Lederne: Stadig for få kvinder på STEM-uddannelserne

Nina_Christine_Schwarz_Uddannelsespolitisk_chefkonsulent_Lederne_1920_px
Nina Christine Schwarz, uddannelsespolitisk chefkonsulent, Lederne Foto: Lederne
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].
Årets stigning i antallet af kvinder er primært sket på de STEM-uddannelser, der i forvejen har en høj andel af kvinder. Og det skal vi gøre noget ved, skriver Nina Christine Schwarz fra Lederne i dette debatindlæg.

PÅ UDDANNELSESOMRÅDET ER årets gode nyhed, at flere kvinder begynder på de såkaldte STEM-uddannelser, det vil sige inden for naturvidenskab, teknologi, ingeniørfaget og matematik. Det er ubetinget godt, at udviklingen går den vej. 

Men når man dykker ned i tallene, er det også ganske tydeligt, at stigningen i antallet af kvinder primært er sket på de STEM-uddannelser, der i forvejen har en høj andel af kvinder – for eksempel på biokemi og medicin. 

Og det skal vi gøre noget ved. For - uanset køn - mangler der ganske enkelt studerende på netop de uddannelser, som erhvervslivet skriger på kandidater fra. Det kommer til at koste os alle sammen dyrt, fordi netop kandidaterne fra de fag bidrager til, at virksomhederne kan vokse og skabe indtægter for samfundsøkonomien.

LÆS OGSÅ: Boss Ladies FGU skal få flere kvinder til at tage en erhvervsuddannelse

Samtidig er der brug for, at alle køn kommer i spil, når den grønne omstilling skal drives, og når fremtidens teknologiske og digitale løsninger skal udvikles. 

SÅ VI SKAL HAVE VÆKKET kvinders interesse for netop de uddannelser. Og det kan for eksempel gøres ved at vise, at studiemiljøerne og karrierevejene er mangfoldige. Derudover skal der brydes med den stereotypiske og snævre opfattelse af, hvad piger og drenge skal og kan her i livet. 

Uddannelsesinstitutionerne har også en opgave i at skabe en langt bredere forståelse af STEM-kompetencer med mere vægt på for eksempel design, etik og bæredygtighed. Og institutionerne bør samtidig også forpligtes til at tiltrække det underrepræsenterede køn – for eksempel ved at ligestilling er et parameter, de enkelte uddannelsessteder skal vurderes efter. 

LÆS OGSÅ: Bekymring om svær matematik og højt niveau er stor årsag til fravalg af IT- og ingeniøruddannelser

Samtidig skal vi fastholde pigernes interesse for STEM allerede i folkeskolen, for vi ved, at den typisk falder, jo længere op pigerne kommer i uddannelsessystemet. 

Det er ikke nogen nem opgave, men den skal løses, for medarbejdere med STEM-kompetencer efterspørges.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR