
‘LÆRERNE SPILLER EN AFGØRENDE ROLLE I, at den kommende EPX-uddannelse bliver en succes.’ Det skriver gymnasieordfører for Socialdemokratiet Matilde Powers i A4 Uddannelse den 3. september i et svar på et indlæg fra os, tre gymnasielærere og medlemmer af hovedbestyrelsen i Gymnasieskolernes Lærerforening (GL). Og tak for det.
I vores indlæg peger vi på, at de lærere, der skal undervise på EPX, er nødt til at have ordentlige arbejdsvilkår - først og fremmest tid nok til opgaverne - hvis elevernes faglige niveau skal sikres.
Arbejdspres er noget, som vi gymnasielærere kender til, og som har presset en fjerdedel af os på deltid i løbet af de sidste ti år. Det har ikke blot konsekvenser for den enkelte lærer og for lærerværelset som kollektiv, men også for kvaliteten af undervisningen og dermed elevernes faglige niveau.
DET ER GODT AT SE, at Matilde Powers anerkender den udfordring. Det vil dog være endnu bedre, hvis hun lover at rulle de nedskæringer tilbage, som har skabt det urimelige arbejdspres på gymnasierne. Der er jo penge nok i statskassen, så hvorfor ikke bruge dem på fremtiden - på uddannelse? Årets finanslovsforhandlinger er allerede i gang, så timingen kunne ikke være bedre.
Som helt ny uddannelse med et sammensat lærerværelse behøver EPX’en ikke blot ressourcer til hverdagen, men også til implementeringen - og det samme gælder, når de treårige gymnasiale uddannelser skal reformeres inden længe.
Matilde Powers anerkender, at det skal være ‘en prioritet’, og det lyder godt. Men derefter fremhæver hun ledernes rolle, og at der skal nedsættes en ekspertgruppe, der skal se på uddannelsernes indhold.
Og her må vi understrege, at ganske vist er gode ledere vigtige for arbejdsmiljøet, men det er endnu vigtigere, at de ansatte og eleverne får indflydelse. Og det, som vi får mest brug for, når reformen rammer, er ikke mere ledelse, men kroner og øre til efteruddannelse, kurser, projekter, forsøg og frem for alt til at give lærerne ordentlig tid til arbejdet.
LÆS OGSÅ: De gør forskellen for elever og lærlinge: Her er de nominerede til prisen Årets uddannelsesmentor
Man skal aldrig gennemføre store reformer uden ekstra ressourcer til ordentlig implementering. Hvis det virkelig er en prioritet at sikre lærernes arbejdsvilkår - både på EPX og i gymnasiet - så må der afsættes penge - og lærerne må sikres indflydelse og plads i de ekspertgrupper, der skal arbejde med uddannelsernes indhold.