Inspiration:
Ansatte med chip under huden: "Nogle finder det provokerende - jeg synes det er sjovt"

BeFunky-collage__15_
A4 Arbejdsmiljø har været på besøg hos TUI for at høre, hvordan de har klaret at implementere den nye teknologi. Fra venstre: Sissi Fuglsang Nielsen, Marc Göranson-Svare, Thomas Hoeck Jessen og Mikkel Hansen. Foto: A4 Arbejdsmiljø
Hos rejseselskabet TUI kan medarbejderne få indopereret en elektronisk chip i kroppen for at forbedre deres arbejdsmiljø. Det kræver åben kommunikation og inddragelse af medarbejderne, når den nye teknologi skal indføres, mener rejseselskabet.

Umiddelbart har robotter, kodning, kunstig intelligens og elektroniske chips i kroppen ikke det store at gøre med rejsebranchen.

Men hos rejseselskabet TUI er det anderledes. Her stræber de efter at være førende på det digitale og teknologiske område i branchen.

LÆS OGSÅ: Revolution ændrer fremtidens arbejdsmiljøarbejde

TUIs 70 danske ansatte holder til i et åbent kontorlandskab på sjette sal med udsigt over indre København. Lokalerne er indhyldet i neonfarver, der sammen med dets bøjede panoramaskærme giver indtryk af, at man er med i en sci-fi film. 

Flere af medarbejderne har fået en elektronisk chip indopereret i deres hænder. Til at starte med erstatter chippen bare id-kortet til at åbne døre med, men i Sverige kan man have sit rejsekort på chippen, og med tiden spår forsker, man kan have alt fra sit kreditkort til sine medicin-oplysninger. 

Der skal snakkes højt om, hvad der foregår, og alle skal kunne stille spørgsmål, uanset om det skyldes interesse eller bekymring. Alle vores medarbejdere skal have ejerskab over den nye teknologi
Mikkel Hansen, TUI

I TUI bliver der opfodret til, at man holder sig på forkant med teknologien. Hensigten med at arbejde så konkret med den nye teknologi er at få en højere trivsel og et bedre arbejdsmiljø, hvor folk bliver inspireret af at gå på arbejde. Den nye teknologi behøver ikke nødvendigvis at have noget med arbejdsopgaverne at gøre.

Hos TUI kan man blandt andet gå til undervisning i kodning i arbejdstiden. Kodning bliver brugt til at lave programmer til computere og hjemmesider, og det har Sissi Fuglsang Nielsen takket ja til at få undervisning i. 

- Det var en ny verden for mig at lære at kode, men jeg tog kun med på programmeringskurset for sjov. Jeg skal ikke bruge det til noget nu og her, men nu har jeg en forståelse for kodningen, og det kan jo hurtigt blive en del af mit arbejde. Så jeg gør det lige så meget for min egen skyld, som jeg gør det for min arbejdsgiver, siger hun.

LÆS OGSÅ: 'Man tænkte da, om man nu skulle miste sit job'

Udviklingen med at implementere de nyeste teknologiske løsninger startede, da TUI lukkede deres fysiske butikker, og blev en virksomhed, der udelukkende opererer digitalt.

Ifølge Mikkel Hansen, der som leder har været med til at introducere flere af de nye tiltag, er åbenhed og inddragelse af medarbejderne vigtigt for at få implementeringen af den nye teknologi til at lykkes.

- Vi anstrenger os for, at vores nye digitale og teknologiske tiltag skal være tilgængelige for alle vores medarbejdere. Der skal snakkes højt om, hvad der foregår, og alle skal kunne stille spørgsmål, uanset om det skyldes interesse eller bekymring. Alle vores medarbejdere skal have ejerskab over den nye teknologi, siger han til A4 Arbejdsmiljø.

En ny rapport 'Arbejdsmiljø 4.0' fra Teknologisk Institut, udarbejdet på vegne af BFA Industri, peger på, at åbenhed over for medarbejderne er vigtig, når nye digitale og teknologiske tiltag skal implementeres.

Sandheden er, at der sidder nogle 14-årige i en kælder et eller andet sted, der er ved at knække en kode, der kommer til at skabe en ny virkelighed
Digital Optimization Specialist, Thomas Hoeck Jessen

Rapporten peger desuden på, at der kan være store udfordringer i den stigende automatiserng og digitalisering, der finder vej til kontorarbejdspladser i disse år. 

Den 48-årige Digital Optimization Specialist, Thomas Hoeck Jessen, har snart været ansat i TUI i 30 år. Da han startede som guide på Tenerife, var der intet, der hed kodning og elektroniske chips under huden.

- Da jeg startede her i TUI, fik vi vores passagerlister på en telefax, og jeg havde ikke siddet her i dag, hvis ikke jeg følte, at virksomheden investerede i mig og klædte mig på til den nye teknologi, som vi sidder og arbejder med, siger han.

Digitalisering giver flere kolleger

Til dagligt producerer Sissi Fuglsang indhold til TUIs hjemmeside, og hun takkede nej til at få en chip indopereret, da medarbejderne fik tilbuddet.

- Jeg føler, der er plads til at følge med i sit eget tempo, men TUI gør meget for at give os lyst til at deltage i den nye teknologi, uden at vi bliver presset til det. Jeg føler meget, at vi kan eksperimentere og afprøve ting, uden at de forventer, at det giver overskud på virksomhedens bundlinje, siger Sissi Fuglsang Nielsen.

LÆS OGSÅ: Forsker: Robotter er godt nyt for medarbejderne

Hun er glad for, at hendes arbejde altid ligger i 'skyen', som er en digital server, hun har adgang til gennem internettet, hvilket betyder, hun selv bestemmer, hvor hun arbejder fra.

- Det var jo meget hyggeligt at arbejde på et kontor med faste pladser, men jeg nyder meget den fleksibilitet, der opstår, når jeg kan sætte mig overalt og arbejde. Jeg har små børn, og det er til tider en kæmpe fordel for mig at kunne arbejde hjemmefra, forklarer hun.

Et mere underholdende tiltag er robotten 'Pepper 2E', som står ved indgangen til TUIs hovedkvarter i Stockholm, som man i dag kan have en simpel samtale med.   

Hverken Thomas Hoeck Jessen eller Sissi Fuglsang Nielsen frygter for den teknologiske udvikling, tværtimod. Hos TUI er man ikke bange for at blive erstattet af en robot.

- Det er omvendt her. I mine to år er vi blevet mere digitale, og det har bare skabt flere arbejdspladser. Jeg kan se, vi får bare brug for flere hænder med denne digitalisering, siger Sissi Fuglsang Nielsen.

For Thomas Hoeck Jessen er den konstante digitalisering og teknologiske udvikling hos TUI med til at sørge for, at han efter mange år på arbejdsmarkedet stadig har lyst til at arbejde.

- Man kan ikke hvile på laurbærrene, fordi man er et stort firma. Sandheden er, at der sidder nogle 14-årige i en kælder et eller andet sted, der er ved at knække en kode, der kommer til at skabe en ny virkelighed. Jeg er i denne virksomhed, fordi jeg kan mærke den udvikler sig, og den giver mig mulighed for at udvikle mig, siger han.

Det nytter ikke at have en leder, der synes, at ny teknologi er fedt, hvis man har 200 kolleger, der er mere tilbageholdende. Det kommer man ikke langt med
Mikkel Hansen, TUI

Mikkel Hansen har stået for meget af kommunikationen over for medarbejderne i forhold til den nye teknologi. TUIs strategi har fokuseret på åbenhed, men også humor og arbejdsglæde.

- Vi tror på, at det skaber et bedre arbejdsmiljø, når man i arbejdstiden kan få lov til at kode, selvom man aldrig skal bruge det i sit arbejde, eller snakke med en robot eller se nogle få skudt en chip ind i hånden, siger han.

Digitalisering og de teknologiske tiltag kommer i stor grad fra TUIs internationale ledelse, men netop derfor, understreger Mikkel Hansen, har det været en vigtig opgave at få medarbejderne med.

- Det nytter ikke at have en leder, der synes, at ny teknologi er fedt, hvis man har 200 kolleger, der er mere tilbageholdende. Det kommer man ikke langt med. Men fordi vi har fået medarbejderne med, er vi i stand til at handle hurtigt på nye teknologiske udviklinger, siger han.

Ulækker fremtid

I foråret skabte TUI overskrifter ved at give deres ansatte mulighed for at få indopereret en elektronisk chip i deres hånd. Syv medarbejdere i Danmark sagde ’ja tak’ til tilbuddet. En af dem er Marc Göranson-Svare, som til dagligt er leder af HR-afdelingen i Danmark.

- Min indstilling har været, at hvis jeg ikke gjorde det, så var der måske ikke nogen, der gjorde det. Det handler om at være med til at tage de første skridt i en ny retning, og det er jeg faktisk lidt stolt over at være med til, siger han.

Man kan se chippen mellem Marc Göranson-Svare tommel- og pegefinger, den er dog næsten ikke synlig, når han ikke spænder i hånden.

I dag kan han kun bruge chippen til at åbne sit skab hos TUI i Danmark, men i Sverige kan han bruge den til væsentligt mere. Han har blandt andet sit svenske rejsekort på chippen. Marc Göranson-Svare er ikke i tvivl om, for hvis skyld, han har fået chippen.

- Det er 100 procent Mark og nul procent TUI. Jeg havde ikke taget imod den, hvis TUI havde sat meget stramme rammer omkring brug af chippen. Det handler om, at det er noget teknologi, vi skal lege med, og det er legen, der får os til det, siger han.

TUI har dog mødt en del modstand mod deres tiltag med at operere chips ind i deres medarbejdere. Både fagforeninger og fagfolk har været ude og kalde det en moralsk gråzone i blandt andet A4 NU, men det ser Mikkel Hansen ikke som noget negativt.

- Den diskussion, der opstår både hos os i TUI, men også i samfundet, omkring elektronik er vigtig og er med til at gøre os alle klogere. Sådan som vi ser på det, så fører skepsis til interesse, og det fører til viden. Derfor byder vi det nye velkommen, fordi vi tror på, det gør os til en klogere og bedre virksomhed med et miljø, hvor vi snakker om tingene og udfordrer grænser sammen i fællesskab, siger han.

LÆS OGSÅ: HK-formand om kontroversiel chip: Arbejdsgivere skal ikke bestemme over vores kroppe

Marc Göranson-Svare har dog også mødt modstand med at få en elektronisk chip opereret ind i kroppen, men mest fra hjemmefronten.

 - Min kone syntes, det var den værste idé i hele verden. Det var ulækkert i hendes optik. Fremmede reagerer også, når jeg rejser i Sverige og bare stikker min hånd frem til billetkontrolløren, i stedet for at tage min mobil eller kort frem. Nogle finder det provokerende, men jeg synes, det bare er sjovt, siger han.

GDPR