DSB-ansattes tillid til ledelsen scorer lavest i trivselsmåling
Tilliden til DSB-ledelsen hos de ansatte er udfordret – og sådan har det været længe.
I den årlige trivselsmåling blandt medarbejderne i det statsejede selskab fremgår det således, at tilliden til direktionen er det, der scorer lavest af samtlige punkter.
Det viser en aktindsigt, som MobilityWatch har fået.
Tilliden til den øverste ledelse lød i 2019 på 2,7 på en skala fra 1-5, mens den i 2020 og 2021 lød på 3,1, fremgår det af selskabets tre seneste trivselsmålinger.
- Det er selvfølgelig en udfordring, erkender Tine Moe Svendsen, HR-direktør i DSB, over for MobilityWatch.
Hun peger på, at det særligt er de driftsvendte medarbejdere, som eksempelvis lokoførere og billetkontrollører, der udtrykker en lav tillid til ledelsen.
Hun fortæller videre, at man derfor forsøger at komme i dialog med medarbejderne på forskellig vis, eksempelvis gennem informationsmøder.
Men ifølge Tine Moe Svendsen fortæller medarbejderne ikke, hvad der er årsag til den lave tillid til den øverste ledelse i det statsejede selskab.
- Det kan jeg simpelthen ikke svare på, for det svar får vi ikke. Der kræver det, at nogen fortæller os det helt præcist, hvad årsagen er.
DSB’s egen HR-politik siger, at hvis en afdeling scorer under 3,5 i trivselsmålingen, så skal den ansvarlige leder udarbejde en handlingsplan, som skal sørge for at få bragt vurderingen højere op.
Lige for topledelsen synes det imidlertid ikke at gælde, da der ifølge Tine Moe Svendsen ikke er udarbejdet nogen konkret plan for, hvordan tilliden skal genoprettes.
Ifølge HR-direktøren er det noget, "man må drøfte" i ledelsen.
Den generelle tilfredshed blandt medarbejderne i DSB lå i 2021 på 3,8 ud af 5. Målsætningen er, at den når op på niveauet fra 2020, som lå på 3,9, oplyser Tine Moe Svendsen.
Der er imidlertid ikke fastlagt nogen målsætning for tilliden til ledelsen specifikt.