Antallet af opkald til hotline om sexchikane mere end fordoblet på et år

20200915-170915-4-1920x1080we
- Vi har vi oplevet mere end en fordobling i henvendelser på vores hotline på et år, forklarer Lars Toft Pedersen, der er tilsynschef i Arbejdstilsynet. Foto: Tobias Kobborg/Ritzau Scanpix
Den seneste metoo-bølge i Danmark har øget virksomhedernes interesse for at arbejde systematisk med krænkende handlinger og sexisme, vurderer tilsynschef.

Arbejdstilsynet oplever en stigende interesse blandt landets virksomheder om at blive klogere på sexisme og seksuel chikane.

Det kan tilsynet blandt andet se i antallet af henvendelser til deres hotline, hvor folk kan ringe ind, hvis de oplever krænkende handlinger eller seksuelle overgreb på jobbet, såvel fysisk som psykisk.

- Vi har oplevet mere end en fordobling i henvendelser på vores hotline på et år, forklarer Lars Toft Pedersen, der er tilsynschef i Arbejdstilsynet.

Fra nytår til august 2020 modtog tilsynet 208 opkald på hotlinen fra folk, der ville have råd til at håndtere et problem med seksuel chikane. Det tal steg til 554 opkald i den tilsvarende periode i 2021.

Forældre ringer til hotline

Lars Toft Pedersen er ikke i tvivl om, at stigningen har noget at gøre med det fornyede fokus, der er kommet på seksuel chikane, efter at tv-vært Sofie Linde i august 2020 stod frem med sine personlige oplevelser i mediebranchen.

Senest er dokumentaren 'Metoo: Sexisme bag skærmen' kørt over skærmen, der har sat fokus på en sexistisk ledelseskultur på TV 2.

- Dem, der ringer ind på vores hotline, er både nogle, der selv har været udsat for seksuel chikane eller er i tvivl om, hvorvidt konkrete oplevelser har været seksuel chikane. Det kan eksempelvis være forældre til unge, der arbejder som opvasker i en restaurant, som ringer ind med noget, deres børn har oplevet, forklarer tilsynschefen.

- Det kan også være ledere, der kontakter vores hotline, fordi de oplever en hård omgangstone af seksuel karakter, og som vil vide, hvordan de kan arbejde med at ændre det. Vi vejleder dem i, hvordan de kan gå til problemstillingen.

LÆS OGSÅ: Første julefrokost efter metoo: Kommuner har ikke taget nye initiativer

Tager I ud og fører tilsyn på virksomheder på baggrund af konkrete henvendelser på hotlinen?

- Vi tager ikke ud på baggrund af hotlinen. Det er et sted, hvor man kan ringe ind anonymt og fortroligt og uden, at vi laver noter på samtalerne. Hvis vi vurderer, at der finder grelle forhold sted, vil vi fortælle om mulighederne for at sende en klage over arbejdsmiljøet til os. Vi kan også hjælpe dem med at oprette en klage. Men det er vigtigt at understrege, at det sker efter klar aftale med den, der ringer til os, forklarer Lars Toft Pedersen.

Særlig indsats i udvalgte brancher

Arbejdstilsynet har i det hele taget sat alle sejl til for at få flere arbejdspladser til systematisk at arbejde med kulturen og omgangstonen på jobbet.

Det sker gennem en kampagne mod seksuel chikane, der omfatter vejledningsmateriale og såkaldte inspirationsmøder med tilsynet, hvor offentlige og private arbejdspladser kan stille spørgsmål og blive klogere på reglerne på området.

Men det sker også gennem en særlig tilsynsindsats i udvalgte brancher, hvor problemet med seksuel chikane er størst.

Indsatsen kører i år og i 2022, og i indeværende år er bl.a. bar- og restaurationsbranchen, butiksområdet og film- og mediebranchen udvalgt. Brancherne er udpeget på baggrund af Arbejdstilsynets egne erfaringer og tal fra den nationale arbejdsmiljøundersøgelse Arbejdsmiljø og Helbred.

Seksuel chikane er fortsat tabubelagt, og medarbejdere, der oplever krænkelser, frygter ofte, at det får konsekvenser for deres ansættelse, hvis de står frem med deres oplevelser
Lars Toft Pedersen, tilsynschef, Arbejdstilsynet

Indsatsen betyder, at når tilsynsførende fra Arbejdstilsynet kommer på besøg i de udvalgte brancher, vil de tale med virksomhederne om, hvordan de forebygger og håndterer seksuel chikane og krænkende handlinger på jobbet.

Ifølge Lars Toft Pedersen er arbejdspladserne nysgerrige på emnet.

- Vi møder på tilsyn tit udsagn om, at seksuel chikane og krænkende handlinger ikke sker ”hos os”. Men når vi begynder at tale med dem om, hvad krænkende handlinger kan være, og hvilken kultur der er på arbejdspladsen, sker der noget med dem, vi taler med. Ofte husker de situationer, hvor noget, der er blevet sagt, muligvis godt kan virke krænkende for nogle, men at det ikke har været hensigten, siger han.

På restauranter er de ansatte særligt udsat for seksuel chikane, viser undersøgelser. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Sjak kiggede indad

Han nævner en episode, hvor Arbejdstilsynet var på besøg på en genbrugsplads, hvor et sjak havde hængt en kalender op med letpåklædte kvinder i en skurvogn. Sjakket mente, at det var helt i orden. For sådan var kulturen.

- På genbrugspladsen havde de en del virksomhedspraktikanter og folk, der var i jobprøvning. Vi snakkede med dem om, hvordan en kalender med letpåklædte kvinder blev oplevet hos dem, der besøgte pladsen. Da begyndte de at tænke over, at andre måske godt kunne finde kalenderen stødende, selv om det faste personale ikke selv gjorde det, fortæller Lars Toft Pedersen. 

Fortsat tabubelagt

Trods en større opmærksomhed på emnet i de senere år, er det fortsat et tabu at tale om, at man har været udsat for seksuel chikane. Det mærker de tilsynsførende under besøg på virksomhederne.

- Seksuel chikane er fortsat tabubelagt, og medarbejdere, der oplever krænkelser, frygter ofte, at det får konsekvenser for deres ansættelse, hvis de står frem med deres oplevelser. Derfor kan det være vanskeligt at få problemet belyst på tilsyn, og her er kombinationen af tilsyn og vejledning i håndtering og forebyggelse vigtig.

LÆS OGSÅ: Undersøgelse om seksuel chikane vækker glæde: - Vi skylder Sofie Linde en stor tak

Lars Toft Pedersen forventer ikke, at man i kølvandet på kampagnen vil se en stigning i antallet af påbud til virksomheder, der overtræder arbejdsmiljølovens regler om at forebygge krænkende handlinger og seksuel chikane.

De tilsynsførende i Arbejdstilsynet skal nemlig være helt sikre i deres sag, før de udsteder et påbud.

Læs mere om Arbejdstilsynets kampagne om seksuel chikane her.

GDPR