppen," siger Kim Normann Andersen til A4 Uddannelse.

GDPR