Lad ESG blive en naturlig del af uddannelsessystemet i Danmark

Henrik_Skou_Hansen_underviser_p___Cphbusiness_TV_og_Thomas_Krag-Sander_formand_for_Danske_Erhvervsakademiers_Studenterorganisation_TH
Henrik Skou Hansen, underviser på Cphbusiness (t.v.) og Thomas Krag-Sander formand for Danske Erhvervsakademiers Studenterorganisation
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

SOM STUDERENDE OG UNDERVISER oplever vi et stort behov for at få integreret ESG-rapportering (Environmental, Social, Governance) i det danske uddannelsessystem. ESG-rapportering er blevet en hjørnesten inden for erhvervslivet, hvor kravene om ansvarlighed, bæredygtighed og transparens bliver mere og mere fremtrædende. 

Alligevel halter mange af vores uddannelser efter, når det kommer til at tilbyde den nødvendige viden og de rette kompetencer indenfor dette område.

ESG-kompetencer efterspørges af studerende og erhvervsliv

På Cphbusiness har vi taget de første skridt i den rigtige retning ved at inkludere ESG-rapportering i undervisningen, og det har været en stor succes. Vi ser det som et stort klap på skulderen, at vi endda har haft studerende fra Københavns Universitet, som har deltaget i vores undervisning, simpelthen fordi de ikke kunne få dækket deres behov for ESG-kendskab på deres egen uddannelse. 

Denne situation viser tydeligt, at der er en enorm efterspørgsel blandt de studerende efter at forstå ESG-rapportering, og hvordan det kan anvendes i deres fremtidige karriere. 

Vi er stolte af, at vi på erhvervsakademierne er frontløbere i Danmark, men denne viden skal bredes ud og gøres tilgængelig på tværs af hele uddannelsessystemet. Det kan ikke være rigtigt, at ESG-rapportering kun bliver undervist enkelte steder, når det i høj grad er noget, der vil være relevant for alle, der uddanner sig til en karriere i erhvervslivet, den offentlige sektor eller NGO-verdenen. 

LÆS OGSÅ: Erhvervsakademier får forskningsmillioner: Få overblikket

Denne position som frontrunnere sætter et stort fokus på erhvervsakademierne som uddannelsessektor, men vigtigst bliver de studerende klædt på til arbejdsmarkedet. For ESG taler særligt ind i den erhvervs- og samfundsrelevante viden, som kendetegner netop erhvervsakademierne.

ESG skal integreres i hele vores uddannelsessystem 

Baggrunden for at udbrede ESG-rapportering i uddannelserne er klar: Klimakrise, sociale udfordringer og behovet for stærk virksomhedsledelse står som nogle af de største udfordringer i vores tid. 

For virksomhederne betyder ESG-indsatsen direkte indflydelse på deres omdømme, finansielle præstation og fremtidige vækst. Derfor er ESG ikke blot en trend, men et nødvendigt værktøj for at kunne navigere i et moderne erhvervsliv.

LÆS OGSÅ: Organisationer stempler ind i kommende forhandlinger: “Alle erhvervsuddannelser spiller på den ene eller anden måde ind i den grønne omstilling” 

Hvis vi kan formå at indarbejde ESG-rapportering i vores uddannelsessystem på landsplan, vil det skabe markante fordele for Danmark som helhed. Det vil positionere os som et foregangsland inden for bæredygtig uddannelse, samtidig med at vi styrker vores konkurrenceevne over for andre EU-lande, der endnu ikke har integreret ESG-rapportering i deres uddannelser. 

Det er et mål, vi kun opnår ved at have flere uddannelsessteder, der kan tilbyde lignende kurser, og der kan arbejdes mod at få en decideret bachelor eller mini-MBA i ESG.

Vores opfordring som studerende og undervisere er klar: Lad os tage skridtet videre og sikre, at ESG-rapportering bliver en naturlig del af alle relevante uddannelser i Danmark. Det vil gavne vores studerende, vores erhvervsliv og ikke mindst Danmark som en bæredygtig og ansvarlig nation.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR