A4 Uddannelse
Køb abonnement

Rybners-direktør svarer på kritik: EPX fortjener mere end skarp retorik fra GL

Debat|
11. august 2025 kl. 6.00
Olaf Rye, administrerende direktør, Rybners. | Foto: Rybners
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Læs A4 Mediers regler for og krav til debatindlæg her. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til debat@a4medier.dk.
DEBAT: Endnu en gang langer GL ud efter de store “mastodontinstitutioner”, som om størrelse i sig selv er problemet. Det er endnu en gentagen påstand uden belæg, skriver direktør på erhvervsskolen Rybners.

SKARP KRITIK - UDEN DOKUMENTATION. Formandskabet for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) har i A4 Uddannelse rettet en voldsom og personlig kritik mod mig og mit ønske om at sikre lokal handlefrihed i forbindelse med implementeringen af den kommende ungdomsuddannelse 'EPX'. Deres indlæg er fyldt med stærke anklager – men savner dokumentation.

Jeg bliver blandt andet beskyldt for at ville "udhule løn" og "forringe arbejdsvilkår". Det har jeg aldrig sagt. Jeg har peget på et velkendt problem: Når virksomhedsoverdragelse sker automatisk – uden mulighed for lokale tilpasninger – risikerer vi at bremse de løsninger, EPX kræver. Det handler ikke om forringelser, men om at kunne skabe retfærdige og bæredygtige opgaveløsninger i et samarbejde mellem lærere med forskellige baggrunde og funktioner.

GL lægger mig synspunkter i munden, jeg aldrig har udtrykt – og undlader at dokumentere deres egne. Det gavner hverken debatten eller samarbejdet

Olaf Rye, administrerende direktør, Rybners

Det er ikke “ringeagt for den danske model”, men en nødvendig debat om, hvordan vi sikrer faglig og organisatorisk sammenhæng i en kompleks reform. GL lægger mig synspunkter i munden, jeg aldrig har udtrykt – og undlader at dokumentere deres egne. Det gavner hverken debatten eller samarbejdet.

EPX kræver fleksibilitet og faglig dialog

EPX bliver ikke en simpel tilføjelse til det eksisterende. Den udfordrer både faggrænser, professionsforståelser og institutionskultur. Det kræver nytænkning – også i fordelingen af opgaver, arbejdstid og samarbejde mellem forskellige lærergrupper.

LÆS OGSÅ: Kommende lærere på EPX'en har fået garanti for deres løn- og arbejdsvilkår. Nu raser direktør for en af landets største erhvervsskoler

Den samtale tager vi gerne med alle tillidsrepræsentanter. Men det kræver, at parterne er åbne – ikke fastlåste.

Ledere har også overenskomst

GL insinuerer også, at lederne på erhvervsskolerne har særvilkår. Her er fakta: Lederlønninger følger en fælles overenskomst, forhandles centralt og skal godkendes af Stuk. Det gælder både gymnasier og erhvervsskoler. Også ledere har – tro det eller ej – en overenskomst.

Store skoler leverer også kvalitet

Endnu en gang langer GL ud efter de store “mastodontinstitutioner”, som om størrelse i sig selv er problemet. Det er en gentagen påstand uden belæg. Men data og undersøgelser – herunder Danmarks Evalueringsinstituts rapport “Kvalitetsarbejde på erhvervsskoler” – viser, at kvalitet i undervisningen ikke afhænger af skolens størrelse, men af hvordan skolen arbejder med ledelse, faglig udvikling og systematisk kvalitetskultur.

Skal EPX lykkes, skal vi lytte til hinanden

Jeg har stor respekt for GL’s arbejde. Men hvis EPX skal lykkes, må vi kunne drøfte reformens virkelige udfordringer – uden at dæmonisere dem, der gør opmærksom på dem. Den danske model bygger på dialog, ikke på envejskommunikation.

Jeg stiller mig gerne til rådighed for den dialog. EPX forpligter os alle – og det forpligter til samarbejde.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til debat@a4medier.dk.
GDPR