
Der er sket meget i folkeskolen, siden Sanne Hedam blev tillidsrepræsentant for pædagogerne på Haldum Hinnerup Skolen for 18-19 år siden.
Alligevel mener Sanne Hedam, at hendes rolle har været nogenlunde den samme hele vejen igennem.
“For mig handler det ret simpelt om at skabe et godt arbejdsmiljø, hvor jeg sørger for, at mine kolleger trives, og at vores arbejdsforhold er, som de skal være,” siger Sanne Hedam.
Den tilgang har gjort, at hun blandt 1.004 indstillinger er blevet valgt som en af de fem finalister til prisen som Årets tillidsrepræsentant 2025.
Om hun også ender med at blive vinderen, finder hun ud af 11. november i Cirkusbygningen i København, når A4 Medier åbner dørene for Årets TR 2025.
Her er de nominerede til Årets tillidsrepræsentant
At være noget for andre
Sanne Hedam har altid vidst, at hun ville være pædagog. Og da hun blev færdiguddannet fra pædagogseminariet, var det som den yngste på hele hendes årgang. Kort efter blev hun ansat på Haldum Hinnerup Skolen.
En håndfuld år senere blev hun valgt som tillidsrepræsentant.
Når Sanne Hedam tænker tilbage, står det klart for hende, at hendes motivation til at blive pædagog og til at blive tillidsrepræsentant var nogenlunde den samme.
“Både som menneske og som pædagog betyder det rigtigt meget for mig at kunne være noget for andre. Så da jeg også fik muligheden for at være noget for mine kolleger, var det bare et helt naturligt,” fortæller Sanne Hedam.
Stem på din favorit til Årets tillidsrepræsentant 2025
Fokus på faglighed
Det er Lars Halling, der har indstillet Sanne Hedam til prisen Årets tillidsrepræsentant 2025. Han er pædagog på Haldum Hinnerup Skolen og har været Sanne Hedams kollega i mange år.
Lars Halling lægger i sin indstilling vægt på, at Sanne Hedam har kæmpet for at holde fokus på pædagogernes faglighed.
“Jeg indstiller Sanne, da hun har lagt en kæmpe indsats, der gør, at vi i dag kan være stolte af vores fag,” forklarer Lars Halling.
Han fremhæver blandt andet, at hun har forhandlet sig til, at pædagoger ligesom lærere skal have forberedelsestid inden undervisning, samt at pædagogerne skal fokusere på deres egen faglighed og ikke løfte flere opgaver, når det er lærervikarer, der varetager undervisningen.
Sanne Hedam starter dog selv et helt andet sted, da hun bliver spurgt om, hvad hun er mest stolt af ved sit arbejde som tillidsrepræsentant.
“Jeg er mest stolt af, at jeg kan samle personalegruppen, og at mine kolleger siger, at jeg er der for dem, og at de kan regne med mig,” siger Sanne Hedam.
Og netop tilliden fra hendes kolleger er også det, der giver Sanne Hedam selvtilliden til at fortsætte arbejdet. For en gang imellem kan hun godt blive ramt af usikkerhed.
“Jeg kan godt få det sådan, at hvad har jeg egentlig opnået? Jeg har jo ikke forhandlet fire ugers ekstra ferie hjem eller noget i den stil. Men når jeg gang på gang får tilliden fra mine kolleger, og de nu også mener, at jeg skal have denne her pris, så må jeg jo gøre noget rigtigt,” siger Sanne Hedam.