Debat: Skal vi have flere pædagoger, så giv plads til flere pædagogiske assistenter

TALLENE ER NEDSLÅENDE, og vi kan endnu engang konstatere, at der er faldende ansøgning til velfærdsuddannelserne. Udfordringerne tårner sig op foran os, og for alle os, der er i de forskellige velfærdssektorer, står rekrutteringsproblemet lysende klart. Vi mangler dygtige medarbejdere, og vi mangler dem nu.
Ikke alle unge, der drømmer om et arbejde som sygeplejerske eller pædagog, kommer fra gymnasiet
Mathilde de Kruiff, uddannelsesleder SOSU H København
Juli måned har i de seneste år kørt i ring; vi får de faldende ansøgertal, hvilket leder til alvorlige udmeldinger fra uddannelser og arbejdsmarkedets parter, hvilket leder til en offentlig diskussion, hvilket desværre leder til minimal handling.
LÆS OGSÅ: Færre søger ind på velfærdsuddannelser: "En katastrofe"
Vi drøfter problemet som en overordnet udfordring om, at unge fravælger velfærdsuddannelserne, og det er en udfordring. Men måske er tiden moden til, at vi kigger løsningsorienteret på ét erhverv ad gangen. Er der udfordringer med løn, vilkår og prestige? Ja, men der er andre forhindringer, der står i vejen, og som relativt let kan løses.
IKKE ALLE UNGE, der drømmer om et arbejde som sygeplejerske eller pædagog, kommer fra gymnasiet. På erhvervsskolerne må vi ofte knuse drømmen om at starte på uddannelsen som pædagogisk assistent, som foruden at være en glimrende uddannelse, kan være en adgangsbillet til pædagoguddannelsen. Den pædagogiske assistentuddannelse er nemlig underlagt kvoter, så man kun optager dem, som der er behov for på det eksisterende arbejdsmarked.
Hvis vi vil have flere ind på pædagoguddannelsen, er et sted at starte at fjerne kvoten og give plads til langt flere pædagogiske assistenter
Mathilde de Kruiff, uddannelsesleder SOSU H København
Det betyder, at vi hvert år siger nej til mange der lever op til adgangskravene og som er motiverede til at gå i gang med en uddannelse. Og det er paradoksalt, når nu vi ved, at en relativt stor andel af de færdige pædagogiske assistenter fortsætter deres studieliv på pædagoguddannelsen. Vejen til pædagoguddannelsen blokeres dermed af kvoter til pædagogisk assistentuddannelsen.
HVIS VI VIL HAVE FLERE ind på pædagoguddannelsen, er et sted at starte at fjerne kvoten og give plads til langt flere pædagogiske assistenter. Både dem der kommer direkte ud i det pædagogiske arbejde, og dem der læser videre til pædagoger.
LÆS OGSÅ: Radikale med nyt løsningsforslag på faldende elevtal på velfærdsuddannelser
En anden mulighed er at lave frit optag til en kombinationsuddannelse, hvor man starter på pædagogisk assistent og er garanteret en plads på pædagoguddannelsen. Med den model undgår vi at afvise motiverede potentielle pædagogiske assistenter og pædagoger, og skaber grobund for en bredere rekruttering. Uddannelsen der netop har fejret 25-års jubilæum høster i den seneste evaluering glimrende resultater, ikke mindst pga. det faktum, at der er tale om en vekseluddannelse, der foruden at give eleverne en smagsprøve på den pædagogiske praksis, er en praksisnær uddannelse, hvor der er tydelig sammenhæng med uddannelsen mål og jobbets arbejdsopgaver.
Vi har brug for at flere starter på pædagogisk assistentuddannelsen; uanset om de går direkte i arbejde eller fortsætter på pædagoguddannelsen.
Om Mathilde de Kruiff
Jeg arbejder til dagligt som uddannelsesleder på SOSU H, landets største sosu-uddannelse, hvor vi uddanner mere end hver fjerde sosu-medarbejder i landet.
Her arbejder jeg sammen med mine kolleger for at bygge bro mellem uddannelse og job, og uddanne til et arbejdsliv med varme hænder og relevant viden.
Varme hænder er en rød tråd i mit arbejdsliv, da jeg tidligere var faglig leder og underviser på pædagog- og læreruddannelsen, Københavns Professionshøjskole.