Arbejdsmiljøchef i Københavns Lufthavne: 'Den travleste periode i mine mange år i faget'

DanRadmer1
- Pludselig blev min rolle som arbejdsmiljøchef væsentlig mere omfangsrig, da jeg pludselig også fik en aktiv rolle i forhold til passagersetuppet, fortæller Dan Radmer Henriksen, der er arbejdsmiljøchef i Københavns Lufthavne. Foto: Københavns Lufthavne A/S, Pressefoto
Lige siden coronaen gjorde sit indtog, har Dan Radmer Henriksen, arbejdsmiljøchef i Københavns Lufthavne A/S, haft travlt med at sikre et godt arbejdsmiljø på en af landets største arbejdsplader, der har været hårdt ramt af coronakrisen.

Corona-pandemien har været en skånselsløs torn i øjet på luftfartsbranchen. I Københavns Lufthavne A/S har flere tusinde mistet deres job, mens andre har mistet gode kolleger som følge af myndighedernes restriktioner og den økonomiske krise, der kom i kølvandet på den smitsomme virus' indtog.

Midt i al den virak, som corona-pandemien har trukket ned over lufthavnen, står arbejdsmiljøchefen i Københavns Lufthavne, Dan Radmer Henriksen.

- At sikre det psykiske arbejdsmiljø har været en stor del af mit arbejde under corona, for hvordan håndterer man en ulykkelig situation som denne, hvor så mange mister deres job? Der er ikke nogen her, der bliver afskediget, fordi de ikke gør det godt, siger Dan Radmer Henriksen til A4 Arbejdsmiljø.

LÆS OGSÅ: Arbejdsmiljøchef i Femern: Sådan vil hun skabe et sikkerhedsarbejde i topklasse

For ham har coronakrisen været en meget vanskelig tid. I samarbejde med HR-afdelingen har han haft travlt med at klæde medarbejdere og chefer på til at håndtere krisen. 

Det er svært at finde noget konstruktivt i det. Men måske har det mest opløftende rent organisatorisk været at se, hvor hurtigt vi kan gøre ting med tanke på forebyggelse og sikring af arbejdsmiljøet
Dan Radmer Henriksen, arbejdsmiljøchef i Københavns Lufthavne A/S

- Kommunikation er nok det, der er det allermest centrale i forhold til en afskedigelsesrunde af den her karakter, hvor ledere skal klædes på til at tage snakke med ansatte, der spørger: 'Hvorfor er det mig? Hvorfor er det ikke min kollega?' Den situation har været noget af det allersværeste, for man kan stå med to medarbejdere, der er lige gode, hvor man skal forklare, hvorfor det bliver den ene og ikke den anden, der mister jobbet, når der kun er råd til at beholde den ene. Dertil er det også en enorm belastning for dem, der står tilbage med et job, som har mistet gode kolleger. Der er rigtig meget opsamlingsarbejde efterfølgende, siger Dan Radmer Henriksen og fortsætter:

- Det er noget af det værste som leder at skulle igennem. Når man lige hører om de store fyringsrunder herude, så lyder det måske utrolig koldt, når man vælger at give de afskedigede besked via e-boks, men i virkeligheden er det måske den mest humane måde at gøre det på, da alle får besked samtidig, ligesom man kan gøre det hurtigt. Det er ikke nemt.

'Tankevækkende, hvor hurtigt ting flyttes'

Dan Radmer Henriksen, der både er uddannet maskinmester og har en master i offentlig administration fra CBS, har arbejdet med arbejdsmiljø siden 2003, hvor han blev ansat i Arbejdstilsynet som tilsynsførende indenfor transportområdet. Siden har han været arbejdsmiljøchef i British American Tobacco Denmark, inden han i 2012 skiftede tobaksindustrien ud med luftfart og arbejdsmiljøet hos Københavns Lufthavne A/S. 

Trods Dan Radmer Henriksens mange år i faget har han aldrig før prøvet en så hektisk tid som nu.

- Det har nok været den travleste periode i mine mange år i faget - især i begyndelsen af pandemien, siger han.

Da krisen brød ud i starten af året fik han travlt med at håndtere de mange danskere, der skulle hjem fra udlandet, og at sikre værnemidler til lufthavnens egne medarbejdere. Ligesom han fik ansvar for at sikre, at retningslinjerne om at holde afstand og spritte af blev implementeret på tværs af den enorme virksomhed, der med sine 11,8 kvadratkilometer er landets fysisk største arbejdsplads. 

LÆS OGSÅ: Dansk Industri: Overvej at takke nej til Arbejdstilsynets tilbud

- Vi lever jo af mennesker, der kommer igennem vores virksomhed. Når den her sygdom følger med mennesker, er vi hele tiden udfordret i forhold til, hvordan corona skal håndteres både internt og eksternt. Pludselig blev min rolle som arbejdsmiljøchef væsentlig mere omfangsrig, da jeg pludselig også fik en aktiv rolle i forhold til passagersetuppet. Det skal jo også hænge sammen, siger arbejdsmiljøchefen.

Har I overhovedet kunnet bruge coronakrisen til noget konstruktivt? 

- Det er svært at finde noget konstruktivt i det. Men måske har det mest opløftende rent organisatorisk været at se, hvor hurtigt vi kan gøre ting med tanke på forebyggelse og sikring af arbejdsmiljøet. I en stor organisation som Københavns Lufthavn kan det normalt godt tage lidt tid at få sat store skibe i søen, men her ved vi alle, hvem fjenden er, og hvad vi skal gøre.

- Hvis der kommer noget coronarelateret ind på mit bord, og det er vigtigt, tager jeg det. Og så er det ligegyldigt om opgaven først er løst klokken 23.00, fordi så må jeg holde fri på et andet tidspunkt. Den arbejdskultur skal man nok ikke tage med sig, men det er tankevækkende, hvor hurtigt vi kan flytte ting, når det er vigtigt, siger Dan Radmer Henriksen.

Kagedage er udfordrende

Dan Radmer Henriksen har brugt meget energi på at finde den optimale måde at kommunikere afstand og afspritning til medarbejderne, så det hænger ved.

Et fokus, der afspejler sig ved, at HR-afdelingen, som Dan Radmer Henriksen er en del af, og kommunikationsafdelingen i dag er rykket tættere sammen i bussen for at få medarbejderne til at blive ved med at holde god afstand og spritte af.

LÆS OGSÅ: Arbejdstilsynet i modsvar til Dansk Industri: Vi er ikke ude på at erstatte rådgivere

- Vi har været igennem mails, Q&A's, ugemails, kampagner, videoer, e-learning om corona-håndtering og så videre. Alligevel kan man blive overrasket, når man har sat alle foranstaltninger op i en kantine for at holde afstand og have god hygiejne, og når så man kommer derop de dage, hvor der er kage.

- Det er i virkeligheden de dage, hvor folk smitter hinanden, fordi de skal røre ved otte forskellige stykker for at sikre sig det største stykke, ligesom der ikke bliver holdt alt for god afstand. Nogle gange bliver jeg som arbejdsmiljøchef sådan lidt: 'For helvede altså,' siger Dan Radmer Henriksen.

Arbejdsmiljøchefen understreger, at de mange tiltag i lufthavnen har virket, da man ikke har set kædesmitte på arbejdspladsen.

GDPR