Unge i detailbranchen:
Næsten syv ud af ti udsat for chikane og trusler fra kunder

19980614-817769-3-1259x907we
Det kunne være en god idé, at de helt unge i detailbranchen blev repræsenteret i arbejdsmiljøgrupperne, lyder det fra forsker. Foto: Stine Munk Jensen/Ritzau Scanpix
27. jun. 2019 16.25
Et nyt forskningsprojekt har sat fokus på unge i detailbranchen, hvor næsten syv ud ti har oplevet trusler og chikane fra kunderne. Unge bør inddrages mere permanent i arbejdsmiljøarbejdet i butikkerne, mener forsker.

Opdateret: I et dokument fra forskningsprojektet fremgik det, at der var 64 procent af de unge, der havde været udsat for ubehagelige oplevelser fra kunderne. I den officielle rapport er det 66 procent, der har oplevet ubehagelig kundekontakt.

Tunge løft, mange bolde i luften og brok og trusler fra kunder.

For de helt unge i detailbranchen kan debut på arbejdsmarkedet være en voldsom oplevelse. Derfor er det vigtigt, at de kender til deres rettigheder i forhold til et sundt og sikkert arbejdsliv.

Og netop det at give 15-17 årige en god indføring i arbejdslivet, har Team Arbejdsliv, en anonym butikskæde og forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) haft fokus på i et nyt interventionsprojekt blandt unge i detailbranchen.

Allerede abonnent?

Glemt kodeord

Få adgang til

logo

1 Bruger

4.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)

Adgang til den nyeste viden, tendenser, analyser og indblik i sager om arbejdsmiljø på danske arbejdspladser

Få adgang nu

3 Brugere

8.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
√
Adgang til dig og
2 kollegaer
√
Du er i gang på
2 minutter

Kun 2.949 per person/år

Få adgang nu

5 Brugere

12.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
Adgang til dig og
4 kollegaer til en stor
besparelse

Kun 2.569 per person/år

Få adgang nu
A4 Arbejdsmiljø
Allerede abonnent?

Glemt kodeord