Lederne: Fritidsjob og praktik baner vejen for bedre uddannelsesforløb

Lars_Bo_Henriksen_Uddannelses_og_ligestillingspolitisk_chef_Lederne_Pressefoto
Lars Bo Henriksen, uddannelses- og ligestillingspolitisk chef Lederne. Foto: Lederne
23. feb. 2024 06.00
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

NYE TAL VISER, at flere unge, som ikke umiddelbart kan starte på erhvervsskolen eller gymnasiet, finder vej til uddannelse og job gennem den forberedende grunduddannelse - FGU'en. Det er ubetinget godt. For det er et vigtigt skridt i retning af at inkludere alle unge i uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet. 

Rapporten fra Børne- og Undervisningsministeriets følgeforskningsprogram understreger samtidig, hvor uhyre vigtigt det er for den enkelte elev, at FGU’en fokuserer på dansk, matematik og engelsk. Og at der kan integreres praktisk arbejde og virksomhedspraktik i undervisningen. Det kan vi i Lederne genkende fra vores erfaringer med blandt andet at hjælpe unge ind på arbejdsmarkedet og stille praktikpladser og studiejobs til rådighed.

LÆS OGSÅ: Tesfaye er gået ind i forhandlinger med plan om at stabilisere FGU's økonomi permanent

Men sandheden er desværre også, at FGU'en stadig er en form for symptombehandling. Vi har stadig ikke løst det, der skal bane vejen for de cirka 43.000 unge uden uddannelse og job. Alt for mange unge består ikke folkeskolens afgangsprøve, og det faglige niveau i dansk og matematik falder. Det skaber også en skæv regional udvikling og vanskeligheder for tusindvis af unge rundt omkring i hele landet.

DET ER EN MASSIV udfordring. Både for samfundet og for den enkelte unge. Og som ledere ønsker vi at bidrage til løsningen. Og her ved vi, at tidlig kontakt med arbejdsmarkedet i form af fritidsjobs, praktik og virksomhedscases har en positiv indvirkning på elevernes skolegang. En ny undersøgelse af 13-15-årige unge med fritidsjobs bekræfter også dette.

Det rækker bare ikke. Vi skal samtidig også sikre, at folkeskolens maskinrum løfter opgaven med at sikre eleverne det faglige niveau, de kan - og fortjener. Dette kræver en kollektiv indsats fra skoler, samfund og politikere, der fokuserer på, at alle unge kommer godt på vej mod uddannelse og job.

Så lad os sammen arbejde hen imod en fremtid, hvor alle unge virkelig kan og skal med.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].