Tesfaye vil se på erhvervsuddannelser på deltid for elever med handicap

BeFunky-collage_-_2023-09-04T102756.970
En deltidsuddannelse på en erhvervsuddannelse kan være en af vejene frem for at få flere unge med handicap gennem deres uddannelse, mener Mattias Tesfaye. Foto: FH
Børne- og undervisningsministeren vil styrke fleksibiliteten på erhvervsuddannelserne. En af måderne at gøre det på er at tilbyde uddannelserne på deltid, lyder det.

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) er ikke tilfreds med, at 43.000 unge står uden job eller uddannelse. 

Derfor vil regeringen senere på året præsentere tiltag, der blandt andet skal styrke den forberedende grunduddannelse (FGU) og gøre vejen derfra til en erhvervsuddannelse lettere. 

”43.000 unge er hverken i arbejde eller i uddannelse. Mange af dem har ikke noget at stå op til i hverdagen, fordi de ikke er en del af fællesskabet på en uddannelsesinstitution eller på en arbejdsplads. FGU kan hjælpe rigtig mange af dem videre og give dem forudsætninger for videre uddannelse eller beskæftigelse,” siger Mattias Tesfaye i et skriftligt svar til A4 Uddannelse.

"Samtidig ønsker jeg, at vi styrker støttemulighederne og fleksibiliteten på erhvervsuddannelserne for elever og lærlinge med handicap. En af mulighederne kunne være at give bedre mulighed for at tage uddannelsen på deltid,” uddyber han.

Møder opbakning fra DEG-L

Ønsket om at bedre forhold for elever og lærlinge med handicap og mulighed for at tage en erhvervsuddannelse på deltid møder opbakning fra formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne (DEG-L) Ole Heinager.  

"Hvis man (eleverne, red.) er i en virksomhed og vil have forlænget praktik, så får man ikke fuld lønrefusion, så der tager man forsørgergrundlaget fra dem, der har brug for mere tid til at gennemføre. Hvis man (erhvervsskolerne, red.) laver erhvervsuddannelser på deltid, så skal man også have længere læreplads eller praktiktid, og så er det vigtigt også at blive kompenseret for det økonomisk, ellers kan det være en stopklods," siger Ole Heinager til A4 Uddannelse. 

Han er samtidig særligt glad for, at der kommer fokus på at give elever med handicap bedre muligheder for at gennemføre uddannelsen.  

"Når vi taler om gennemførelsen på erhvervsuddannelserne, så kan vi se, at elever med handicap har sværere ved at klare sig igennem, fordi erhvervsuddannelserne er komprimerede uddannelser, hvor der skal nås meget fagligt på relativt kort tid. Særligt hvis du er helt ung og har udfordringer, går i behandling eller har brug for mere tid og ro, så er der risiko for, at du falder fra," påpeger Ole Heinager.  

Foreslår specialiserede klasser

Formanden fog DEG-L henviser til det almene gymnasium, som har særlige gymnasiale klasser for elever med autisme spektrum forstyrrelser (ASF-klasser).

"På gymnasiet har man ASF-klasser, som er klasser, hvor de får lov til at bruge mere tid, og hvor de er halvt så mange elever i klassen. Det har altid undret os, at der ikke er den samme mulighed på erhvervsuddannelserne,"  siger Ole Heinager.  

Formanden er dog bevidst om, at skolerne også har et ansvar over for eleverne med handicap og forklarer, at de kan gøre en forskel ved at vejlede mere i forhold til den enkeltes handicap.

LÆS OGSÅ: Lars Kunov: Unge med handicap ekskluderes fra uddannelse og job

"Vi kan gøre en forskel på skolerne ved at vejlede mere i forhold til den enkeltes handicap. Det er lidt ømtåleligt, fordi vi synes selvfølgelig, at alle skal have ret til at tage den uddannelse, de gerne vil. Men hvis du lider af angst, så skal du måske ikke sidde i et storrumskontor med meget støj, lys og larm. Så skal du måske i stedet finde en uddannelse, hvor du kan arbejde mere for dig selv - for eksempel en uddannelse som mediegrafiker i stedet for kontorassistent," eksemplificerer Ole Heinager og påpeger: 

"Vi skal være bedre til at vejlede i at matche den enkeltes handicap med en uddannelse, hvor man får bedst mulighed for succes. Det har altid været lidt et tabu at tale om, men vi mener, det er nødvendigt." 

Ole Heinager håber, at et øget politiske fokus på elever med handicap også fører til bedre mulighed for at få socialpædagogisk støtte (SPS) i rette tid. 

"Vi har stærkt brug for en forenkling af SPS på erhvervsuddannelserne. Det er tit, at vi ikke ved, om en elev skal have SPS, inden eleven starter på uddannelsen. Og jo senere vi finder ud af det og får ansøgt om SPS, jo større er sandsynligheden desværre for, at eleven når at falde fra," siger Ole Heinager. 

Kan være en fordel for FGU-elever

Også formand for FGU Danmark Henrik Hvidesten ser gode takter i at åbne op for deltidsuddannelser på erhvervsskolerne. Ifølge ham har FGU gode oplevelser med netop deres deltidsuddannelser, fordi de tilgodeser den enkelte elev. 

Henrik Hvidesten kunne derfor godt forestille sig, at færre elever fra FGU falder fra en erhvervsuddannelse (EUD), hvis de havde mulighed for deltidsuddannelse.  

"Man kan sagtens forestille sig, at nogle af de elever fra FGU har behov for en særligt tilrettelagt undervisning på EUD. Vi er meget optagede af kædeansvaret og på den måde at sikre, at de unge har en god vej videre mod uddannelse og job. Netop de overgange mellem FGU og EUD er dér, hvor nogle unge kan være særligt sårbare og måske falder fra," siger Henrik Hvidesten til A4 Uddannelse. 

Han peger også på kombinationsforløb som en måde, hvorpå overgangen til erhvervsuddannelserne kan blive mere glidende. 

"Her vil FGU-eleven følge noget undervisning på en erhvervsskole, så eleven både får det faglige fra erhvervsuddannelsen og samtidig understøttes i det, vi kan på FGU i forhold til det sociale aspekt," siger Henrik Hvidesten.  

GDPR