Alternativet: Ministeriet skal garantere, at regningen for fejlfyldt IT-system ikke ender hos skolerne
Uddannelses- og Forskningsministeriet bør frede professionshøjskoler og erhvervsakademier fra at skulle betale en forventet ekstraregning på flere millioner kroner for færdiggørelsen af det forsinkede og fejlfyldte IT-system Esas.
Det siger Nanna Høyrup, der er Alternativets ordfører for undervisning og velfærdsuddannelser.
"Uddannelserne er pressede på økonomi og på, at det her system ikke virker. Og jeg synes faktisk, at man i det mindste skylder dem en garanti for, at de ikke kommer til at stå med regningen for et system, der ikke fungerer. Det er dybt urimeligt, hvis ikke," siger Nanna Høyrup til A4 Uddannelse.
Forrige uge skrev A4 Uddannelse, hvordan flere professionshøjskoler kræver svar fra ministeriet om, hvad der skal ske med den forventede ekstraregning til færdiggørelse af det problemfyldte IT-system Esas.
Hvis regningen ender hos skolerne, vil det betyde, at "regningen i stedet ender hos vores studerende," sagde Søren Erichsen, ressourcedirektør på Københavns Professionshøjskole.
Hverken uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) eller Uddannelses- og Forskingsstyrelsen har ønsket at udtale sig til A4 Uddannelse om skolernes opråb.
Hvem tager regningen?
Nanna Høyrup har som følge af skolernes opråb sendt et paragraf 20-spørgsmål til Christina Egelund for at høre ministerens holdning til sagen.
"Jeg var faktisk ikke klar over, at der var den her problematik. Men når en ekstraregning kan gå ud over de studerende, mener jeg selvfølgelig, at jeg som ordfører skal reagere og få spurgt ministeren, om den merudgift skal ende hos uddannelsesinstitutionerne, eller om Christiansborg tager ansvaret for, at systemet ikke er færdigt til tiden," siger Nanna Høyrup.
Paragraf 20-spørgsmål forpligter en minister til at tilkendegive sin holdning til et konkret spørgsmål inden for seks hverdage.
Esas-systemets fejl har blandt andet betydet, at professionshøjskoler i to år ikke har kunnet registrere det præcise antal elever og derfor har beregnet taxameterpenge på baggrund af skøn.