A4 Uddannelse
Køb abonnement

EUD-direktør: HPX risikerer at distancere unge fra erhvervsuddannelser

Debat|
4. juli 2023 kl. 6.30
Malene Grandjean, vicedirektør Nordvestsjællands Erhvervs og Gymnasieuddannelser | Foto: Privat
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Læs A4 Mediers regler for og krav til debatindlæg her. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til debat@a4medier.dk.

ROEN HAR SÆNKET SIG over ungdomsuddannelserne. Svendebeviser er uddelt, studenterhuer i mange farver sat på hovedet af unge mennesker, og eleverne fra 10. klasse har fået en højtidelig dimission som markering af et år fyldt med faglig, personlig og social udvikling. Måske kommer nogle af disse ungdomsuddannelser i fremtiden til at se helt anderledes ud!

LÆS OGSÅ: HPX'en deler vandene hos EUD-aktører: “Vejen til en EUD bliver unødvendigt lang”

Alle er enige om, at der skal tænkes nyt, hvis vores uddannelsessystem dels skal passe til nutidens unge, dels imødekomme fremtidens behov. Reformkommissionen har for nyligt bredt deres tanker ud om en ny toårig ungdomsuddannelse HPX (højere praktisk eksamen) som en af de to hovedveje efter grundskolen, hvoraf den anden er den gymnasiale vej. Intentionen er blandt andet, at HPX skal skabe bro mellem grundskolen og erhvervsuddannelserne, men er denne uddannelsesbro konstrueret bæredygtigt under hensyn til dem, der skal gå på broen, eller er vi ved at skabe et skrøbeligt fundament for vores unge?

Jannik Bay, uddannelses- og integrationschef for DA, kritiserede for nylig denne nye uddannelse i Altinget og beskrev den som et fejlskud, der gør unges vej til erhvervsuddannelserne mere besværlig. 

Har man alle som målgruppe – har man ingen målgruppe
Malene Grandjean, vicedirektør Nordvestsjællands Erhvervs og Gymnasieuddannelser

Jeg deler Jannik Bays bekymringer. HPX kan nemlig risikere at distancere unge fra erhvervsuddannelser ved at tvinge dem til to års skolegang, inden de får lov til at røre ved den praksislæring på Grundforløb 2, som de sukker efter. Vi giver dem mere af det samme – det som mange er kørt træt gennem grundskolen. Vi holder dem hen med mere teori heriblandt et halvt års HF og 10. klasse ud over det mere klassiske grundforløb 1. En mærkelig påtvunget sammenkogt uddannelsesret. 

OG IMENS DE UNGE praksishungrende tvangsfodres med mere teori, så må vi forvente, at HPX underminerer den ellers velfungerende HF. Vores to-årige gymnasiale uddannelse med en klar målgruppe og stor succes med at skabe både faglig, personlig og social mobilitet. En uddannelse, der fungerer. Nu står HF-eleverne med udsigt til en uddannelsesvej, der er blevet endnu længere og mere kringlet, fyldt med elementer, de heller ikke har bedt om.

LÆS OGSÅ: Reformkommissionen skyder bekymring ned: HPX'en vil ikke stjæle elever fra FGU

I al uddannelsestænkning handler det om at have en klar fornemmelse for de forskellige ungemålgrupper kombineret med behovene efter uddannelsen, hvad enten det handler om kompetencer for at kunne gennemføre yderligere uddannelse eller bestride et erhverv. Tankerne om HPX lader ikke til at have tænkt specifikt på de mange ungemålgrupper, eller også har de alle unge som målgruppe. 

Har man alle som målgruppe – har man ingen målgruppe.  

Vores ungdomsuddannelser er ikke legoklodser, vi kan bygge og ombygge, som vi ønsker. Vi skal være på vagt over for at skabe øget kompleksitet og forlænge uddannelsesvejen for vores unge. I stedet for at eksperimentere med at ændre det, der allerede fungerer, bør vi arbejde for at forbedre det, der kræver fornyelse.

LAD OS BEVARE HF i sin nuværende, velfungerende form. Lad os bevare muligheden for et 10. skoleår på efterskoler. Lad os sikre, at praktiske 10. klasses udbud bliver tilgængelige på alle erhvervsuddannelsesinstitutioner i hele landet udelukkende håndteret af erhvervsuddannelserne. 

At øge uddannelseskompleksiteten ved at slå en række ting sammen, skaber ikke et attraktivt uddannelsestilbud til de unge. 
At forlænge uddannelsestiden og koble ekstra boglig indlæring på blandt ved at koble et halvt års gymnasium på, giver ikke en attraktiv indgang til erhvervsuddannelserne. 

Vi skal derimod skabe tiltag, der øger anerkendelsen af praksislæring og praktiske uddannelser. Det gøres ved at arbejde i værksteder, praksisnært og tæt på virksomheder. Vi skylder vores unge en solid bro til deres fremtid, ikke en skrøbelig sti fuld af usikkerhed og forvirring.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til debat@a4medier.dk.
GDPR